Gå til innhold

[Løst] Spørsmål rundt sockets 1150 og 1155

Sarasin

Anbefalte innlegg

Lurer på om ikke det er på tide å kjøpe seg nytt hovedkort. I utgangspunktet tenker jeg ikke å oppgradere denne maskinen noe mer etter dette kjøpet, men man vet jo aldri.

Spørsmålet mitt er rett og slett hva er forskjellen på de to socketene 1150/1155? Hvilken er "nyere" (les: "varer" lenger i forhold til å oppgradere prosessor senere)? Kan man bruke prosessorer som er socket 1155 på et hovedkort med 1150, og/eller omvendt?

Eventuelle anbefalninger tas i mot med takk, maskinen skal brukes til generell spilling (ikke superhøyoppløsning på nye spill), typisk FM13, Sims3, Simcity osv.

Takker for alle tilbakemeldinger :)

edit:

Jeg kjører WinVista som fulgte med maskinen når jeg kjøpte den - må jeg kjøpe nytt OS? Eventuelt, hvilken "type" OS må jeg ha (OEM, fullversjon osv)? Hvis jeg må kjøpe nytt, vil det eventuelt bli Win7 engelsk.

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen på 1155 og 1150 er minimal igrunn

1155 er Sandy / Ivy bridge

1150 er årets nye socket Haswell.

Om du har Sandy /Ivy bridge vil du ikke merke noe forskjell med de spillene du spiller og eller bruker maskinen til.

Det du vel og merke ville hatt gitt forbedringer er å oppgradere fra Vista til Win7/8 da begge er lettere å drive, har raskere oppstart. Hvilken du velger av de 2 er helt opp til deg selv.

Lenke til kommentar

Spillkompabilieten med Win7 / win8 er noenlunde lik. Mulig at eldre spill har problemer i win 8.

1150 blir nok valget om du skal ha en maskin du tenker å oppgradere senere til nyere prosessor.

Du trenger ikke nytt OS, men anbefaler på det sterkeste å gå bort ifra Vista :)

Lenke til kommentar

Ok, trodde OEM-versjonen som fulgte med var låst til hovedkortet, bare. Har veldig lyst til å kjøpe Win7, men vil også gjerne spare 900 spenn :p Lurer på om ikke farsan har Win8 pro, men er avhengig av at Simcity/FM13/Sims3 vil fungere da det ikke bare er jeg som bruker maskinen ;)

edit:

Forøvrig, er http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601837#extra kompatibel med Haswell? Har lite snøring om dagen xD

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...