Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Maskinen slår seg på automatisk..

Gjest medlem-267993

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-267993

På 2 dager på råd har dette skjedd, det har skjedd før også men ikke ofte som nå.

Når jeg avsluttet for kvelden på tirsdagen, startet data maskinen seg selv opp langt ute på natta..

Når jeg avsluttet datamaskinen i går, hadde den startet seg selv igjen etter jeg kom fra badet.

Merker også at datamaskinen sliter med å starte opp den første gangen den booter opp. Noen som er kjent med dette problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan hende det ligger en oppgave i task scheduler. Hvilket OS har du?

Hvis du har windows kan du åpne "kjør" eller "run" ved å trykke på windowskapp+R og taste inn "taskschd.msc". Her kan du se om for eksempel windows update har planlagt at den skal søke etter nye oppdateringer hver tirsdag klokken 12, eller om norton skal se etter virus...

Jeg har opplevd at gaming-pcen min som har en ssd-disk ikke klarer å gå i dvalemodus uten å starte opp av seg selv etter et par minutter. Det at den starter opp av seg selv umiddelbart kan for eksempel være at windows har installert oppdateringer automatisk og må starte på nytt for å fullføre dette.

Håper dette kan hjelpe deg med å løse problemet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-267993

Kan hende det ligger en oppgave i task scheduler. Hvilket OS har du?

Hvis du har windows kan du åpne "kjør" eller "run" ved å trykke på windowskapp+R og taste inn "taskschd.msc". Her kan du se om for eksempel windows update har planlagt at den skal søke etter nye oppdateringer hver tirsdag klokken 12, eller om norton skal se etter virus...

Jeg har opplevd at gaming-pcen min som har en ssd-disk ikke klarer å gå i dvalemodus uten å starte opp av seg selv etter et par minutter. Det at den starter opp av seg selv umiddelbart kan for eksempel være at windows har installert oppdateringer automatisk og må starte på nytt for å fullføre dette.

Håper dette kan hjelpe deg med å løse problemet.

Tusen takk Kristoffer90! Har helt glemt å sette windows update på noe annet en dette alternativet x)

24qjwgy.jpg

Lenke til kommentar
Gjest medlem-267993

Slår du PC'en av eller setter du den i dvale modus?

Jeg avslutter pcen på vanlig måte, etter ca en time starter pcen. Endret av medlem-267993
Lenke til kommentar

Det eneste jeg kan komme på i farten som kan forårsake noe slikt er BIOS innstillinger. Det er vel to det er på tale, den ene er Power on for Power loss, (tvilsomt)den andre er Wake on LAN eller noe slikt.

Kan liksom ikke skjønne at et program i Windows kan slå PC'en på når den er avslått. Det er i såfall et ganske avansert program da det må sende start signal til BIOS eller PSU.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-267993

Det eneste jeg kan komme på i farten som kan forårsake noe slikt er BIOS innstillinger. Det er vel to det er på tale, den ene er Power on for Power loss, (tvilsomt)den andre er Wake on LAN eller noe slikt.

Kan liksom ikke skjønne at et program i Windows kan slå PC'en på når den er avslått. Det er i såfall et ganske avansert program da det må sende start signal til BIOS eller PSU.

Best å formatere datamaskinen da?
Lenke til kommentar

Jeg avslutter pcen på vanlig måte, etter ca en time starter pcen.

Hva mener du med "Vanlig måte"? Hva eksakt gjør du for å "avslutte"?

WOL krever en pakke som er rettet mot den spesifikke MAC adressen du har på eventuelle klienter, tviler på du har satt opp en maskin til å sende WOL pakker....

Lenke til kommentar
Gjest medlem-267993

"Wake on LAN" kan være en synder. Hvis det er det så kan du formatere til du ser mannen med ljåen. Eneste stedet å skru den av er i BIOS.

Det kan også være andre "Wake on"-events i BIOS du kan prøve å skru av.

Vel det ser ut som ''viruset'' kan være i BIOSen ja, prøver å trykke på load optimized settings og save changed & reset. Maskien restarter, slår seg av og starter igjen. Skal formatere datamaskinen nå. Husker du hvor lenge BIOS knappen skal være av hovedkorte for reset? Endret av medlem-267993
Lenke til kommentar
Gjest medlem-267993

Hva mener du med "Vanlig måte"? Hva eksakt gjør du for å "avslutte"?

WOL krever en pakke som er rettet mot den spesifikke MAC adressen du har på eventuelle klienter, tviler på du har satt opp en maskin til å sende WOL pakker....

Start - Avslutt, den mest vanlige måten å avslutte en datamaskin.
Lenke til kommentar

Det er normalt to(tre) måter å fikse det, ta ut CMOS batteriet, la det være ute ca 2 minutter så skal BIOS være resatt. Eller flytte på en jumper CLEAR_CMOS, la den stå i ca 2 minutter, BIOS er resatt. Flytt jumperen tilbak etterpå.

Tredje måten er en BIOS knapp som mange nyere hovedkort, trykk den inn og dett var dett.

Lenke til kommentar

Hjelper ikke å resette BIOS hvis "Wake on LAN" står default som "on". :p

Finner du ikke reset BIOS-jumperen/knappen kan du ta ut batteriet og "kortslutte pluss og minus i batterisokkelen i et par sekunder. Det skal være nok.

Kortslutte høres skummelt ut men det er akkurat det samme du gjør med en reset-CMOS-jumper.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-267993

Det er normalt to(tre) måter å fikse det, ta ut CMOS batteriet, la det være ute ca 2 minutter så skal BIOS være resatt. Eller flytte på en jumper CLEAR_CMOS, la den stå i ca 2 minutter, BIOS er resatt. Flytt jumperen tilbak etterpå.

Tredje måten er en BIOS knapp som mange nyere hovedkort, trykk den inn og dett var dett.

Hjelper ikke å resette BIOS hvis "Wake on LAN" står default som "on". :p

Finner du ikke reset BIOS-jumperen/knappen kan du ta ut batteriet og "kortslutte pluss og minus i batterisokkelen i et par sekunder. Det skal være nok.

Kortslutte høres skummelt ut men det er akkurat det samme du gjør med en reset-CMOS-jumper.

Hey, jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare denne hendelsen, men prøver å skrive hendelsen så godt som mulig, beklager for skrivefeil.

Etter jeg sikra alle mine filer på eksterne harddisk på Lørdag rundt 05 tiden, så var det som at boot filen i windows ble slettet fra datamaskinen. Maskinen slo seg på - Laster inn windows - restarta - Laster inn windows - restarta.

Eneste måten å hindre at den restarta så måtte jeg inn i BIOS. Jeg fant fram rask win7 installasjon cden og kryssa fingra på at maskinen ikke skulle restarte. jeg kom inn på installasjonen og formaterte harddiskene. Men enda var problemmet der.. jeg tok masse komponenter ut fra datamaskinen, for å se se om problemmet enda var der, maskinen restartet selvsagt... Jeg gikk i BIOS menyen og trykka på alle load optimized settings som er mulig i BIOSen, men med BIOS knappen i hovedkorte funka ikke det.

Maskinen skulle restarte av seg selv men slo seg av og på. Ble dritt lei av dette problemmet så jeg tok ut BIOS knappen og startet maskinen for å gå i BIOS menyen og trykke på alle load optimized settings igjen. Da restarta maskinen uten å slå seg av og jeg jeg fikk den svarte skjermen med tekst at det ikke var noe boot filer på harddisken. Det var godt å se den teksten!

(BIOS knappen var ute av datamaskinen i ca 10min) husker ikke helt hvor lenge nå, for den trøttheten jeg hadde når jeg holdt på med dette, kan sammenlignes med ''hvor mye husker man dagen etter å ha drukket mye alkohol''. Lol.

Endret av medlem-267993
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest medlem-267993

Har funnet ut nå at det er hjelpeprogrammet som heter Wi-Fi GO! til trådløsen driveren som gjør at maskinen starter av seg selv i dvale modus og når maskinen er slått av. Så nå har jeg bare wifi engine, ikke utility'en :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...