Gå til innhold

Veksle inn 4000 dollar kontant

Shushi

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg fikk penger i gavet fra familie når jeg var i utlandet. Hvordan kan jeg få dem vekslet billigst mulig inn i kroner? Jeg bor i Trondheim, og det ser ut som kun dnb veksler penger nå for tida.

Endret av Shushi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser at Handelsbanken og Danske bank operer med rettferdige vekslingskurser på sedler (gebyr på rundt 1.75%). Er det noen her som vet om deres avdelinger i trondheim kjøper inn USD?

ellers, takk for all hjelp folkens =)

Endret av Shushi
Lenke til kommentar

Du burde følge med på valutta og se når dollar er på topp, den er alltid lav nå for tiden men når du har 4.000 av dem så kan kun en liten kursendring opp vere værdt 2-3.000 kroner.

om kursen er 5,9 er det verdt 23,600

om kursen er 6,5 er det verdt 26,000

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Du burde følge med på valutta og se når dollar er på topp, den er alltid lav nå for tiden men når du har 4.000 av dem så kan kun en liten kursendring opp vere værdt 2-3.000 kroner.

om kursen er 5,9 er det verdt 23,600

om kursen er 6,5 er det verdt 26,000

Kaller du det en liten kursendring!?

• Liker 4
Lenke til kommentar

Er du sikker? Å sette dem inn på konto blir jo i praksis det samme som å veksle dem inn i norske kroner

Ja, det blir vekslingsgebyr. Med mindre du har valutakonto i dollar.

Men når det er sagt, skjønner jeg ikke helt hvorfor TS fikk 4000$ i kontanter. Det er jo mildest talt en risiko å dra på, i tillegg til at det flagges pga evt. hvitvasking. (Men det er ikke noe å bekymre seg over så lenge det ikke skjer ofte).

Endret av Q&A
Lenke til kommentar

Men når det er sagt, skjønner jeg ikke helt hvorfor TS fikk 4000$ i kontanter. Det er jo mildest talt en risiko å dra på, i tillegg til at det flagges pga evt. hvitvasking. (Men det er ikke noe å bekymre seg over så lenge det ikke skjer ofte).

"Jeg har fått bursdagsgave av min onkel i Amerika."

Er ikke beløp under 25.000 kroner fritatt fra registrering hos tollvesenet ved innreise? Dette handler jo uansett i valuta-registeret, men det er vell ingen organiserte kriminelle som veksler store pengebeløp hos forex.

Lenke til kommentar

"Jeg har fått bursdagsgave av min onkel i Amerika."

Er ikke beløp under 25.000 kroner fritatt fra registrering hos tollvesenet ved innreise? Dette handler jo uansett i valuta-registeret, men det er vell ingen organiserte kriminelle som veksler store pengebeløp hos forex.

Jo, men Tollvesenet kommer evt i tillegg til hvitvaskingssjekken. Og hvis du ser på regnestykket lenger oppe, så kunne han ha risikert å komme over 25 000kr(kursen i dag var 23000kr ca), men det virker som om det er greit å innrapportere det etter at du har kommet hjem.

Men jeg tenkte nå mest på det å dra med seg så mye penger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, men Tollvesenet kommer evt i tillegg til hvitvaskingssjekken. Og hvis du ser på regnestykket lenger oppe, så kunne han ha risikert å komme over 25 000kr(kursen i dag var 23000kr ca), men det virker som om det er greit å innrapportere det etter at du har kommet hjem.

Men jeg tenkte nå mest på det å dra med seg så mye penger.

Spurte en kamerat som jobber i skatteetaten om dette tildligere ikveld, og ifølge han, er det ikke en automatisk sjekk som blir gjennomført av myndighetene. Valuta-registeret sjekkes kun ved mistanke.

Litt ekstra kjipt er det jo å bli frastjålet lommeboka med 4000 sølv-dollars!

Lenke til kommentar

Spurte en kamerat som jobber i skatteetaten om dette tildligere ikveld, og ifølge han, er det ikke en automatisk sjekk som blir gjennomført av myndighetene. Valuta-registeret sjekkes kun ved mistanke.

Hm. Før var det slik at hvis jeg skulle veksle inn 5 dollar i kassa, så måtte jeg skrive under på papirer. Virket jævla alvorlig bare for en neve dollar. Mulig de har tatt bort hele greia.

Som du sier, så sjekkes det bare ved mistanke nå, kanskje ja.

Endret av Q&A
Lenke til kommentar

10.5 Innmelding av valutaveksling og reisesjekker

Kjøp og salg av utenlandske betalingsmidler skal registreres. Kjøp og salg av sedler og mynt vil bli rapportert dersom beløpet overstiger NOK 5 000. Det vil bli registrert hvem som har vekslet, hvor det er vekslet og hvilket valutabeløp som er kjøpt. All kjøp av reisesjekker og innløsning av reisesjekker i banker og finansieringsinstitusjoner skal rapporteres. Bruk av reisesjekker som betalingsmidler er imidlertid liten, og med avtagende volum.

Kan du ikke sette pengene inn på en valutakonto? Hvis du har rent mel i posen!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...