Tommyeen Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Hei. lurer på hva dere mener, har en selvbygget PC fra 2010. så lurer på om noen har tips til hva jeg eventuelt skal bytte ut eller om den enda er god nok ? Prossesor: Intel Core? i7 Quad Processor i7-960 Quad Core, 3,2Ghz, Socket 1366, 8MB, QPI: 4,8GT/se Minne: Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9 Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i7 (Oppdatert til 12GB) Skjermkort: XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort, 850MH Hovedkort: Gigabyte GA-X58A-UD3R, X58 Socket-1366, DDR3, ATX, USB3.0, SATA 6Gb/s, 2xPCI- så hva sier dere? noe jeg bør bytte ut ? eller funker den enda ? vil jo ha en PC som takler nye spill, sånn at man får grafikken så godt som mulig Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Skjermkortet kunne trengt en forfriskning. Det er ihvertfall det første som burde byttes. Etter det kommer prosessor/hovedkort og til slutt RAM. Anbefaler å overclocke prosessor om du vil ha litt mer kraft. Vet ikke hvor mye du vil legge i pc, men noe som drar det meste på high uten mye AA: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=790404 skjermkort - GTX760 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=780485 Prosessor - Intel i7-4670k http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=782065 Hovedkort MSI z87-g45 gamer Disse delene kommer på 5100 kroner. Med ny RAM blir prisen ~5700 kroner. Du får da en pc som drar det meste på high med lavere AA. Du trenger egentlig ikke ny prosessor og om du vil ha mye billig kraft ekstra i pc'en anbefaler jeg at du starter med et GTX760 eller GTX770 som koster ~2100,- og 3000.-. Lenke til kommentar
hopp1a Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Er ingen fasit. Er den god nok for ditt bruk fremdeles? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Du glemte å skrive skjermoppløsning og hvilke nye spill du tenker på. Vil du oppgradere bare for "fremtidssikring" eller føler du det går tregt til tider i dag? I så fall, hvilke situasjoner går det tregt i? 1 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 For en underlig tråd. TS vet ikke om maskinen virker eller ikke. Lenke til kommentar
Tommyeen Skrevet 7. august 2013 Forfatter Del Skrevet 7. august 2013 Til nå har jo PCn vært brukt til WoW og BF3 og lignende spill. funket bra til det liksom, aldri hatt noe å utsette på grafikken. men PCn er jo tross alt 3 år å jeg vil "vite" at jeg har kraft til nye spill som krever god pc.. tror dere det holder å skifte til et kraftig grafikkkort ? kan jeg bruke ett 3.0 kort på 2.0 ? er det bare å ta ut det gammle, sette inn det nye og installere drivere og så game on ? Lenke til kommentar
Tommyeen Skrevet 7. august 2013 Forfatter Del Skrevet 7. august 2013 (endret) For en underlig tråd. TS vet ikke om maskinen virker eller ikke. ??? selvfølgelig virker den, men ville ha litt innspill fra andre om jeg børgjøre noe med hardwaren for å holde tritt. ingen ba deg kommentere. eller for så vidt lese. Endret 7. august 2013 av Tommyeen 1 Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Til nå har jo PCn vært brukt til WoW og BF3 og lignende spill. funket bra til det liksom, aldri hatt noe å utsette på grafikken. men PCn er jo tross alt 3 år å jeg vil "vite" at jeg har kraft til nye spill som krever god pc.. tror dere det holder å skifte til et kraftig grafikkkort ? kan jeg bruke ett 3.0 kort på 2.0 ? er det bare å ta ut det gammle, sette inn det nye og installere drivere og så game on ? pcie 3.0 går i pcie 2.0 ja. Du kan bare ta ut det gamle kortet og putte i det nye. Om du går fra AMD til Nvidia så pass på og fjerne alt av drivere fra AMD først. Etter det kan du installere driverne til Nvidia og fortsette spillingen. Lenke til kommentar
Tommyeen Skrevet 7. august 2013 Forfatter Del Skrevet 7. august 2013 pcie 3.0 går i pcie 2.0 ja. Du kan bare ta ut det gamle kortet og putte i det nye. Om du går fra AMD til Nvidia så pass på og fjerne alt av drivere fra AMD først. Etter det kan du installere driverne til Nvidia og fortsette spillingen. så du tror det kanskje holder i første omgang å få ett kraftigere skjermkort ? Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 I første omgang ja. Jeg anbefaler at du samtidig investerer i en bedre CPU kjøler og overclocker CPU til 4Ghz+. Noe som vil hjelpe betydelig på spill som BF3 og WoW. CPU kjøleren du kjøper nå vil også kunne vare i 5år+ og brukes på senere prosessorer. Lenke til kommentar
Tommyeen Skrevet 7. august 2013 Forfatter Del Skrevet 7. august 2013 hadde jeg kunnet overclocket så skulle jeg gjort det Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Hvilken oppløsning spiller du på? Det har veldig mye å si for hvor kraftig skjermkort du trenger i fremtidige spill. Prosessor, hovedkort og ram skulle nok holde i lange baner i flere år til. I tilfelle du spiller på høye oppløsninger kan det være en fordel med nytt skjermkort. Men om det er smart å kjøpe nå i den forlengede levetiden til Radeon 7000-serien tviler jeg på. Jeg ville ventet til nye lanseringer med nytt kjøp. Det er ikke så stor forskjell mellom HD5870 og HD7850. PCIe 3.0 skjermkort fungerer fint i en PCIe 2.0 port, og omvendt. Ytelsen er også omtrent upåvirket. Ta ut det gamle, sett inn det nye, installer drivere og game on. Lenke til kommentar
Tommyeen Skrevet 7. august 2013 Forfatter Del Skrevet 7. august 2013 Hvilken oppløsning spiller du på? Det har veldig mye å si for hvor kraftig skjermkort du trenger i fremtidige spill. Prosessor, hovedkort og ram skulle nok holde i lange baner i flere år til. I tilfelle du spiller på høye oppløsninger kan det være en fordel med nytt skjermkort. Men om det er smart å kjøpe nå i den forlengede levetiden til Radeon 7000-serien tviler jeg på. Jeg ville ventet til nye lanseringer med nytt kjøp. Det er ikke så stor forskjell mellom HD5870 og HD7850. PCIe 3.0 skjermkort fungerer fint i en PCIe 2.0 port, og omvendt. Ytelsen er også omtrent upåvirket. Ta ut det gamle, sett inn det nye, installer drivere og game on. Har tenkt litt på å bytte til GTX770 eller 780. en annen ting, kunne det vært lurt å byttet til SSD disk i stede for 7200rpm disken jeg har ? Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Med 780 må du nesten kjøpe ny prosessor. 770 er vel på grensen. En 120GB SSD koster "bare" 800 kroner så om du har pengene så er det en veldig god oppgradering det også. Lenke til kommentar
Tommyeen Skrevet 7. august 2013 Forfatter Del Skrevet 7. august 2013 Med 780 må du nesten kjøpe ny prosessor. 770 er vel på grensen. En 120GB SSD koster "bare" 800 kroner så om du har pengene så er det en veldig god oppgradering det også. Pengene er ikke problem, men skal jeg bytte SDD ut mot vanlig HDD? bare fjerne den vanlige harddisken helt ? Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Bruk SSD til OS og "viktige" programmer. HDD bruker du fortsatt til spill, programmer, etc. 120GB ssd er egentlig ~112GB(teknisk mumbojumbo). ~30GB går til OS. Du har da ~80GB igjen til spill og programmer. 30GB til WoW og 20GB til BF3. 10-20GB med programmer. Dette er ca det du har plass til på en 120GB SSD. HDD brukes da til spill og programmer du ikke bruker så ofte. Lenke til kommentar
Tommyeen Skrevet 7. august 2013 Forfatter Del Skrevet 7. august 2013 Win7 legges inn på SSD? er det mye jobb å montere? kablene passer på mitt gammle hovedkort osv? er dette skjermkortet bra ? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=782149#extra Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 SSD bruker SATA interface. Samme som alle HDD etter 2007. Så ja, det er bare å plugge inn og det fungerer. Du kan bare la SSD'en ligge løst eller festet med tape, eller montert på vanlig måte. Det er ingen bevegelige deler i en SSD så den tåler alt du kan gi den av fysisk smerte. HDD er 3.5" og en SSD er 2.5". SSD er altså en god del mindre enn HDD. Skjermkortet du linket til er også bra. Lenke til kommentar
Tommyeen Skrevet 8. august 2013 Forfatter Del Skrevet 8. august 2013 har du en god SSD å anbefale ? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 8. august 2013 Del Skrevet 8. august 2013 Samsung SSD 840 Pro eller samsung 830 SSD burde være mere en god nok. Godt mulig 830 er i ferd å forsvinne fra markedet nå. Samsung 840 har litt lav skriveytelse om du kan leve med det men er billigere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå