Gå til innhold

[Løst] Koble NAS direkte til PC (uten router)

Anbefalte innlegg

Fungerer det å koble en NAS "direkte" til en PC via en switch (altså helt uten router, osv.)?

Såvidt jeg forstår er det også mulig å koble en NAS direkte til PC via en crossover ethernet kabel, men dette virker som om det krever en del nettverks-konfigurasjon på begge enheter. Vil en switch gjøre det enklere eller er jeg på villspor her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

en switch vil gjøre det ganske mye enklere. Du trenger strengt tatt ikke tenke på router på hjemmenettverket ditt da en router sørger for forbinnelse mellom nettverket ditt og nettverket til ISP'en din. Switcher brukes for å koble sammen periferi-utstyr på nettverk.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg skjønner routerens funksjon og har hatt PC koblet til NAS via router (med innebygget switch) tidligere; spørsmålet mitt var kanskje litt dårlig formulert :).

Men med en simpel switch vil jeg altså kunne "finne" NAS-en fra PC-en, uten å måtte styre med å sette opp statiske IP-adresser osv.?

Bare for å klargjøre:

Jeg mener altså å koble NAS-en direkte til PC-en via switchen og bruke den som en slags glorifisert ekstern harddisk. PC og NAS vil altså være det eneste tilkoblet switchen (ingen Internett tilkobling).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...