rillto Skrevet 8. august 2013 Del Skrevet 8. august 2013 Jeg skal bytte ut min laptop og har bestemt meg for Mac da jeg har både iphone og ipad. Det jeg sliter med er om jeg skal kjøpe en Macbook pro med 500 gb harddisk og siden bytte til ssd eller om jeg skal gå for en litt dyrere med ssd og retina skjerm. Skal bare brukes til kontor arbeid men prisforskjellen mellom de er stor. 8000 og 13000 Er det verdt å betale 5000kr ekstra for retina og org Apple ssd? Lenke til kommentar
johanf Skrevet 8. august 2013 Del Skrevet 8. august 2013 Hvorfor Pro og ikke Air? Lenke til kommentar
Munty Skrevet 8. august 2013 Del Skrevet 8. august 2013 Jeg vil i nesten alle tilfeller anbefale en MacBook Air framfor Pro-modellene (ikke retina). Noen grunner: Air har akkurat blitt oppgradert med ny Haswell-arkitektur og 802.11ac. Air har bedre oppløsning på skjermen (13") 1440 x 900 (bedre enn både 13" og 15" Pro). Air har lynrask SSD som standard som går på PCI-e. Air er syltynn og fjærlett som gjør den ultraportabel. Det som derimot trekker Pro opp Ethernet-port. Støtter vanlige 2,5"-HDD og SSD. Man kan lett bytte selv. Bytte RAM selv. Man kan få dedikert skjermkort på 15"-modellen. Mulighet for kraftigere CPU DVD-ROM Men som en kontormaskin oppfyller Air alle krav, og er på mange måter en bedre maskin. Om du derimot ønsker å legge til noen ekstra lapper er selvsagt retina-modellene de som er å anbefale mest. Overlegen oppløsning. 2560x1600 (13") 2880x1800 (15") Tynn og lett. (ikke tynnere enn Air, men forskjellene her er langt mindre enn de mellom Pro og Air) HDMI-port. To Thunderbolt-porter. (Eks. en til ekstern skjerm og en til ethernet-adapter) Dedikert skjermkort (15") 1 Lenke til kommentar
rillto Skrevet 10. august 2013 Forfatter Del Skrevet 10. august 2013 Nå er det ikke ofte jeg tar med pcen ut av huset så den portable fordelen betyr lite. Jeg har heller ikke ac ruter enda, bare Airport Express. Flytter skjeldent store filer over trådløst nettverk så det er ikke det store behovet for noe mer enn vanlig n standard. Men jeg har et itunes bibliotek på ca 100 GB så jeg trenger egentlig enn ssd med 256 GB eller mer for å ha litt å gå på. Så kansje en 13" air med 8 GB ram og 256 GB ssd er tingen for meg. Men da blir det ikke noen retina skjerm....... Skal ta turen til et eplehus og sjekke forskjellen mellom pro med retina og air. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Hvis du har et iTunes-bibliotek på 100 GB, trenger du kanskje en time capsule? Den har også ac-tilkobling. Lenke til kommentar
rillto Skrevet 11. august 2013 Forfatter Del Skrevet 11. august 2013 Hvis du har et iTunes-bibliotek på 100 GB, trenger du kanskje en time capsule? Den har også ac-tilkobling. Joda jeg har vurdert Air med 128 GB flashdisk og ny timecapsule. Da vil jeg ende opp med ny arkitektur både på nettverket og Macen men ingen retina skjerm..... Venter jeg kan jeg sannsynligvis få begge deler. Lenke til kommentar
oholles Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Låner tråden litt. Er en potensiell førstegangskjøper, og Macen vil bli brukt som vanlig skole-PC(Universitet), til surfing, se på film osv. Eneste spill jeg spiller er Football Manager. Altså ikke de voldsomme oppgavene, men jeg forventer at Macen skal drive Football Manager smertefritt og hurtig de neste årene, samtidig som den mestrer dagligdagse oppgaver i samme grad. Vil en Macbook Air fikse dette? Eller bør jeg vente til den nye Pro kommer? Forøvrig så lurer jeg litt på konfigurasjonen av Air. Hva er forskjellen på 13" til 8590,- og 10290,-? Er det kun størrelsen på SSD? Vil jeg tjene mye på å justere RAM og prosessor opp ett hakk fra standard? Skjermen må forresten være 13". Lenke til kommentar
Lyspaere Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 Låner tråden litt. Er en potensiell førstegangskjøper, og Macen vil bli brukt som vanlig skole-PC(Universitet), til surfing, se på film osv. Eneste spill jeg spiller er Football Manager. Altså ikke de voldsomme oppgavene, men jeg forventer at Macen skal drive Football Manager smertefritt og hurtig de neste årene, samtidig som den mestrer dagligdagse oppgaver i samme grad. Vil en Macbook Air fikse dette? Eller bør jeg vente til den nye Pro kommer? Forøvrig så lurer jeg litt på konfigurasjonen av Air. Hva er forskjellen på 13" til 8590,- og 10290,-? Er det kun størrelsen på SSD? Vil jeg tjene mye på å justere RAM og prosessor opp ett hakk fra standard? Skjermen må forresten være 13". Hopper på denne, da jeg har kjøpt MBA 128GB SSD 8GB RAM. Prøver å kjøre Civ V og det fungerer smertefritt sett bortifra at vifta lager en liten atomkrig. Sunt eller usunt? Normalt eller unormalt? Lenke til kommentar
rillto Skrevet 18. august 2013 Forfatter Del Skrevet 18. august 2013 Nå har jeg bestilt 13" Pro med retina og 256 gb flash. Den holder i massevis for mitt bruk samt at jeg ikke trenger å oppdatere nettverket og ekstern lagring. Enkelt og greit! Lenke til kommentar
Munty Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 (endret) Nå har jeg bestilt 13" Pro med retina og 256 gb flash. Den holder i massevis for mitt bruk samt at jeg ikke trenger å oppdatere nettverket og ekstern lagring. Enkelt og greit! Det er et godt valg, og du kommer helt garantert til å være veldig fornøyd. Hopper på denne, da jeg har kjøpt MBA 128GB SSD 8GB RAM. Prøver å kjøre Civ V og det fungerer smertefritt sett bortifra at vifta lager en liten atomkrig. Sunt eller usunt? Normalt eller unormalt? MacBook Air er, som du selvsagt vet, en ytterst tynn og slank maskin, som fører til mindre luftstrømming og krever at vifta i maskinen er fysisk mindre. Da er det naturlig at vifta må gå på et høyere gir for å kjøle tilstrekkelig. Men så lenge maskinen ikke skrur seg av pga. varme er det ingenting å frykte. Hvis du tåler bråket så tåler maskina belastningen! Endret 19. august 2013 av Munty Lenke til kommentar
quantum Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 MacBook Air er, som du selvsagt vet, en ytterst tynn og slank maskin, som fører til mindre luftstrømming og krever at vifta i maskinen er fysisk mindre. Da er det naturlig at vifta må gå på et høyere gir for å kjøle tilstrekkelig. Har en Pro og en Air, begge begynner å kjøre vifte når jeg f.eks. ser på Netflix (eller driver med tung utvikling, Air'en klarer det også fint med i7 og 8GB), og det er kanskje riktig at Air-vifta støyer litt mer, har ikke lagt veldig merke til forskjellen, men den er nok kanskje der når jeg tenker meg om. Ville ikke latt det avgjøre valget, det er ikke stor forskjell. Ingen av dem kommer i nærheten av støynivået til Vaio'en, den må faktisk (bokstavelig talt) brukes i enerom og med headset ... Lenke til kommentar
oholles Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 Har en Pro og en Air, begge begynner å kjøre vifte når jeg f.eks. ser på Netflix (eller driver med tung utvikling, Air'en klarer det også fint med i7 og 8GB), og det er kanskje riktig at Air-vifta støyer litt mer, har ikke lagt veldig merke til forskjellen, men den er nok kanskje der når jeg tenker meg om. Ville ikke latt det avgjøre valget, det er ikke stor forskjell. Ingen av dem kommer i nærheten av støynivået til Vaio'en, den må faktisk (bokstavelig talt) brukes i enerom og med headset ... Jeg tenker å oppgradere 128GB-versjonen med både prosessor og RAM, eller å kjøpe 256GB-versjonen å kun oppgradere RAM. Har du noen generelle anbefalinger? Vil noe av dette gå ut over batteritiden? Lenke til kommentar
johanf Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 Batteritiden er praktisk talt den samme, uansett om du har mye eller lite RAM og lagringsplass. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 Jeg tenker å oppgradere 128GB-versjonen med både prosessor og RAM, eller å kjøpe 256GB-versjonen å kun oppgradere RAM. Har du noen generelle anbefalinger? Vil noe av dette gå ut over batteritiden? nei, bare husk at air'en ikke kan oppgraderes i ettertid. disk kan du til nød få mer av vha usb, men ikke ram. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 nei, bare husk at air'en ikke kan oppgraderes i ettertid. disk kan du til nød få mer av vha usb, men ikke ram. Det samme gjelder vel Macbook Pro Retina også...? Lenke til kommentar
quantum Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Det samme gjelder vel Macbook Pro Retina også...? RAM er ikke oppgraderbart, SSD er mulig, men det er visst ikke en standard ssd-modul, så det er nok best å kjøpe stor nok disk med en gang også. Lenke til kommentar
Lyspaere Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Takker for svar angående viftestøy. Tenker jeg må redusere spillinga litt, men det er vel ikke slik at det ødelegger maskinen at vifta går hardt i perioder? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå