Rahl Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Hei. Jeg har akkurat kjøpt inn og installert ei takvifte med lys, Orion Mini. Brukte samme sokkel der det var ei taklampe med dimmer. Vil dette gå bra? Det jeg har gjort så langt er å sørge for at vifte og lys er av før jeg skrur dimmeren på fullt, deretter setter jeg i gang vifta. Har funnet litt forskjellige svar fra google. Er vel best å spørre produsenten, men tenkte å høre her først. Mvh Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Du skal som regel ikke koble til en motor på en dimmer. Det tryggeste er nok å få en elektriker til å bytte ut dimmern med en vanlig bryter. 1 Lenke til kommentar
Teza Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Vil tro du kun ønsker å dimme lyset? (motoren trenger helt annen hardware). Dette vil ikke fungere. Løsningen jeg gjorde på min vifte var å koble kretskortet til en trådløs dimmer til ledningene til lysene i sokkelen på viften. Ved å gjøre dette kom det ikke i berøring med viftemoteren, og lysene kunne skrues av/på/dimmes etter ønske, mens viften ble styrt manuelt. Du trenger dog litt kunnskap for å gjennomføre dette. 1 Lenke til kommentar
Rahl Skrevet 8. august 2013 Forfatter Del Skrevet 8. august 2013 Jeg har ikke noe stort behov for å dimme lyset, så lurte på om motoren tar skade selv om dimmeren står på fullt hele tiden? Men er vel det letteste å bytte til en ren av/på-bryter uansett da. Takker for tilbakemeldingene Lenke til kommentar
Teza Skrevet 8. august 2013 Del Skrevet 8. august 2013 Så lenge dimmeren ikke blir benyttet til annet enn en av og på bryter vil det fungere, men jeg ville nok byttet til en vanlig bryter i tilfelle noen skulle finne på å justere på dimmeren. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå