Gå til innhold

Samboer vil kjøpe seg inn, utgifter?

Abellen

Anbefalte innlegg

Hei, samboeren min har lyst å kjøpe seg inn (50%) i leiligheten min som er i et borettslag, så jeg lurer på hvilke kostnader dette innebærer samt hvordan det gjennomføres.

Påpeker at jeg bor i et borettslag så det er ikke noe dokumentavgift

Prisantydning er 1.300.000kr samt en "låst" fellesgjeld på 750.000kr som det er faste avdrag på. (Totalpris: 2.050.000kr.)

Det er vel irrelevant hva jeg har i gjeld for øyeblikket, altså hun betaler meg halve prisantydningen og så deler vi det faste avdraget på fellesgjelden på to?

"Ved tinglysning av skjøte vil det påløpe et tinglysningsgebyr på kroner 1 548,- og dokumentavgift på 2,5 % av andelen som overdras."

Hvilke andre utgifter blir det utenom innmelding i borettslaget samt tinglysning av skjøtet?

- Er dette utgifter hun skal ta seg av?

Vet veldig lite om dette så setter pris på all informasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Ved tinglysning av skjøte vil det påløpe et tinglysningsgebyr på kroner 1 548,- og dokumentavgift på 2,5 % av andelen som overdras."

Hvilke andre utgifter blir det utenom innmelding i borettslaget samt tinglysning av skjøtet?

Hvis det er et borettslag så er det ikke noe skjøte som skal overdras, da du kun kjøper en rettighet til å bo i leiligheten, og ikke selve leiligheten.

Vanligvis så er det et administrasjonsgebyr på ca 3500,- om jeg ikke husker feil, og ingen dokumentavgift slik som for selveier. - jeg er ikke sikker på om man kan skrive inn en person til som rettighetshaver, men det får du informasjon om av styret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...