bOMS Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Hei, jeg har to skjermer med displayport og vurderte jeg å bytte til ett nVidia skjermkort, men fant ikke noen skjermkort (760/770/780) med to utganger. Er det noen som har noen tips her? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 De fleste har 2xDVI, 1xDP og 1xHDMI - det enkleste er å bruke en HDMI/DVI-> DP kabel. Lenke til kommentar
bOMS Skrevet 7. august 2013 Forfatter Del Skrevet 7. august 2013 De fleste har 2xDVI, 1xDP og 1xHDMI - det enkleste er å bruke en HDMI/DVI-> DP kabel. Er det noen begrensinger med en slik overgang som man bør tenke på? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Er det noen begrensinger med en slik overgang som man bør tenke på? Ikke så lenge du ikke har oppløsning over 1920x1080/1200 - over dette bør du bruke DP eller dual-link DVI. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 De fleste har 2xDVI, 1xDP og 1xHDMI - det enkleste er å bruke en HDMI/DVI-> DP kabel. Tror ikke de kablene fungerer motsatt vei... Har ikke skjermene dine DVI? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Tror ikke de kablene fungerer motsatt vei... Har ikke skjermene dine DVI? Ehh ... en passiv kabel er en passiv kabel. DVI/DP/HDMI er fullt ut kompatible og kan kobles om hverandre hvordan du måtte ønske. Lenke til kommentar
bOMS Skrevet 7. august 2013 Forfatter Del Skrevet 7. august 2013 Tror ikke de kablene fungerer motsatt vei... Har ikke skjermene dine DVI? Er en på 1200p og en 1440p. Men jeg har integrert kablene i møblene og skulle helst sluppet å gjøre den jobben på nytt. Men om det stemmer med å bruke en slik overgang så er det jo en grei sak. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Ehh ... en passiv kabel er en passiv kabel. DVI/DP/HDMI er fullt ut kompatible og kan kobles om hverandre hvordan du måtte ønske. En passiv kabel er en passiv kabel ja, men DVI/HDMI har en annen overføringsmetode sammenlignet med displayport. DVI/HDMI varierer frekvensen på signalet avhengig av oppløsning og oppdateringsfrekvens. Displayport kjører en konstant frekvens uavhengig av oppløsning og oppdateringsfrekvens. En passiv kabel krever at skjermkortet kan sende et DVI-signal gjennom displayporten, men en HDMI/DVI-port tviler jeg på kan sende ut et displayport-signal. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 (endret) En passiv kabel krever at skjermkortet kan sende et DVI-signal gjennom displayporten, men en HDMI/DVI-port tviler jeg på kan sende ut et displayport-signal. Vel, for at du skal bli kvitt din tvil - alle HDMI/DP/DVI går om hverandre med en vanlig kabel med rett kontakt i enden. Edit; Oops, faktisk så har jeg funnet ut at dette muligens ikke støttes av alle kombinasjoner kabler/skjermer, men jeg har flere slike koblinger her på jobben, så det er ingenting i veien for å prøve. Ellers finnes det forøvrig også DP-splittere - regner med at GTX støtter flere displays over denne. Endret 7. august 2013 av kjetilkl Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Vel, for at du skal bli kvitt din tvil - alle HDMI/DP/DVI går om hverandre med en vanlig kabel med rett kontakt i enden. Leste du hva jeg skrev? For å trekke fram noen eksempler på forskjeller mellom DP og DVI/HDMI: Displayport har signal på 3.3V, DVI/HDMI kjører 5V Displayport overfører bilder i pakker, DVI/HDMI overfører bilder per piksel. En passiv displayport/DVI-kabel krever at skjermkortet har en "Dual Mode"-kapabel displayport istand til å overføre DVI-signaler, det er ingen slik standard for DVI- og HDMI-porter på skjermkort og det er ingen grunn til å tro at displayprodusenten skal gjøre noen slike tilpasninger på sin ende når de legger på en DVI/HDMI-port. Poenget jeg vil frem til er at Displayport og DVI/HDMI ikke er det samme. 1 Lenke til kommentar
bOMS Skrevet 7. august 2013 Forfatter Del Skrevet 7. august 2013 Vel, for at du skal bli kvitt din tvil - alle HDMI/DP/DVI går om hverandre med en vanlig kabel med rett kontakt i enden. Edit; Oops, faktisk så har jeg funnet ut at dette muligens ikke støttes av alle kombinasjoner kabler/skjermer, men jeg har flere slike koblinger her på jobben, så det er ingenting i veien for å prøve. Ellers finnes det forøvrig også DP-splittere - regner med at GTX støtter flere displays over denne. Om du kunne teste hadde det vært kjempefint. Ellers så er DP-splittere så dyre at man kan gå opp en klasse i skjermkort om det hadde gjort situasjonen bedre. Så ser helst å slippe det, men kan jo være jeg ender med ett ATi kort istedenfor hvis det viser seg å bli dyrt og vanskelig. Eventuelt så kan jeg jo legge om kablene også, men har egentlig ikke lyst til å bygge om skrivebordet igjen, og hadde jo sett for meg en raskere overgang til DP. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Leste du hva jeg skrev? For å trekke fram noen eksempler på forskjeller mellom DP og DVI/HDMI: Jeg leste hva du skrev, spenningen konvereres i kabelen. Poenget jeg vil frem til er at Displayport og DVI/HDMI ikke er det samme. Det er det ingen tvil om. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Jeg leste hva du skrev, spenningen konvereres i kabelen. Da kan det ikke være en passiv kabel... 1 Lenke til kommentar
RuNNerZ Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Man må nok ha en aktiv kabel for å bruke en DVI/HDMI utgang mot en DP inngang. Testet dette ved flere anledninger og monitorer uten hell med passive adaptere. Andre veien er derimot ingen problem. Godt mulig det finnes unntak, men de har jeg ikke vært borti. Lenke til kommentar
bOMS Skrevet 7. august 2013 Forfatter Del Skrevet 7. august 2013 Er det noen spesiell grunn til at nVidia ikke opperer med flere enn en DP utgang? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Er det noen spesiell grunn til at nVidia ikke opperer med flere enn en DP utgang? Nvidia er generelt tregere enn AMD til å ta ibruk nyere teknologier, de foretrekker å bruke sine egenutviklede teknologier på bekostning av oss forbrukere. Lenke til kommentar
bOMS Skrevet 7. august 2013 Forfatter Del Skrevet 7. august 2013 Nvidia er generelt tregere enn AMD til å ta ibruk nyere teknologier, de foretrekker å bruke sine egenutviklede teknologier på bekostning av oss forbrukere. Joda, men i denne sammenhengen så har de vel ikke mer investert i HDMI eller DVI Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 (endret) Joda, men i denne sammenhengen så har de vel ikke mer investert i HDMI eller DVI Endrer ikke det faktum at de har generelt tatt i bruk ny teknologi tregere enn AMD og Intel. Endret 7. august 2013 av arni90 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå