frevild Skrevet 12. september 2013 Del Skrevet 12. september 2013 Etter å ha jobbet med huridiske saker over en periode på 30 år så har det slått meg den enkle tanke at det finnes et forholdsvis stort sprang i lønnsnivå mellom jurister, fra jusstudenten som tjener sine kroner på Rema 1000 til den juridiske rådgiveren med en inntekt på kr 200 pr time til en forretningsadvokat som fakturerer sine 5000 pr time. To personer er Cand Jur og den ene tjener altså mer enn 20 ganger mer enn den som har den samme utdannelse. De aller fleste jurister som jeg har hatt kontakt med opp gjennom årene har da vært både hyggelige og imøtekommende mennesker og det har da aldri vært noe problem å diskutere hverken lærebøker eller andre rettskilder. I de saker som har gått for retten så har jeg faktisk aldri opplevd til dags dato at det har vært noe poeng å sable ned hverken den ene eller dne annen, men at det heller har vært slik at begge parter har forsøkt å nå fram med en saklig og rydddig argumentasjon. Jeg kan ikke helt fri meg fra å synes at denne nedsablingen er ganske morsom. Når det gjelder det opprinnelige spørsmål så kan vi vel være enig om at dersom selger er bistått av en jurist til kroner 200 så er konklusjonen om en bindende avtale pr sms sannsynligvis riktig. Går mann litt opp i pris så vil det vel kanskje være mulig å få fram noen kanskje noen små nyanser i forhold til saken. I denne tråden har mange vært uenige i deg i det rent faglige du har skrevet. Mener du at du kan se bort fra argumentene imot deg fordi du antar dine motdebattanter har lav timepris...? Det er en ganske merkelig tilnærming til en fagjuridisk diskurs. For øvrig ville jeg ikke uten videre legge til grunn at dem du diskuterer med her, og som er ferdigutdannede jurister, har spesielt lav timesats. Og hva er forresten DIN timepris? Jeg antar vi må sette tallet til 0,- hensett til at du ikke er jurist. Ut fra din logikk, hvor stor vekt skal man da legge på din argumentasjon? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå