Gå til innhold

Ungdom og alkohol - bruk/misbruk

Anbefalte innlegg

Hvorfor ikke? Er en 16-åring mer moden enn en 14-åring, liksom?

Jeg går ut ifra at en 16-åring er mer moden enn en 14-åring. Forskjeller:

*Kan komme i fengsel.

*Kan ferdes i trafikken (moped).

*Kan få barn og gifte seg.

Jeg tror det er en god del forskjeller, både biologisk og inni huet på en på 14og en på 16.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg går ut ifra at en 16-åring er mer moden enn en 14-åring. Forskjeller:

*Kan komme i fengsel.

*Kan ferdes i trafikken (moped).

*Kan få barn og gifte seg.

Dette er ikke grunner som gjør at en på 16 er mer moden enn en på 14. Det er hva samfunnet har bestemt at de kan gjøre etter fylte 16 år. En 16-åring har ingenting å gjøre i trafikken, ei heller ha ansvar for en unge.

Jeg tror det er en god del forskjeller, både biologisk og inni huet på en på 14og en på 16.

Personlig erfaring tilsier at forskjellen er minimal. Tør påstå at ordene "moden" og "14/16-åring" er en ganske finfin selvmotsigelse.

Lenke til kommentar

Det er jo veldig personlig. Jeg kjenner 16 åringer som er mye mer modne enn 20 åringer jeg kjenner. og omvendt. Jeg kjenner også 14 åringer som er modnere enn 16 åringer. Så det varierer nok mye fra person til person. Også kommer jo det litt ann på hvordan man definerer moden da ;)

Lenke til kommentar

Jeg fikk foerste gang servert alkohol da jeg var tolv ar gammel. I dag drikker jeg nar jeg er paa fest, tre til fire ganger i maneden. 3 ol, litt rusbrus og gjerne litt coqnaq blir det ofte. Fordi jeg ikke akter a gaa hjem, drikker jeg ikke mer. Da nekter var drosjesjafor aa kjoere.

Hva sier mine foreldre?

Mine foreldre serverer meg alkohol for aa dermed laere meg drikkekultur. Det er sjelden jeg blir sa full at jeg ikke klarer og tenke klart eller sovner. Jeg gir min mor og far takken for det.

Man skal ikke drikke seg full, men man maa laere aa drikke med maatehold.

Avgiftsnivaet pa alkohol er for hoyt. Jeg overlever, men det hadde ikke gjort noe om det var billigere akkurat.

Lenke til kommentar
Mine foreldre serverer meg alkohol for aa dermed laere meg drikkekultur. Det er sjelden jeg blir sa full at jeg ikke klarer og tenke klart eller sovner. Jeg gir min mor og far takken for det.
Hehe... :lol:

Gir din mor og far takken for at du ikke drikker så mye at du ikke klarer å tenke klart eller sovner?

Jeg synes du bør forklare hva drikkekultur er for noe... Norsk drikkekultur?

Lenke til kommentar

Det jeg har blitt laert er at alkohol i seg selv er OK. Man maa finne sin egen grense. Jeg kan drikke tre halvlitere og to flasker rusbrus + et glass coqnaq uten aa bli altfor susen. Jeg ser ikke noe poeng i aa oeke konsumet, men det er viktig aa trene seg opp til aa kunne drikke uten aa bli full.

"Alkohol er ikke nodvendigvis fy, men nen mennesker taler de ikke like greit som andre".

Lenke til kommentar
men det betyr vel ikke att en 16 åring ikke er mer moden en en 14åring!

Jo, det gjør det. Selv om du ser på deg selv som veldig voksen og sånt nå, kommer du garantert til å tenke tilbake på deg selv som en umoden guttunge om 5-6 år.. mark my words.

jah men................ de fleste 16åringer har modnast fra dei var 14! når dei er 14 går de på ungdomsskulen! men når dei er 16 har dei entra ein ny verden nemmelig videregående- yrkesskole.

Lenke til kommentar

Jeg mener at det er forskjellig fra person til person, noen er moden før andre. Jeg mener at hvis du ikke ser noe poeng i å drikke deg sørpa full, men mener at det er mye bedre å ta en pils eller tre en fredagskveld, er du moden nok. noen personer tenker dette når de er 16, andre tenker det når de er 22, og noen burde rørt alkohol i det hele tatt. Liker ikke stupfulle 50-åringer som raver rundt på byn og synger.

Alkohol skal nytes ikke styrtes... og hvis du har andre baktanker enn at det er godt bør du ikke drikke

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...