Gå til innhold

68200 kan miste NAV stønad (AAP) i mars 2014.

Anbefalte innlegg

Link til artikkel i Aftenposten: http://mobil.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/partier/h/I-mars-kan-68200-miste-Nav-stonad-samtidig-7272792.html#.UgId3Z-hzqA

Som artikkelen sier så er dette en ordning som ble opprettet for 3 stønader i NAV systemet i 2010. Og det der ikke ut til at hverken nåværende Arbeidsminister Anniken Huitfeldt eller NAV har noe eksakt svar på hva som vil skje. Huitfeldt sier i artikkelen: "Noen vil bli uføretrygdet mens noen vil komme seg ut i jobb."

Jeg syns dette er et stort problem som den nåværende regjeringen burde tenkt på da de innførte AAP i 2010. Mulig de tenker at det er et problem de kan etterlate til den den neste regjeringen, men hva om de går imot meningsmålingene og blir selv gjenvalgt, klarer de da å ordne opp i problemene?

Endret av Marbash
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huitfeldt sier i artikkelen: "Noen vil bli uføretrygdet mens noen vil komme seg ut i jobb."

Jeg har ikke noe svar utover et generelt "this really grinds my gears" som jeg må få utløp for. Når jeg ser på hva slags inkompetente fjols vi på et eller annet vis har folkevalgt oss til å styre, blir jeg en blanding av forbannet og lei meg. Hvordan havnet vi her? Jeg er en merkelig blanding av filantrop og misantrop, men dette er en av tingene som får frem misantropien i meg.

http://www.stortinget.no/no/Representanter-og-komiteer/Regjeringen/

Hva ER dette for en gjeng?

Jeg husker fortsatt den dagen Jonas Gahr Støre ble flyttet til Helseminister. Det var så nært en parodi på politikk som man kommer uten å lage en ren komedie...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Desto større dekning har Høyre for å innfri lovnader om fjerning av formueskatt.

Høyre kunne gjerne ha fjernet all skatt for de med litt større formuer, og heller økt skattebyrden for lønnsmottagere.

Dette hadde gitt grunnlag for økt arbeidstid for lønnsmottagere - hvis de skulle ha beholdt samme kjøpekraft.

Samtidig kunne de formuende, med større økonomisk frihet - reist rundt i landet og bivånt den arbeidende klasse.

Lenke til kommentar

Dette er så udramatisk som at AAP-perioden blir forlenget. 4-årsgrensen er bare en hovedregel.

Men hva når den forlengede perioden er over? Skal den forlenges igjen? Skal vi som det gjelder gå på AAP resten av livet? Eller tror noen at de som ikke er kommet tilbake i jobb på 4 år skal gjøre det om de får et år eller to ekstra? Hva er det som endrer seg når perioden forlenges? Det kommer jo akkurat like mange nye AAP-mottagere neste år og året etter som i år, på et eller annet tidspunkt må man forsere prosessen slik at de 68200 blir gradvis færre. Og tro meg, for mange som går på AAP er utsikten til å gjøre det i enda flere år ganske dramatisk.

Geir :)

Lenke til kommentar

Jepp, men ikke så dramatisk som 60k på sosialstønad eller 60k nye uførepensjonister (dvs. nesten 400k totalt).

AAP er i utgangspunktet en urealistisk ordning. Å hjelpe et vanskeligstilt menneske inn i arbeidslivet er en enormt tidskrevende prosess og det vil aldri være nok saksbehandlere i NAV til å følge opp nesten 70k mennesker på en effektiv måte. Per i dag er dette en limbo-ytelse for mennesker som er syke nok til å slite med å overbevise arbeidsgivere men for friske til å få uførepensjon. Det er litt av en floke.

• Liker 2
Lenke til kommentar

AAP er i utgangspunktet en urealistisk ordning. Å hjelpe et vanskeligstilt menneske inn i arbeidslivet er en enormt tidskrevende prosess og det vil aldri være nok saksbehandlere i NAV til å følge opp nesten 70k mennesker på en effektiv måte. Per i dag er dette en limbo-ytelse for mennesker som er syke nok til å slite med å overbevise arbeidsgivere men for friske til å få uførepensjon. Det er litt av en floke.

Men kan man ikke bare ansette alle sammen i NAV da?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg har ikke noe svar utover et generelt "this really grinds my gears" som jeg må få utløp for. Når jeg ser på hva slags inkompetente fjols vi på et eller annet vis har folkevalgt oss til å styre, blir jeg en blanding av forbannet og lei meg. Hvordan havnet vi her? Jeg er en merkelig blanding av filantrop og misantrop, men dette er en av tingene som får frem misantropien i meg.

http://www.stortinget.no/no/Representanter-og-komiteer/Regjeringen/

Hva ER dette for en gjeng?

Jeg husker fortsatt den dagen Jonas Gahr Støre ble flyttet til Helseminister. Det var så nært en parodi på politikk som man kommer uten å lage en ren komedie...

Hva er dette for en argumentasjon? Tom for sakelige argumenter?

Desto større dekning har Høyre for å innfri lovnader om fjerning av formueskatt.

Høyre kunne gjerne ha fjernet all skatt for de med litt større formuer, og heller økt skattebyrden for lønnsmottagere.

Dette hadde gitt grunnlag for økt arbeidstid for lønnsmottagere - hvis de skulle ha beholdt samme kjøpekraft.

Samtidig kunne de formuende, med større økonomisk frihet - reist rundt i landet og bivånt den arbeidende klasse.

Dette må du begrunne og ikke bare slenge ut ubegrunnede påstander. Hvem er det du vil overbevise?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Men hva når den forlengede perioden er over? Skal den forlenges igjen? Skal vi som det gjelder gå på AAP resten av livet? Eller tror noen at de som ikke er kommet tilbake i jobb på 4 år skal gjøre det om de får et år eller to ekstra? Hva er det som endrer seg når perioden forlenges? Det kommer jo akkurat like mange nye AAP-mottagere neste år og året etter som i år, på et eller annet tidspunkt må man forsere prosessen slik at de 68200 blir gradvis færre. Og tro meg, for mange som går på AAP er utsikten til å gjøre det i enda flere år ganske dramatisk.

Geir :)

Bra innlegg, men jeg har inntrykk av at noen av de som har skrevet ovenfor leser den artikkelen som fanden leser Bibelen. Noen av dem burde funnet seg et forum med mer lettlurte personer.

Huitfeldt: - Jeg kan ikke forutsi hva som vil skje

Årsaken til at så mange vil nå fireårsfristen samtidig, er at ordningen med AAP ble innført 1. mars 2010. Ordningen erstattet da tre tidligere ordninger: rehabiliteringspenger, attføringspenger og tidsbegrenset uførestønad.

De 68.200 personene gikk på noen av de tidligere ordningene da AAP ble innført, og de gamle stønadene deres ble omgjort.

I løpet av de fire årene som er gått, har de altså ikke fått «avklart» om de skal over på uførepensjon, kan komme tilbake i jobb eller hva de har krav på.

- Jeg har spurt Nav om tall på dette, men hverken de eller jeg kan forutsi hva som vil skje. Men jeg vil advare sterkt mot å tro at alle disse kommer over på uførepensjon. Noen vil komme tilbake i jobb, og noen vil gå over i uførepensjon, sier arbeidsminister Anniken Huitfeldt (Ap).

1. Hva er så problematisk med den ærligheten?
  2. Mener noen at det vil bli bedre med et borgerlig alternativ som lover millarder i skattelette?
  3. Hvordan er denne påstanden mulig "Desto større dekning har Høyre for å innfri lovnader om fjerning av formueskatt"

Personlig leser jeg artikkelen som et desperat forsøk fra Høyres hovedorgan i å ta bort oppmerksomheten fra Erna Solbergs famøse opptreden på dagsrevyen for et par dager siden den hun og partiet holder på sitt i møte med en master oppgaver og det to økonomiprofessorer sier.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Men kan man ikke bare ansette alle sammen i NAV da?

Neppe, men vi hadde definitivt vært mer tjent med at disse som går på AAP ble utplassert i statlige deltidsstillinger som tilsvarer den utbetalingen de nå mottar uten å bidra. Selv om de ikke hadde gjort veldig stor nytte for seg ville det allikevel være uendelig mye bedre enn å betale ut penger for ingenting, i tillegg til at menneskene det er snakk om blir sysselsatt, bygger nettverk, får en arbeidsreferanse og unngår et hull i CVen på flere år. Dette "få penger for å være hjemme"-opplegget er det ingen som tjener på.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Vi befinner oss i en verden som går mot NEET-syndromet (http://en.wikipedia.org/wiki/NEET)

Not in Education, Employment, or Training.

En verden hvor det ikke er nok jobber til alle, en verden hvor folk blir stående utenfor arbeidslivet.

I Sverige er det 77.000 unge som ikke har hatt jobb eller studert de siste tre årene (http://www.dagbladet.no/2013/05/09/nyheter/okonomi/sverige/utenriks/politikk/27083380/).

Og Sverige er ikke alene (http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/De-tapte-generasjoner-7279140.html#.UgzUYpJkN8F).

Dette er store, sosiologiske problemer, som ikke går særlig godt sammen med at folk velger å få barn stadig senere, at vi har en eldre-bølge som kommer til å kreve at de unge arbeider mer, og at de eldre har tre ganger så stor politisk innflytelse som unge.

Vi står ovenfor problemer som ikke har enkle, tradisjonelle løsninger.

Vi har bare sett toppen på isfjellet av disse nå, vi har bare hørt ouverturen.

Før eller siden kommer den feite dama til å synge - og vi stopper ikke kjeften på henne ved å ansette hele folket i staten (vi er oppe i 850k ansatte i staten nå).

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skal bli spennende å se. Kanskje ikke sykdommene de sliter med er nok, kanskje de trenger å bli økonomisk rævkjørte også, da blir de nok mye mer motiverte til å komme seg i jobb, og å bli A-mennesker/ mønsterborgere.

Sikkert noen det gjelder, men tviler NAV-ansatte har tid til å lese journaler og vurdere hvem det gjelder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...