Gå til innhold

Nav og det som følger med. Hva mener man om dette? (Velger jeg Høyre eller frp?)


Anbefalte innlegg

Kan det virkelig ikke lages noe bedre en dette? http://www.vg.no/nyh...?artid=10112649

 

Det var vel strengt tatt bedre før nav, med 3 forskjellige etater? Hvem har foresten brukt mest penger pr år? Det var vel argumentet med å slå sammen, mere effektivt og lønnsomt for staten Norge? Kan jeg se tall på hvem som har brukt mest pr år? Det gamle systemet eller det nye? Er det noen som har kjenskap til dette? Jeg er ikke så "heldig" å ha det selv,hehe

 

Jeg må nå roe meg ned med et kryssord, så får jeg lese noe mattematikk. Jeg må ha noe virkelighet rett å slett tror jeg.

 

Lykke til i valge. Jeg frykter neste regering, som mest sannsynligvis blir borgerlig, vil misslykkes til de grader. Jeg tror dog det blir bedre en det siste så min stemme går til.... Høyre eller frp? Jeg føler meg meget sviktet som sp mann igjennom 16 år.

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe..gæli blir det uansett :)

Dette gjelder nesten alle offentlige sektorer... Det er et annet budget..... Det å samkjøre de instanser som hører sammen, er vanskelig for staten.... Nå har jo Giske fått inn mange venner og venners venner i "nye fiktive" stillinger, og noe skal disse ha og gjøre... flere kokker mere rot.... og ingen tar ansvar for noe som helst.. En artig sak er vårt naboland, hvor mange offentlig annsatte har de kuttet ned på? -mens vi bare øker på med mer byråkrati?? Det er slikt som irriterer meg mest med dagens halvkorrupte regjering, hvor kammeraderi er regelen.... og ikke noe regelbrudd.....

 

Men alt i alt er det penger det dreier seg om... Dagens regjenring har klart å legge ned en skole hver 8!!! dag... for å spar penger, til hva? mer byråkrati? Veier, skole, helsesektor, forfaller i en utrolig fart, fordi det ikke er penger, men mener de det skapes penger og verdier av byråkrater??? bah..

Lenke til kommentar

Antall offentlige stillinger har bare fulgt befolkningsøkningen de siste 20 årene så det har ikke blitt så mye mer byråkrati. At skoler nedlegges er ikke så rart. Det var mange bitte små skoler som ble slått sammen og endel gamle skoler har blitt nedlagt til fordel for nyere bygg.

 

Når det gjelder NAV var reformen veldig dårlig planlagt. Blant annet fikk mange av saksbehandlerne helt nye arbeidsoppgaver og da blir det naturligvis problemer. Jeg er ikke så sikker på at ideen i seg selv er så dårlig men planleggingen og gjennomføringen av sammenslåingen har vært elendig og nav sliter vel fortsatt med ettervirkningene av den. Stortinget burde nok hørt litt mer på de advarslene de fikk i forkant av denne beslutningen.

 

Forøvrig kan jeg nevne at sammenslåingen ble vedtatt under forrige høyre regjering, men for at dette ikke skal bli nok en tåpelig debatt om høyresiden og venstresiden er det viktig å få med seg at dette ble så godt som enstemmig vedtatt i stortinget.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

Selve organisasjonsreformen var et nødvendig grep for å få inn innholdsreformen, men den er også verdt litt i seg selv.

 

Før 2006 gikk det mye ressurser i å henvise problemstillinger mellom trygdekontorene (helseansvar), Aetat (arbeidsmarkedsansvar) og sosialkontorene (sosiale og økonomiske problemer), og i å forsøke tverrfaglig samarbeid.

 

Innholdsreformen (innføringen av arbeidsavklaringspenger og kvalifiseringsprogrammet) krevde tett samarbeid mellom sosialtjenesten (som måtte matche KVP med statens arbeidsmarkedstiltak som de nå fikk tilgang på), Aetat (som administrerte tiltakene), og trygdekontorene med sin erfaring innen arbeidsuførhet og samarbeid med helsetjenestene. Det hadde blitt betydelig vanskeligere med separat lokalisering.

 

 

Det som har brukt mest penger er nok at Arbeids- og velferdsdirektoratet har måttet legge mye ressurser i en totalrenovering av selve stønadsforvaltningen. Ikke vurderingen av om vilkårene er oppfylt, men stønadsregnskapet, for å få det i tråd med god økonomipraksis i staten. For eksempel sikre et så basalt krav som at den som treffer beslutning om utbetaling ikke også kan bestemme hvilket kontonummer utbetalingen skal gå til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...