Shushi Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 (endret) Hei! Jeg fikk penger i gavet fra familie når jeg var i utlandet. Hvordan kan jeg få dem vekslet billigst mulig inn i kroner? Jeg bor i Trondheim, og det ser ut som kun dnb veksler penger nå for tida. Endret 7. august 2013 av Shushi Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Sjekk med Forex. Jeg tror de tar 50,- i gebyr for jobben. De fleste banker, også Forex, har vekslingskursene på sine nettsider. Det kan være greit å også ta en som gir god vekslingskurs. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Det enkleste er vel å sette de inn på en konto? - Da slipper du også vekslingsgebyr i noen banker. Lenke til kommentar
Shushi Skrevet 7. august 2013 Forfatter Del Skrevet 7. august 2013 Er du sikker? Å sette dem inn på konto blir jo i praksis det samme som å veksle dem inn i norske kroner Lenke til kommentar
Arne Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Du finner kursen til forex og DNB på forex.no og https://www.dnb.no/kursliste Det er kolonne nr 3 fra høyre som er relevant for deg. Gebyret i DNB er det samme, uavhengig om du veksler i kontanter eller setter inn på konto (gitt at du er kunde). Lenke til kommentar
Shushi Skrevet 7. august 2013 Forfatter Del Skrevet 7. august 2013 Er det virkelig kun DNB som handler valuta? Hvor dårlig bankene i Norge har blitt, da... Hva med Posten? Har de gode kurser? Lenke til kommentar
Mr Pepe Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 22556,80 kr hos forex 22904.4 kr hos dnb Lenke til kommentar
Shushi Skrevet 7. august 2013 Forfatter Del Skrevet 7. august 2013 Forex også da, men de har veldig dårlige kurser Lenke til kommentar
Arne Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Vil tro at de fleste banker kan veksle valuta. De som har kontanter hvertfall. Jeg vet at mange Sparebanken Vest-fillialer veksler valuta. Lenke til kommentar
Shushi Skrevet 7. august 2013 Forfatter Del Skrevet 7. august 2013 (endret) Jeg ser at Handelsbanken og Danske bank operer med rettferdige vekslingskurser på sedler (gebyr på rundt 1.75%). Er det noen her som vet om deres avdelinger i trondheim kjøper inn USD? ellers, takk for all hjelp folkens =) Endret 7. august 2013 av Shushi Lenke til kommentar
Shushi Skrevet 8. august 2013 Forfatter Del Skrevet 8. august 2013 Etter å ha ringt rundt en del, har jeg funnet ut at store bankkjeder er ufattelig elendig på veksling. Kun lokale sparebanker veksler, som for eksempel Klæbu sparebank (kun 50kr gebyr for ikke-kunder). Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 8. august 2013 Del Skrevet 8. august 2013 Du kan kun veksle valuta hos Handelsbanken dersom du er kunde i banken. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 8. august 2013 Del Skrevet 8. august 2013 (endret) Du burde følge med på valutta og se når dollar er på topp, den er alltid lav nå for tiden men når du har 4.000 av dem så kan kun en liten kursendring opp vere værdt 2-3.000 kroner. om kursen er 5,9 er det verdt 23,600 om kursen er 6,5 er det verdt 26,000 Endret 8. august 2013 av Eriksendrul Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Du burde følge med på valutta og se når dollar er på topp, den er alltid lav nå for tiden men når du har 4.000 av dem så kan kun en liten kursendring opp vere værdt 2-3.000 kroner. om kursen er 5,9 er det verdt 23,600 om kursen er 6,5 er det verdt 26,000 Kaller du det en liten kursendring!? 4 Lenke til kommentar
Q&A Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 (endret) Er du sikker? Å sette dem inn på konto blir jo i praksis det samme som å veksle dem inn i norske kroner Ja, det blir vekslingsgebyr. Med mindre du har valutakonto i dollar. Men når det er sagt, skjønner jeg ikke helt hvorfor TS fikk 4000$ i kontanter. Det er jo mildest talt en risiko å dra på, i tillegg til at det flagges pga evt. hvitvasking. (Men det er ikke noe å bekymre seg over så lenge det ikke skjer ofte). Endret 11. august 2013 av Q&A Lenke til kommentar
citronen Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 Men når det er sagt, skjønner jeg ikke helt hvorfor TS fikk 4000$ i kontanter. Det er jo mildest talt en risiko å dra på, i tillegg til at det flagges pga evt. hvitvasking. (Men det er ikke noe å bekymre seg over så lenge det ikke skjer ofte). "Jeg har fått bursdagsgave av min onkel i Amerika." Er ikke beløp under 25.000 kroner fritatt fra registrering hos tollvesenet ved innreise? Dette handler jo uansett i valuta-registeret, men det er vell ingen organiserte kriminelle som veksler store pengebeløp hos forex. Lenke til kommentar
Q&A Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 "Jeg har fått bursdagsgave av min onkel i Amerika." Er ikke beløp under 25.000 kroner fritatt fra registrering hos tollvesenet ved innreise? Dette handler jo uansett i valuta-registeret, men det er vell ingen organiserte kriminelle som veksler store pengebeløp hos forex. Jo, men Tollvesenet kommer evt i tillegg til hvitvaskingssjekken. Og hvis du ser på regnestykket lenger oppe, så kunne han ha risikert å komme over 25 000kr(kursen i dag var 23000kr ca), men det virker som om det er greit å innrapportere det etter at du har kommet hjem. Men jeg tenkte nå mest på det å dra med seg så mye penger. 1 Lenke til kommentar
citronen Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 Jo, men Tollvesenet kommer evt i tillegg til hvitvaskingssjekken. Og hvis du ser på regnestykket lenger oppe, så kunne han ha risikert å komme over 25 000kr(kursen i dag var 23000kr ca), men det virker som om det er greit å innrapportere det etter at du har kommet hjem. Men jeg tenkte nå mest på det å dra med seg så mye penger. Spurte en kamerat som jobber i skatteetaten om dette tildligere ikveld, og ifølge han, er det ikke en automatisk sjekk som blir gjennomført av myndighetene. Valuta-registeret sjekkes kun ved mistanke. Litt ekstra kjipt er det jo å bli frastjålet lommeboka med 4000 sølv-dollars! Lenke til kommentar
Q&A Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 (endret) Spurte en kamerat som jobber i skatteetaten om dette tildligere ikveld, og ifølge han, er det ikke en automatisk sjekk som blir gjennomført av myndighetene. Valuta-registeret sjekkes kun ved mistanke. Hm. Før var det slik at hvis jeg skulle veksle inn 5 dollar i kassa, så måtte jeg skrive under på papirer. Virket jævla alvorlig bare for en neve dollar. Mulig de har tatt bort hele greia. Som du sier, så sjekkes det bare ved mistanke nå, kanskje ja. Endret 12. august 2013 av Q&A Lenke til kommentar
Target.Aquired Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 10.5 Innmelding av valutaveksling og reisesjekker Kjøp og salg av utenlandske betalingsmidler skal registreres. Kjøp og salg av sedler og mynt vil bli rapportert dersom beløpet overstiger NOK 5 000. Det vil bli registrert hvem som har vekslet, hvor det er vekslet og hvilket valutabeløp som er kjøpt. All kjøp av reisesjekker og innløsning av reisesjekker i banker og finansieringsinstitusjoner skal rapporteres. Bruk av reisesjekker som betalingsmidler er imidlertid liten, og med avtagende volum. Kan du ikke sette pengene inn på en valutakonto? Hvis du har rent mel i posen! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå