Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Følger av å kjøre bil forsikret på eldre sjåfører/én bestemt sjåfør?


Anonym259235

Anbefalte innlegg

Men vet at det er mange forsikringsselskaper som nekter å forsikre BMW'er på 18-åringer.

Jepp, har merket at de prisene svir litt. Men ville det vært lovlig å registrere på faren min også skrive at han skal være eneste sjåfør, også sier jeg at jeg låner den om jeg får noe problemer?

 

Sjekket nemlig pris på forsikring på de bilene jeg vil ha, og da kom det fort på 30k om jeg registrerte på han og satt yngste sjåfør på 18 år. Billigste jeg så var 16k.

Endret av Banksy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis forsikringen betinger at ingen under 24 (eller rundt der) skal kjøre bilen, og du som 18-åring krasjer, da har du problemer, ja. Eller rettere sagt, faren din blir vel sittende med skjegget i postkassen.

 

Jeg har tenkt litt på dette i det siste, da bilen min ikke er forsikret for sjåfører under 23 år.

 

Jeg forstår at forsikringen ikke dekker skader hvis sjåføren er yngre enn det som står i vilkårene, men hvilke følger kan det få hvis lillebror på 18 kjører bilen min og blir stoppet av politiet/Statens vegvesen i en rutinekontroll? Kan han bli bøtelagt/bilen avskiltet for å kjøre uten forsikring?

Lenke til kommentar

Riktig som Bradbury sier, så for all del, ikke gjør det.

Ved å sette forsikring på din far, så opptjener du ingen bonus. Det vil si at ved neste bilkjøp, så står du på null.

Selv eier jeg en Saab 9-3, og er selv 18. Betaler ca. 800 kroner i måneden for delkasko. Det er noen kroner, men er ikke så alt for ille satt opp i mot mange andre biler. Har da en trygg bil som går greit, og som kjører meget behagelig.

 

@Runar

http://freak.no/foru...ad.php?t=237861

Så du kan i teorien kjøre bilen "lovlig" hvis du er under alderen bilen er registrert for. Men havner du i en kollisjon, så skyter egenandelen i været.

Endret av Vertical^
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Runar

http://freak.no/foru...ad.php?t=237861

Så du kan i teorien kjøre bilen "lovlig" hvis du er under alderen bilen er registrert for. Men havner du i en kollisjon, så skyter egenandelen i været.

 

Takk! :)

 

 

om du man blir stoppet i rutinekontroll, sjekkes bare om bilen er forsikret, IKKE hvilke klausuler som gjelder den aktuelle forsikringen. men ved ulykke, sjekker jo selvsagt forsikringsselskapet dette, og evt er noe utenfor avtalen, blir det avkortning

 

Jeg vet, men jeg var usikker på om å kjøre en bil som er forsikret for eldre sjåfører er det samme som å kjøre en bil som ikke er forsikret. Jeg tenkte ikke på ansvarsforsikring, som er påbudt og som følger bilen.

Lenke til kommentar

Man kan opptjene bonus selv ved å ha bilen registret på sine foreldres navn. Fin-jussen på dette kan jeg ikke (forskjellig fra selskap til selskap), men du kan få godtgjøring for (deler av) tiden du har vært bilens (tilnærmet) eneste sjåfør.

 

Når det gjelder å kjøre uten å oppfylle avtalen du har med selskapet, så vil det selvsagt ha konsekvenser, men ikke før du er i en ulykke.

 

Jeg var selv i en "ulykke" (trillet på en bil på en bensinstasjon) mens jeg kjørte en bil som viste seg å ikke være registrert for personer under 23 (eieren av bilen var også under 23) Det endte med at forsikringsselskapet sendte en regning på 10 000 som "bot" på dette i tillegg til at bilen jeg kjørte ikke ble dekket av forsikringen. Bonus forsvant og jeg går ut i fra at dette ble skrevet i margen på personen forsikringen var registrert på.

Lenke til kommentar

De selskapene som har aldersbegrensninger som del av frivillige eller pålagte vilkår har også i vilkårene sine hvordan det håndteres om noen yngre kjører bilen.

Den vanlige varianten er enkelt og greit at egenandelen økes med X antall tusenlapper/dobling.

 

Mener du nå at hvis noen under 23 kjører så er eneste som skjer at egenandelen øker noe?

Lenke til kommentar

Den øker ikke bare "noe", men "mye".

Sjekk linken til freak.no jeg postet over her. Storebrand økte visst egenandelen med 10 000 kroner.

 

Er derfor jeg lurte - normalt vil en kunne få en ganske heftig smell, siden det er risikonedsettende at bare over 23 kjører. Du får dermed en rabatt, bryter du den så vil de kunne gi avkortning tilsvarende.

Lenke til kommentar

Syns det er merkelig at de diskriminerer mot unge på den måten. Ikke alle unger råkjører. Det blir som om de skulle gjøre det markant dyrere for kvinner, eldre eller mørkhudede fordi statistikk viser at de bulker mer enn andre.

 

Ingenting som står i veien for at de gjør det heller, annet enn at det er ekstremt upolitisk korrekt. Å pisse på de unge er noe de kommer unna med lett derimot ;)

 

Og TS, gikk gjennom akkkkurat det samme du gjør nå når jeg var 17, biler med 30k i forsikring osv, endte med at jeg kjøpte en mindre populær bakhjulsdreven bil og satte den på mor med fører under 23, forsikringen kom på ca 9k, noe særlig høyere enn det er bortkastede penger da de kun flår deg pga. alder.

Lenke til kommentar

Syns det er merkelig at de diskriminerer mot unge på den måten. Ikke alle unger råkjører. Det blir som om de skulle gjøre det markant dyrere for kvinner, eldre eller mørkhudede fordi statistikk viser at de bulker mer enn andre.

 

Syns overhode ikke jeg når all statistikk tilsier at unge, og da menn ikke helt forstår egne begrensninger og tror de er kongen av haugen straks de får lappen - veldig generelt sagt. Forsikring er noe alle betaler inn på - de som er størst risiko skal ikke behandles likt som de med lavere risiko. Det er heller ikke noe ide å øke egenandelene veldig mye fordi de fleste unge neppe har økonomien til å takle det..

Lenke til kommentar

Syns overhode ikke jeg når all statistikk tilsier at unge, og da menn ikke helt forstår egne begrensninger og tror de er kongen av haugen straks de får lappen - veldig generelt sagt. Forsikring er noe alle betaler inn på - de som er størst risiko skal ikke behandles likt som de med lavere risiko. Det er heller ikke noe ide å øke egenandelene veldig mye fordi de fleste unge neppe har økonomien til å takle det..

 

Da bør kanskje overvektige og eldre betale mer skatt da, hvorfor skal de som har størst risiko behandles likt, som du sier?

Lenke til kommentar

Da bør kanskje overvektige og eldre betale mer skatt da, hvorfor skal de som har størst risiko behandles likt, som du sier?

 

Det er litt søtt når noen slenger stråmenn og tror at å sammenlikne stat og private selskap sine måter å beregne risiko på er greit....men forøvrig; røykere betaler jo en heftig mengde særavgifter for sin trang til å røyke vekk pengene gjennom ekstra avgifter som skyter i være på deres luksusvarer, samme med snusere, alkholdrikkere og billister....men skal du først prøve å argumentere så i det minste bruk ordentlig eksempel. Diabetikere, syke e.l. som vil tegne livsforsikring, helse etc må gjennom samme prosess....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så da er det greit for deg å ha forskjellsbehandling så lenge det er privat? Javel... Hvis det er greit for private selskap, så kan det være greit for staten, det er jo jeg som sponser andres helse. Det er jeg som betaler for deg hvis du velger å drive på med ekstremsport f.eks. og ender opp på sykehuset flere ganger i løpet av året, mens jeg kun har vært en gang på sykehuset, og det var når jeg ble født. Det beste hadde naturligvis å fjernet hele folketrygden, som er et nasjonalt forsikringssystem. Da kan private forsikringsselskaper sette grenser akkurat som på biler. Men det er visstnok helt greit for deg at det er forskjellsbehandling i det private men ikke hos staten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...