Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 8. august 2013 Del Skrevet 8. august 2013 (endret) Har nettopp vært i en tilstelning, hvor jeg tok en god del "gruppebilder". Jeg var ikke utpekt fotograf på noen måte, så hadde ikke mulighet til å optimalisere lysforhold på noen måte. Greia er det, at alle som ble tatt bilde av, stod/satt på en scene, hvor all belysningen var i form av lyskastere/lamper i taket som lyste stort sett rett ned. I utgangspunktet stygge skygger. Jeg hadde kun tilgjengelig "innebygget" blits på kameraet mitt, et D800. Jeg er i utgangspunktet ikke så flink til å bruke blits, men gjorde det for å prøve å fjerne de værste skyggene da jeg ikke har noen skikkelig blits. Resultatet ble sånn tålelig greitt, men fortsatt litt skygger i ansikter som jeg gjerne vil fjerne så godt det lar seg gjøre (Jeg tenkte å sende bildene til de som ble tatt bilde av, så ønsker å gjøre de så bra som mulig først) Finnes det noen teknikker som kan fjerne slike skygger på noen effektiv måte, eller er det manuell dodge/burn liksom som må til ? Jeg bruker Lightroom til vanlig, vet ikke om det kan brukes til slikt ? Endret 8. august 2013 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 8. august 2013 Del Skrevet 8. august 2013 Hva med et bilde? Slik at man har muligheten til å vurdere situasjonen litt? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 8. august 2013 Del Skrevet 8. august 2013 (endret) Hva med et bilde? Slik at man har muligheten til å vurdere situasjonen litt? Beklager, det hjelper nok litt mer ja Tok et utsnitt av et større bilde, se spesielt på personen til høyre: Det jeg spesielt vil bli kvitt er de stygge skyggene i øyne-partiene, det samme går stort sett igjen på alle bildene.. En sånn typisk, "hey, du har jo bra kamera, kan ikke du ta bilder av alle sammen" situasjon Endret 8. august 2013 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. august 2013 Del Skrevet 8. august 2013 (endret) http://www.youtube.com/watch?v=eBPCMnomgxQ Eventuell laste ned en 30 dagers prøveversjon av CS6 og fjerne skyggene individuelt. Endret 8. august 2013 av Nautica Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 8. august 2013 Del Skrevet 8. august 2013 Er ikke vanskelig å se hvor lyset kommer i fra nei.. Vel, du kan bruke PS/LR for å prøve å rette opp i kontrastforholdet. Men, sjansen er stor for at resultatet ikke blir fullgodt. Ved å lysne mørke områder så tilfører du også mere støy i disse områdene. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 8. august 2013 Del Skrevet 8. august 2013 (endret) Prøv et par drag i "Shadows"-slideren i Lr. Det kan hjelpe noe. Eller du kan bruke Brushen i skyggepartiene for å gjøre lokale justeringer. Men helt bra blir det ikke, uansett hvilket program du skulle brukt. Som du selv antyder, blir det ikke bra under eksponering, så blir det ikke helt bra under etterbehandling heller...:-) Du har vel raw av disse filene? Endret 8. august 2013 av rogkas Lenke til kommentar
HSP Skrevet 8. august 2013 Del Skrevet 8. august 2013 Jeg ville prøvd å bake ut to versjoner fra raw-behandleren din. En slik som du vil ha den i dag, og en som du lyser opp en del slik at skyggene under øynene blir bedre. Så ville jeg lagt de over hverandre i photoshop og malt inn (mask og brushtool) veldig forsiktig noe fra den lyseste versjonen inn i den andre. Men det må gjøres veldig mildt ellers vil det bli seende helt merkelig ut. Hvis du skjønte hva jeg mente? Det var da ikke de verste skyggene jeg har sett egentlig... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 8. august 2013 Del Skrevet 8. august 2013 Jeg ville prøvd å bake ut to versjoner fra raw-behandleren din. En slik som du vil ha den i dag, og en som du lyser opp en del slik at skyggene under øynene blir bedre. Så ville jeg lagt de over hverandre i photoshop og malt inn (mask og brushtool) veldig forsiktig noe fra den lyseste versjonen inn i den andre. Men det må gjøres veldig mildt ellers vil det bli seende helt merkelig ut. Hvis du skjønte hva jeg mente? Det var da ikke de verste skyggene jeg har sett egentlig... Jeg har alt i raw format, så jeg har ihvertfall bra utgangspunkt for å ta vare på detaljene. Skyggene er som du sier ikke super-krise dårlig, og de som skal ha bildene er ikke kritiske fotografer heller, men jeg føler jeg må prøve å gjøre de som bra som mulig uansett. Jeg vet at det ikke kommer til å bli perfekt, det visste jeg da jeg tok de og Jeg prøver meg på noen runder i Photoshop da med manuelt arbeid og ser hvordan det går.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå