DeathByDigital Skrevet 14. august 2013 Forfatter Del Skrevet 14. august 2013 altså jeg kan ikke lage en ny mappe i hdd, Det ligger en mappe "øverst" i HDD, som heter lost+found, og i/under den kan jeg lage nye mapper... men ikke i "øverste nivå", eller paralelt med lost+found mappen.... (ugrei formulering ser jeg Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 lost+found trenger du ikke bry deg om. Ikke lag mapper inne i den. Gir du meg output av kommandoen jeg postet i forrige? Lenke til kommentar
DeathByDigital Skrevet 14. august 2013 Forfatter Del Skrevet 14. august 2013 server@server-System-Product-Name:~$ ls -ld /media/server/775bf35f-da2e-48e2-9ccf-546267f9960a drwxr-xr-x 3 server server 4096 aug. 14 19:26 /media/server/775bf35f-da2e-48e2-9ccf-546267f9960a Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 chmod 666 som tidligere nevnt i tråden her vil ikke gi deg tilgang til å gå inn i mappen. På mapper må en ha execute. Igjen så vil jeg anbefale deg å finne en innføring i chmod / chown. Da alle dine problemer relatert til disk aksess, bunner mest sannsynligvis ut i det. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Du skal ha skriverettigheter til det. cd inn i det og gi output av mkdir Lenke til kommentar
DeathByDigital Skrevet 14. august 2013 Forfatter Del Skrevet 14. august 2013 hvorfor? Jeg leser og prøver litt her...må da prøve litt selv også kan ikke si jeg har oversikt over alle dealjer rundt mappestruktur, kommandoer, og det meste... Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 (endret) Woops, det stemmer. Går fort i svingene gitt. Det skal være 755, ikke 666. chmod 755 [dir] siden du allerede har chown-et den. Endret 15. august 2013 av Lycantrophe Lenke til kommentar
DeathByDigital Skrevet 15. august 2013 Forfatter Del Skrevet 15. august 2013 funker nå... tok reinstall, og trykket litt på noen knapper i blinde og vips...så fikk jeg problemer med "et eller annet IO" når jeg koblet til NTFS diskene fra det gamle serveroppsettet, da jeg skulle kopiere filene fra her til 3tb disk. Restart så funket det.. (roter litt i blinde, men går da litt fremover)Så fant jeg ut at hovedkortet på serveren muligens ikke har gigabit netverk, (finner forskjellige svar forskjellige steder) så bytter ut hovedkortet på denne nå etterpå til Asus P5b VM som sikkert har det.Så mens jeg skrur litt HW. har jeg et spørsmål. skal jeg bare høyreklikke på diskene og "dele ut"`?Eller bør jeg gå frem litt annerledes ang, dette med netverket?ssh er det protokollen til samba? og er det det enkleste?Tror jeg starter enkelt, og gir alle PC'er på hjemmenetverket full tilgang, evt, kun read på ungenes pc. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 SSH står for Secure Shell og er kommunikasjonsprotokollen som brukes for å koble til eksterne maskiner. Samba baserer seg på SMB (Server Message Block) protokollen til IBM dog Samba har forståelig nok siktet seg inn på å støtte Microsoft sine utvidelser. Lenke til kommentar
DeathByDigital Skrevet 15. august 2013 Forfatter Del Skrevet 15. august 2013 Ny install med "nytt" MB... så da er jeg sikker på at serveren kan kjøre gigabit netverk...Og harddisker er oppe og går så da er det netverk neste, og se om jeg får opp netflix på testmaskina på stua..... Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Hoi, det kan bli spennende. :> Lenke til kommentar
DeathByDigital Skrevet 15. august 2013 Forfatter Del Skrevet 15. august 2013 *flire* Hehe.. ja du sier noe der Lycantrophe Neida,... har da kommet litt videre, og har 3 stk pc'er her med ubuntu atm. sprer seg som virus dette gitt.....så er det å se hva man får til videre..... men for enklest mulig oppsett så de andre pc'ene har adgang til serveren... er det noen GUI som er enkle å bruke for å sette opp netverk? Bør jeg bruke DHCP eller statisk ip? Aner meg at med flere trådløse enheter er DHCP en fordel? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Det ville jeg satt i routeren din, som sikkert har et web-grensesnitt. Jeg bruker DHCP, men gir utvalgte maskiner fast lease. Resten tar jeg via DNS. Lenke til kommentar
DeathByDigital Skrevet 15. august 2013 Forfatter Del Skrevet 15. august 2013 fikk netflix til å fungere på testmaskinen...fikk XPCOM feil på den andre først... Så da reinstalerte netflix før jeg lastet opp wine og kjørte install etter linken tidligere i tråden her.... og fungerer fiiiint Back to sambashare...så er jeg no snart i mål her... Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Samba share fungerer i mellom to eller flere linux maskiner, men er strengt tatt ment for deling mellom windows og linux. Nfs er vel ett bedre alternativ linux i mellom. Hvis du går for Nfs så skal du kun ha nfs server på maskinen du skal dele ut mappene fra, de andre trenger kun klient delen. Kan ta en titt her: https://help.ubuntu.com/community/SettingUpNFSHowTo men er litt usikker på hvor god den er for nybegynnere. Lenke til kommentar
DeathByDigital Skrevet 15. august 2013 Forfatter Del Skrevet 15. august 2013 Jeg er jo enda ikke kommet opp til nybegynner. . Har vel egentlig ikke behow for windows til annet enn BF3 men det finnes da et og annet spill som kan spilles på linux også nå. Så da kan jeg se om jeg finner noe som er veldig enkelt å sette opp. . Søke på ulitmate noob guide eller no tenker jeg. . Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Du fikk foreslått og linket NFS av meg tidligere. Lenke til kommentar
DeathByDigital Skrevet 15. august 2013 Forfatter Del Skrevet 15. august 2013 Hiver meg på den etterpå. Lager pannekaker Lenke til kommentar
DeathByDigital Skrevet 15. august 2013 Forfatter Del Skrevet 15. august 2013 Fikk opp den andre maskina men den bugger. . Hakker litt kan man si. Men den er da over minimumskrav. Då om det er gpu relatert kan jeg ikke si. Viktigste er at det virker smooth på den nye som bygges. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Hakker det så kan det hende du mangler ordentlige drivere. Spørs hvilket skjermkort du har, men vanligvis er den proprietære best (som du må installere selv). Ubuntu har et eget verktøy for å installere slikt også, søk på "additional drivers" (eller tilsvarende på norsk). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå