Gå til innhold

[Løst] Hjelp til oppsett av stasjonær PC til 7000,-


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har tenk en del på bærbar, men er litt usikker.

Har en gammel bærbar som er brukelig, så lurer på stasjonær PC.

 

Prisklasse 7K.

Skal brukes til gaming Feks LOL, civilization og Black Ops

Video og bilde redigering, og surfing.

 

Lurer på om jeg skal bygge eller kjøpe ferdig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor har du tenkt å bruke PC-en? Flytter du PC-en din mye hjemmenfra? Jeg har selv et nettbrett jeg bruker til lett bruk som surfing, og en stasjonær som står hjemme og brukes til tungere bruk.

Har en bærbar som jeg kan bruke når jeg reiser, den bærbare skal stå hjemme til som du sier "tungere bruk".
Lenke til kommentar

Å bygge pc er som å bygge lego :p

De eneste delene som må passe sammen er Prosessor sokkel og hovedkort. for eks socket 1155 / 1150 osv.

RAM passer nesten alltid, kommer mest an på høyde på ram kontra hvor mye ledig plass du har under kjøleren.

Ellers passer så å si nesten alt sammen

 

Er lett nok så lenge du ikke får problemer. Plutselig opplever du ting som at maskinen vil ikke starte eller skru seg av, mus og tastatur vil ikke slå seg på, og da må du huske at det er din egen jobb å feilsøke maskinen, med mindre du vil ta den til et privat verksted. Å bygge PC kan være fryktelig lett, men det kan fort ende opp med å bli det stikk motsatte

Lenke til kommentar

Er lett nok så lenge du ikke får problemer. Plutselig opplever du ting som at maskinen vil ikke starte eller skru seg av, mus og tastatur vil ikke slå seg på, og da må du huske at det er din egen jobb å feilsøke maskinen, med mindre du vil ta den til et privat verksted. Å bygge PC kan være fryktelig lett, men det kan fort ende opp med å bli det stikk motsatte

 

Stemmer nok det du sier der, men en plass må man begynne.

Har selv bygd et 20 talls maskiner uten feil hittil (krysser fingrene for at feilraten holder seg på 0) :p

Men når slik som komplett tar opptil 300kr for å montere et lukket CPU kjølesystem finner jeg dette forkastelig. Er ikke akkurat som at det å montere en ferdigløsning tar noe lengre tid enn stock kjøler.

 

Feilsøking kan være kjipt om ting ikke starter som det skal, men det er en del av gamet.

Lenke til kommentar

Strømforsyning og kabinett er smart å legge litt penger i slik at du kan bruke dem i ditt neste bygg. I oppsettet jeg lagde til deg har du en strømforsyning av kvalitet, og samme med kabinettet. For å få mest ytelse er skjermkortet viktigst, men du må heller ikke ha for svak prosessor. Alle delene du trenger er i oppsettet jeg lagde, bortsett fra skjerm, tastatur, mus og høyttalere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

i7 trenger du kun om du skal holde på med MYE videoredigering, ellers vil i5 holde i massevis.

Oppsettet du linker til er et veldig godt oppsett.

Skjermkortet er ikke av den beste typen. Legg heller på rundt 700-1000kr og få deg et 760gtx velg MSI, ASUS eller Gigabyte sine versioner for best kjøling.

Prosessorkjøler er det med i listen din, 212 evo heter den.

Kabler følger med for et enkelt oppsett. Somregel med 2-4 sata kabler med i boksen til hovedkortet.

 

Oppskrift? Søk på "how to build a computer 2013" på youtube for eks :)

Lenke til kommentar

I7 4770K blir for trangt for budsjettet ditt, og det er ytterst få spill som drar nytte av Hyper-Threading som er forskjellen mellom i7 4770K og i5 4670K. Kjøler følger med prosessoren, men Hyper 212 Evo er både stillere og vil la deg overklokke. Så jeg ville beholdt den hvis budsjettet tillater det. :)

Endret av Aerow
Lenke til kommentar

Har budsjettet økt til kr 8300?

Har du operativsystem?

Hva med skjerm, tastatur/mus og høyttalere?

 

Unsett ville jeg ha endret følgende:

Bytt CPU til http://www.dustinhome.no/product/5010742242/intel-core-i5-4570-3-2ghz-6mb-s-1150/

Bytt hovedkort til http://www.dustinhome.no/product/5010744969/asus-b85-plus-b85-s-1150-atx/

Kutt ut CPU kjøleren, den medfølgende fungerer bra nok uten overklokking. Du mister muligheten til overklokking med disse endringene, men du sparer ca kr 1100 som du kan bruke på et bedre skjermkort. Dette vil gi deg bedre spillytelse.

Lenke til kommentar

Har budsjettet økt til kr 8300?

Har du operativsystem?

Hva med skjerm, tastatur/mus og høyttalere?

 

Unsett ville jeg ha endret følgende:

Bytt CPU til http://www.dustinhom...ghz-6mb-s-1150/

Bytt hovedkort til http://www.dustinhom...b85-s-1150-atx/

Kutt ut CPU kjøleren, den medfølgende fungerer bra nok uten overklokking. Du mister muligheten til overklokking med disse endringene, men du sparer ca kr 1100 som du kan bruke på et bedre skjermkort. Dette vil gi deg bedre spillytelse.

Har ikke operativsystem, men det følger med i listen min.

Har skjerm, tastatur/mus og høyttalere.

Nei, budsjettet har ikke øks til 8300.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...