Gå til innhold

Er oppløsningen på LCD-skjermer virkelig så dårlig?!

xlazyx

Anbefalte innlegg

Hei!

Min gamle 17'' CRT begynner å bli litt sliten og vurderer ny skjerm. Siden jeg jobber en del med lydinnspilling vurderer jeg LCD, siden den ikke vil påvirke pickuppene på en girar (slik jeg har forstått det), plus at de ser jo forbanna frekke ut.

Men er maks oppløsning på 19'' LCD bare 1280x1024?

Skulle gjerne hatt litt mer da skjerm-"real estate" er fint når man jobber med programmer som Photoshop og lignende programmer med mye småvinduer.

Er det mulig å tweake denne defaulten etter man har kjøpt skjermen eller er det fast?

Og hvor høyt i pris må man i så fall gå for å finne LCD-skjermer med ordenlig oppløsning?

Tusen takk!

Tor Arne

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Formac Gallery 2010 har 1600x1200 oppløsning ja, men det er slik at de aller fleste skjermer på 19" bare har en "standard" oppløsning på 1280x1024, og skal du ha mere må du nok opp i 20"

Det er enkelte laptop skjermer som kan kjøre i større oppløsninger, men er skjelden jeg ser det.

Formac Gallery er en svært dyr skjerm ja, men du får helt sikkert en annen 20" lcd skjerm billigere enn det så happy hunting :)

Lenke til kommentar
du får kjøpe 2 stk 19" LCD og kjøre i dual mode  8)

Hehe, ja, det hadde jo vært fint, men har hørt rykter om at to skjermer er dobbelt så dyrt som en :p

Er dette med oppløsningen på LCD-skjermer noe som kommer til å "fikses" etter hvert? Eller må jeg bare vente til 20'' blir anstendig priset?

Tor Arne

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hvorfor de produserer bærbare 15" med 1400*1050 når en på eksterne skjermer må opp til 20" før en kommer over 1280... Selv har jeg 17" med 1280, og det syns jeg er kjempefint, men over 17" med 1280 blir for stort iforhold til oppløsning etter min mening.

En kamerat av meg har 15" dell med 1600*1200 !! Det var rett og slett på grensa til å bli for høy oppløsning til den skjermen. 1400*1500 er mer passe..

Jeg jobber med grafisk, så jeg trenger god plass, men vanlige forbrukere som sjekker mail og leser vg.no har mindre behov for disse sxga/uxga skjermene.

Lenke til kommentar
En kamerat av meg har 15" dell med 1600*1200 !! Det var rett og slett på grensa til å bli for høy oppløsning til den skjermen. 1400*1500 er mer passe..

Jeg jobber med grafisk, så jeg trenger god plass, men vanlige forbrukere som sjekker mail og leser vg.no har mindre behov for disse sxga/uxga skjermene.

Det finnes bærbare med 1920x1200 også, uten at pikslene blir større av den grunn.

For grafisk arbeid finnes det etterhvert mange LCDer med 1920x1200, de starter med en Mac skjerm til 20000, pluss kabel til 1000, til en dyr Samsung greie som jeg virkelig kunne tenkt meg - inngang for TVsignal, som du kan se i en liten rute samtidig som du gjør andre ting i andre vinduer. Gøy. Dyrt.

IBM har noen LCD-skjermer som er beregnet for medisinsk bruk; røntgen og slikt, med en oppløsning på ca 3000x2000. Men du får ikke noe særlig vekslepenger for 100000, og jeg vet ikke hva slags grafikkort som støtter slikt!

- grå -

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...