Gå til innhold

Ungdom og alkohol - bruk/misbruk

Anbefalte innlegg

Lurer på brukerne her i forumet synes om emnet ungdom og alkohol. Dette passer vel egentlig ikke helt under politikk, men det er jo i samme sjanger så vi prøver...

1.Er det greit at ungdom i alderen 14 til 18 nyter alkohol?

2.Er et samfunn der ungdom bruker alkohol et positiv trekk ved samfunnet?

3.Er det misbruk av alkohol når en normal ungdom på 16 år drikker 6 øl og blir brisen?

4.Hvor går grensen mellom fornuftig bruk og misbruk av alkohol?

5. Bør alkohol bli billigere og mer tilgjengelig?

Kommer med egne synspunkter senere i tråden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurer på brukerne her i forumet synes om emnet ungdom og alkohol. Dette passer vel egentlig ikke helt under politikk, men det er jo i samme sjanger så vi prøver...

3.Er det misbruk av alkohol når en normal ungdom på 16 år drikker 6 øl og blir brisen?

Kommer med egne synspunkter senere i tråden.

Fra 16 år syns jeg det er greit med alkohol, men da snakker jeg om pils i godt selskap for å oppnå go'brisen, og IKKE 96% osv.. Grisefylla er bare tragisk, uansett om du er 14 eller 40.. Det at ungdom nyter alkohol er vel på èn måte ett positivt trekk, for det beviser jo bare at vi ikke er kuet av en nasjonalreligion som forbyr dette. Punkt 3 er ikke misbruk, etter min mening. Alkohol tilgjengeligheten og prisen syns jeg ikke skal forandres i det hele tatt. Politikere snakker om å flytte ølsalget til polet. Det kommer ikke til å hjelpe. Hvis man vil ha alkohol ulovlig, får man tak i det. Syns prisen er grei. Er ikke noe jeg vil bruke skattepengene mine på. De vil jeg skal gå til basisbehov, omsorg og almennets velferd.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Man trenger ikke gjøre noe bare fordi det er ulovlig...

Det er kjennetegnet på umodenhet...

Hvis man egentlig gjør det av andre grunner, er det OK.

At 14 år gamle gutter og jenter skal drikke seg dritings ser jeg som meget forkastelig og helt unødvendig. Man er ikke ferdig utviklet engang på den alderen. "Heavy" mengder med alkohol på den alderen kan kanskje føre til problemer med utviklingen, eller problemere senere i livet. Dette sier jeg bare kanskje om, fordi det er mange som ikke har fått problemer senere eller fått noe galt med deres utvikling.

Det går faktisk an å ha det gøy uten alkohol... :yes:

Men hvis man er litt beskjeden og trenger å bli litt brisen for å få seg i litt mer sosial humør, da er dette ganske greit. Men dette vil ikke si å drikke seg fullstendig dritings...

Lenke til kommentar
Man trenger ikke gjøre noe bare fordi det er ulovlig...

Det er kjennetegnet på umodenhet...

Hvis man egentlig gjør det av andre grunner, er det OK.

At 14 år gamle gutter og jenter skal drikke seg dritings ser jeg som meget forkastelig og helt unødvendig. Man er ikke ferdig utviklet engang på den alderen. "Heavy" mengder med alkohol på den alderen kan kanskje føre til problemer med utviklingen, eller problemere senere i livet. Dette sier jeg bare kanskje om, fordi det er mange som ikke har fått problemer senere eller fått noe galt med deres utvikling.

Det går faktisk an å ha det gøy uten alkohol... :yes:

Men hvis man er litt beskjeden og trenger å bli litt brisen for å få seg i litt mer sosial humør, da er dette ganske greit. Men dette vil ikke si å drikke seg fullstendig dritings...

Vi er helt enige :yes:

Var jo ett vitenskapelig forsøk som testa om folk hadde det mer eller mindre morro med/uten alkohol, så de ga den ene gruppen alkoholfri drikke, og den andre alkohol, og sa til begge at de fikk alkohol, og gruppen som ikke fikk alkohol ga tilbakemelding om at de hadde det mer morsomt og sosialt enn de med alkohol gjorde. Det hører også med til historien at de som IKKE fikk alkohol begynte å flørte med læreren, miste balansegang-evnene sine etc etc.. Er jo en kjent sak at mange fjortiser spiller i "fylla".. Men eksperimentet viser på en måte at det like fullt er psykologisk, som det er kjemisk påvirkning/(i og med at de hadde det mer morro). Go figure :wink:

Lenke til kommentar

I moderate mengder, spesielt hvis de er over 16 år gamle. Jeg har aldri skjønt hvorfor den seksuelle lavalder er 16 år med alkohol-"lavalderen" er 18. En sekspaking øl i godt lag er det ingeting i veien med.

Båda ja og nei. Det er på den ene siden positivt at ungdom tilegner seg erfaringer med slike midler, men misbruk er et onde. Det er med alkohol som med alt annet; det fins en gylden middelvei.

Nei.

Grisefylla, der man våkner opp dagen etter og ikke husker noe, og alt utover dette, er det generelle minstekravet for misbruk av alkohol. Mindre mengder, varierende fra person til person, kan også karakteriseres som misbruk. Noen pils eller litt vin i lystig lag er fornuftig bruk.

Vi trenger ingen endring hverken i prisen eller i tilgjengeligheten, men med tanke på grensehandel og smugling kunne nok prisen vært lavere. Jeg syns derimot det er viktig at alkohol ikke blir noe dyrere eller mindre tilgjengelig. Er det noe jeg er imot så er det formynderstaten som KrF til enhver tid prakker på oss.

Lenke til kommentar
Ja, det skulle jeg mene. Det kommer selvsagt an på hva man mener med "greit", men at ungdom i den alderen prøver seg synes jeg er forståelig og akseptabelt.
Da må man også definere "å bruke alkohol". For å bruke alkohol kan man gjøre på så mange måter. Alt fra en pils til grillen en sensommeraften, til å drikke seg snydens hver fredag og lørdag.

At samfunnet blir negativt ved at en del ungdommer drikker noen pils en lørdag synes jeg er feil.

Ikke hvis dette skjer én gang i måneden, kanskje. Men to ganger i uken... Kanskje. Det er vel grunner for at slikt ikke er blitt definert.
Jeg drikker kanskje en gang annenhver måte, så jeg vil ikke si at jeg misbruker alkohol... Men en kompis av meg drikker minimum to ganger i uken, og det vil jeg si er misbruk, ja.

Nei, det mener ikke jeg.
Lenke til kommentar

Synes det skal være opp til foreldrene.

Nei, men ikke særlig negativt heller. Spørs på mengden selvsagt. Og grunnen.

Absolutt ikke. Jeg begynte når jeg var 15 og det ser jeg ikke på som misbruk.

Der det begynner å gå ut over andre enn den som drikker selv.

Ja, det synes jeg. Synes det er urimelig høye avgifter på slikt.

Lenke til kommentar

Mine svar

En tenåring vil aldri nyte alkohol, men drikke så mye av det at han blir drita. Jeg syns en må være over 16år for å kunne drikke seg dritings. Men jeg har ingen ting imot at ungdom drikker. Heller det enn narkotika

Nei, det er ikke et positivt trekk, men det er jo normalt å utforske effekten av alkohol i den alderen

Nei. En alkoholiker er misbruker fordi han drikker mye hele tiden

Å drikke slik man ikke skader seg selv og andre, i form av fysisk eller psykisk skader er fornuftig

Nei, det syns ikke jeg. Ok da, kansje litt billigere, men hvem vill ikke det.

Syns alkohol er godt tiljengelig jeg. Men så drikker jeg bare øl da :smile:

Lenke til kommentar
Ja, det synes jeg. Synes det er urimelig høye avgifter på slikt.
Jeg har aldri hatt noen problemer med å få meg alkohol pga prisen, og så lenge pengene går til staten, og de bruker pengene på en fornuftig måte, så der jeg ingen problemer med å ha prisene på det nivået vi har i dag.

Men dette er vel gjerne fordi jeg ikke drikker mer enn en 6-pakning Hansa Pilsner annenhver måned (ca. 100 kroner)...

Lenke til kommentar

Jeg er stort sette enig i det som er blitt sagt i denne tråden, det virker som om det er forholdsvis bred enighet på emnet ungdom/alkohol.

Jeg har aldri hatt noen problemer med å få meg alkohol pga prisen, og så lenge pengene går til staten, og de bruker pengene på en fornuftig måte, så der jeg ingen problemer med å ha prisene på det nivået vi har i dag.
Jeg synes imidlertidig at alkohol er for dyrt i Norge. Særlig er øl og rusbrus etter min mening for dyrt. Jeg tror et avgiftskutt på øl/rusbrus vil føre til at ungdom får et mer "normalisert" forhold til alkohol, og kan ta seg råd til å ta en øl til maten hvis de har lyst til det. Synes forresten at norske øl er veldig lite godt, og synes at man med fordel kunne ha lagt bort "renhetsloven" fra 1600-tallet. Toolshed har et uvanlig lav alkoholforbruk, og da spiller det sikkert ikke så veldig stor rolle for ham om ølen hans koster 100 pr. 6-pack eller 20 kr (som er produksjonsprisen). Jeg vil tippe at gjennomsnittlig ungdom i alderen 16 til 18 som er "aktive på alkoholfronten" bruker ca. 600 pr. måned på alkohol. Da sier det seg selv at det er fristende å ty til 96, som man kan bli full på til 1/5 av kostnadene (hvis man shotter :D ).
Lenke til kommentar

Men dette er vel gjerne fordi jeg ikke drikker mer enn en 6-pakning Hansa Pilsner annenhver måned (ca. 100 kroner)...

Det kan være så, men jeg synes ikke at det skal være særlig høyere afgiftsnivå på alkohol en andre varer. Kan til en viss grad støtte at avgiftene skal dekke samfunnets kostnader som følge av alkoholmisbruk, men det er vel mye mer en det i dag. Må samtidig tilføye at dette er en av de sakene jeg prioriterer aller minst her i verden.

Lenke til kommentar
Må samtidig tilføye at dette er en av de sakene jeg prioriterer aller minst her i verden.
Word!
Jeg er 18 år og russ til neste år, så hos meg er alkoholrelaterte spørsmål høyt på dagsordenen. Men av prinsipp så synes jeg selvfølgelig at det finnes langt viktigere ting; men jeg slår gjerne et slag for å avskaffe renhetsloven og lempe litt på ølavgiftene! 8)
Lenke til kommentar
Jeg er 18 år og russ til neste år, så hos meg er alkoholrelaterte spørsmål høyt på dagsordenen.
Hvorfor har alkoholrelaterte spørsmål noe med om du er russ eller ikke?

Nei, bare glem det. Det er jo "in" å drikke når du er russ, for det kan jo du ikke gjøre når som helst ellers i hele livet ditt, så du må følge strømmen.

Go with the flow!

Du får ikke mer barnslige folk enn de som unnskylder drikkingen sin med at de er russ, eller de som i det hele tatt drikker fordi de er russ.

Men, what the heck... Gjør som alle andre. "Du er bare russ en gang i livet", og da er du jo nødt å drikke!!!

Lenke til kommentar

Når ein er 16 år synnes eg det er ok å drikke alkohol! ikke før ikke seinere :p

dersom det blir brukt på ein ok måte kan det vel ikke skade samfunnet! dette har jo tross alt holdt på siden alkoholen blei oppdaga omtrent! (kanskje å ta litt for hardt i)

0.33 eller 0.5? det spørs seff på personen! men litt brisen blir jeg av 6x0.33 og litt full blir jeg av 6x0.5! ser ikkje på dette som missbruk! men når jeg drikkk 14x0.33 og tre pils på bar! då er det missbruk! men slike små alkoholinntak skal vere låv blandt ungdom!

fornuftig bruk vil vel vere det anntallet foreks pils personen treng for å bli i godt humør! missbruk er når du ikkje husker halve kvelden og får hørre att den tilbrakte du i en busk i sentrum.

definitivt billigere! men ikkje meir tilgjengelig, ungdommen har alt for lett for å få tak i alkohol som det er!

Lenke til kommentar
Jeg vil tippe at gjennomsnittlig ungdom i alderen 16 til 18 som er "aktive på alkoholfronten" bruker ca. 600 pr. måned på alkohol.

minst :p

nå i det siste har jeg og en gjeng vert ute fredag og lørdag hver helg! når skal ha taxi/mat/utepils i tilleg til det du drikker på fest så kommer det fort opp i 500kr pr helg! kanskje 6-700 og! spørs hva du tar deg råd til...

selv synnes jeg att jeg må kutte ned på alkoholen! hos meg nøler jeg med å kjøpe en matbit i veka til 20 kr, mens jeg glatt handler øl for 200kr når jeg skal ut! er blitt førsteprioritet! må skjerpa meg no!

Lenke til kommentar
nå i det siste har jeg og en gjeng vert ute fredag og lørdag hver helg! når skal ha taxi/mat/utepils i tilleg til det du drikker på fest så kommer det fort opp i 500kr pr helg! kanskje 6-700 og! spørs hva du tar deg råd til...

En jeg kjenner får borteborestipend og bor hjemme. Han trengte bare å skrive at han hadde problemer hjemme på søknaden (det har han heller ikke), og vips får han 5k i måneden. Pengene blir satt på egen konto, også kalt "drekkafond". Tro det eller ei, men han klarer fint å bruke pengene på "pardy" og på by'n. :D
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...