Gå til innhold

inngrodd M$'er vil prøve linux...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

men den kommer opp i konsollen når jeg skriver :

 

> sudo lshw -C disk

fdisk: unable to open -: No such file or directory

fdisk: unable to open -: No such file or directory

*-disk

description: ATA Disk

product: SAMSUNG SV1203N

physical id: 0.0.0

bus info: scsi@0:0.0.0

logical name: /dev/sda

version: TQ10

serial: S01CJ10X622778

size: 111GiB (120GB)

capabilities: partitioned partitioned:dos

configuration: ansiversion=5 sectorsize=512 signature=000620b6

*-cdrom

description: DVD-RAM writer

product: CDDVDW SH-S203P

vendor: TSSTcorp

physical id: 0.0.0

bus info: scsi@2:0.0.0

logical name: /dev/cdrom

logical name: /dev/cdrw

logical name: /dev/dvd

logical name: /dev/dvdrw

logical name: /dev/sr0

version: SB00

capabilities: removable audio cd-r cd-rw dvd dvd-r dvd-ram

configuration: ansiversion=5 status=open

*-disk

description: ATA Disk

product: WDC WD30EZRX-00D

vendor: Western Digital

physical id: 0.1.0

bus info: scsi@3:0.1.0

logical name: /dev/sdb

version: 80.0

serial: WD-WCC1T0506079

size: 2794GiB (3TB)

configuration: ansiversion=5 sectorsize=4096

Lenke til kommentar

Om den er ubrukt er det sikkert ikke noe filsystem på den. Det forandrer jo saken

 

Okay, hold tungen rett i munnen.

 

sudo apt-get install parted

sudo parted /dev/sdb

 

Jeg husker ikke nøyaktig hvordan dette programmet ser ut, men du skal lage en GPT-tabell.

 

Deretter:

sudo mke2fs -t ext4 /dev/sdb1

sudo mount /dev/sdb1 /mount/wdisk

Endret av Lycantrophe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ser ut som om Lycantrophe er en god veileder, og dere gjør progresjoner. Men jeg har en anbefalning når det gjelder kommandoer. Ofte er de satt sammen slik at det gir en logisk mening. Mange kommandoer er forkortelser. Dersom man lærer seg enkelte huskeregler kan det både være lettere å huske kommandoene, samt å fårstå nye og ikke blande ulike tegn.

 

eksempel:

cp (vanlig commando, forkortelse for copy)

lshw (program som heter HardwareLiSter, jeg tenker LiStHardWare)

fdisk -l (ofte kommer tilleggsvalg etter en kommando med en bindestrek først, den lille bokstaven l er ofte brukt for å liste opp)

 

Det å google er den beste måten å lære linux på. Alle har vært nybegynnere en gang, og det er derfor mange av de spørsmålene du kommer til å stille deg selv som er allerede besvart. Foruten å google og spørre her, så anbefaler mange linux brukere at du tar deg tid til å lese noen manualer. Dette er veldig lett å gjøre i terminal. Den globale kommandoen for manual er man. Om du kjenner til et program/kommando som du ønsker å benytte, men ikke helt vet hvordan det kan gjøres, så er det bare å skrive man foran kommandoen. Du kan teste selv og se hva som skjer dersom du skriver følgende.

 

man cp

man fdisk

man mount

 

Jeg kan forøvrig anbefale deg å lage en liten liste i en tekstfil med kommandoer som du føler at du kommer til å bruke igjen. Da sparer du deg for å google ting om igjen, og det er lettere å lære kommandoer når de ligger nært.

Endret av martintall
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du slipper faktisk også å gå via menyen til parted, man kan gjøre alt "fra utsiden". Litt snodig at de kaller det labels også.

 

Uansett, dette er hva du skal gjøre for å få disken på stell:

 

sudo parted mklabel gpt /dev/sdb

sudo parted mkpart primary

sudo mke2fs -t ext4 /dev/sdb1

sudo mount /dev/sdb1 /mount/wdisk

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du slipper faktisk også å gå via menyen til parted, man kan gjøre alt "fra utsiden". Litt snodig at de kaller det labels også.

 

Uansett, dette er hva du skal gjøre for å få disken på stell:

 

sudo parted mklabel gpt /dev/sdb

sudo parted mkpart primary

sudo mke2fs -t ext4 /dev/sdb1

sudo mount /dev/sdb1 /mount/wdisk

kommer dette i tilegg til det første?

sudo mke2fs -t ext4 /dev/sdb1

sudo mount /dev/sdb1 /mount/wdisk

eller skrev du hele kjeden på nytt i siste innlegg? kan ikke si jeg ser hva som er hva her :)

Lenke til kommentar

Den sier ifra når den er ferdig ved at du får tilbake prompten din.

 

parted label lager en ny partisjonstabell. parted mkpart (make partition) lager en ny partisjon som tar hele disken. mke2fs -t ext4 lager et nytt filsystem av type ext4. Husk -t ext4!

 

 

Edit: Skrev hele prosedyren på nytt. Den første antok at du allerede hadde et filsystem og en partisjon. De to første kommandoene i siste post lager dette for deg.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

aner meg at jeg skal sette opp netverket enklest mulig i begynnelsen.. blir vel full tilgang mellom maskinene??

og ikke dele inn i forskjellige mapper og rettigheter.... KISS er vel en grei plan her tror jeg....

 

men til andre nybegynnere, er det vel lettere å formatere disken til ntfs, så den kommer opp med en gang først??

Lenke til kommentar

Jeg kan forøvrig anbefale deg å lage en liten liste i en tekstfil med kommandoer som du føler at du kommer til å bruke igjen. Da sparer du deg for å google ting om igjen, og det er lettere å lære kommandoer når de ligger nært.

Dette er en fin idé. Har en slik notatfil som har vokst mye over årene med variende kompleksitet på kommandoene. Om man er helt ny er det ikke feil å skrive ned helt basics heller om du sliter med å hele tatt navigere seg rundt i shellet. Slikt som hvordan dekomprimere .tar.gz er ikke noe man nødvendigvis husker etter bare en gang (tar -zxvf bruker jeg).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...