anarcho rains Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Hei! Jeg har et problem jeg håper er mulig å fikse. Grunnet ambisjoner innenfor studiet mitt og akademia, er jeg avhengig av gode karakterer. Nå har det seg slik at til tross for glimrende tilbakemeldinger fra foreleseren på førsteutkastet + mye jobbing, så presterte jeg å skrive noe som muligvis var min beste tekst noen gang. Foreleser sa flere ganger implisitt at jeg kom til å få A på teksten. Til sjokk og vantro fikk jeg en D; og klaget med en gang. Til tross for at jeg var sikker på å få en skikkelig vurdering neste gang, presterte den nye "eksamensretteren" å gi meg enda en D. Det kan umuligvis høres veldig troverdig ut over nett, men jeg pleier alltid å kunne forutsi sånn ca hvilke karakterer jeg får. (snittet ligger på B). Og denne karakteren kunne jeg satset liv og helse på at jeg kom til å få A på. Et det noen der ute som vet om det er mer jeg kan gjøre? Håper ikke at mine ambisjoner videre blir knust på grunn av inkompetente "eksamensrettere"... Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Har du fått, eller er det mulig å få noen forklaring på den lave karakteren vs. forventningene? Lenke til kommentar
t_xtra Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Hva studerer du? På de fleste studier skal du kunne få en begrunnelse på karakter ved forespørsel. Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 8. august 2013 Del Skrevet 8. august 2013 Du kan ta opp faget igjen? Kan ikke se for meg at det er mulig å klage enda en gang. Og til neste gang: Aldri stol på forelesere eller "veiledere" når de vurderer oppgaven din (unntaket er på masteroppgaven). Jeg har vært borti flere ganger at en veileder sier noe ala "dette er en bra tekst" eller noe sånt, fordi de innser at å få personen til å skrive om hele oppgaven er håpløst. Noen ganger bommer man bare, sånt skjer. Lenke til kommentar
anarcho rains Skrevet 8. august 2013 Forfatter Del Skrevet 8. august 2013 Jeg klaget på karakteren, men fikk enda en D på neste karaktervurdering.... Jævlig kipt å bli offer for slike tilfeldigheter.... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. august 2013 Del Skrevet 8. august 2013 Du har ingen rett til å klage over den nye sensuren, jfr. universitets- og høyskoleloven pgf 5-3. Institusjonen er heller ikke forpliktet til å la deg argumentere for hvorfor sensuren er feil. Universiteter er forvaltningsorganer. Det innebærer at du har en del andre klagemuligheter. Du kan klage til Sivilombudsmannen, eller til Likestillings- og diskrimineringsombudet hvis du mener det kan være forhold som faller under det ombudets ansvarsområde. Ulempen er selvsagt at med mindre du studerer noe som er relevant for deres virksomhet (som jus) vil du antagelig bli møtt med det svaret at de kan undersøke saksbehandlingen, men at selve den konkrete karakterfastsettingen er de uegnet til å overprøve. Hvis det ikke er gjentaksbegrensning på emnet kan du ta det på nytt. Det er kanskje det mest rimelige alternativet - men hvis du har en "profesjonsstudieplan" som jus eller medisin vil det synes på vitnemålet ditt at du ikke har tatt emnet i det semesteret du skulle ta det. (For øvrig er det litt merkelig å kalle det å få en D etter klage når man har fått D første gang en 'tilfeldighet'...) 2 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 8. august 2013 Del Skrevet 8. august 2013 Til sjokk og vantro fikk jeg en D; og klaget med en gang. Til tross for at jeg var sikker på å få en skikkelig vurdering neste gang, presterte den nye "eksamensretteren" å gi meg enda en D. Ba du om vurdering for karakteren før du klagde? Var du i så fall uenig med den? Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 Jeg klaget på karakteren, men fikk enda en D på neste karaktervurdering.... Jævlig kipt å bli offer for slike tilfeldigheter.... Er det helt utenkelig at du muligens overvurderte arbeidet ditt? Hvilket fagområde er dette? Det er mulig at sensorene ikke har forstått oppgaven din, bruk av ironi er et typisk eksempel på virkemidler som kan slå feil ut dersom det har blitt benyttet i oppgaven din. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå