Anech! Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Hei! Fikk deler til ny PC i posten for to dager siden, og tenkte det var null stress å skru sammen (etter å ha sett flere guider). Nå har jeg derimot problemer... Når jeg skrur på PCen, kommer jeg fint inn i bios. Her fungerer mus og tastatur utmerket, men ingen andre ting jeg har koblet til med usb vises (Prøvd 3 ulike minnepinner, ekstern harddisk og eksternt DVD-rom) Fikk derfor ikke installert OS ved hjelp av USB, uansett hva jeg gjorde. Fikk tak i en intern dvd-brenner hos Clas Ohlson i dag. Får til å boote fra dvd, men så starter trøbbelet igjen... Dersom jeg prøver å installere windows 8, booter maskinen frem til menyen. I det windows starter opp (til installasjon) detter derimot BÅDE mus og tastatur ut. (Lysene slukker, testet alle USB porter). Har derfor ikke kommet lengere her (hadde en gammel plate jeg har brukt før+lastet ned og brent ny. Samme resultat). Har derfor prøvd meg med Windows 7 i stedet. Fikk da OS, og mus+tastatur fungerte ved oppstart. Jippi! Satte i drivers/utilities disk som fulgte med hovedkort for å få fikset diverse, endte da opp med at tastatur/mus ble skrudd av i det windows ble lastet inn... Klarte å få tilbakestilt slik at driverne IKKE var installert, og prøvde å få installert ethernet og KUN ethernet. Får beskjed om at det ikke er noen adapter, og ikke noe kompatibelt hardware.... Er derfor litt stuck, noen som vet hva jeg kan gjøre? Problemene er altså: Bios vil ikke oppdage div. lagring på USB. Mus og tastatur faller ut når windows 8 lastes fra DVD. Mus/tastatur ramler ut dersom jeg installerer oppdateringer som fulgte med hovedkort (chipset/usb controller osv). Får IKKE koblet til internett Maskinvaren er: Cpu: intel core i5 4670k psu: be quiet! l8 700w hovedkort: MSI z87-g45 gaming Ram: Crucial DDR3 BallistiX Sport 16GB Kjører kun integrert skjermkort Lenke til kommentar
Anech! Skrevet 7. august 2013 Forfatter Del Skrevet 7. august 2013 Seriøst, ingen som har tips? Har klart å finne et ps/2 tatatur nå og fått installert windows 8. Håpte dette skulle fiske problemene, men nei... umulig å bruke USB... Under device manager står det en trekant ved intel usb 3.0 extensible host controller, når jeg velger den står det: "This device cannot start (code 10) operation failed the requested operation was unsuccessful" Kan dette være grunnen til at INGEN usb starter når windows bootes? Lenke til kommentar
HaakonSag Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Må vel legge inn driverne til den manuelt? Lenke til kommentar
Anech! Skrevet 7. august 2013 Forfatter Del Skrevet 7. august 2013 Må vel legge inn driverne til den manuelt? Har rotet meg frem til en intel usb 3.0 driver som lå på dvden som fulgte med hovedkortet. Når jeg prøver å kjøre installasjon får jeg beskjed om at systemet ikke når minimum requirement... Noe den jo så absolutt burde gjøre! Noen tips? Kan det være hovedkortet som er defekt når dette skjer? eller? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Ta og sjekk hvilken BIOS versjon det hovedkortet har, siste versjon er 1.3 fra 19. juni 2013. Mulig det kan fikse noen problemer. Sjekk også om USB støtte er satt til Enabled i BIOS, både for USB2 og USB3 portene. Normalt vil disse stå i Auto. Lenke til kommentar
Anech! Skrevet 7. august 2013 Forfatter Del Skrevet 7. august 2013 (endret) Ta og sjekk hvilken BIOS versjon det hovedkortet har, siste versjon er 1.3 fra 19. juni 2013. Mulig det kan fikse noen problemer. Sjekk også om USB støtte er satt til Enabled i BIOS, både for USB2 og USB3 portene. Normalt vil disse stå i Auto. Hei! Har ikke fått oppdatert til siste versjon av bios, så vet at det kan være trøbbelet... Problemet er at de eneste USB enhetene som vises i bios er mus og tastatur... Verken ekstern harddisk eller minnepinner kommer opp (testa 3 stk)... Må vel bruke usb for å oppdatere bios? Når det gjelder USB støtte, så er det beste jeg finner at jeg har usb controller som enabled og legacy USB skrudd på.. er det annet som kan gjøres? Endret 7. august 2013 av Anech! Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Når det gjelder BIOS oppdatering, så kan du legge den nye BIOS filen på C disken, og oppdatere BIOS slik. Du er ikke nødt til å ha filen på en USB stikke. Du sier at du får beskjed om at systemet ikke når minimum requirement. når du prøvde å installere Intel USB3 drivere. Just in case, har du installert alle driverne som fulgte med DVD for hovedkortet? Det er litt viktig at du installer Z87 driverne fra Intel, mulig at det kan fikse problemet også. Skjønt man skal aldri si aldri.... Lenke til kommentar
Anech! Skrevet 7. august 2013 Forfatter Del Skrevet 7. august 2013 startet med å installere chipset, men hjalp ikke... Kan det være noe trøbbel med hardware, eller er det sannsynligvis software som ødelegger? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 8. august 2013 Del Skrevet 8. august 2013 Har du testet med usb2 porter? Hadde selv problem med usb3 porter i bios/installasjon Lenke til kommentar
Anech! Skrevet 8. august 2013 Forfatter Del Skrevet 8. august 2013 Har du testet med usb2 porter? Hadde selv problem med usb3 porter i bios/installasjon usb 2 og usb 3 porter oppfører seg helt likt. Både fra hovedkort og gjennom headers Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 8. august 2013 Del Skrevet 8. august 2013 Jeg har aldri hatt MSI hovedkort, så hvordan de er vet jeg ikke. Men hvis ikke minnepenner, eksterne hard disker vises i BIOS uansett hvilken USB port du kobler dem til, da er det enten noe galt i BIOS eller det er en hardware feil. Du kan som sagt prøve en BIOS oppdatering, hvis ikke det hjelper, da er det vel ingen annen utvei enn en RMA. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå