Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

SSD+HDD. SSD forsvant fra BIOS etter BSOD og NTLDR missing

Anbefalte innlegg

Alt har fungert helt knirkefritt intil nå. Men da jeg satt meg på pcen i dag, fikk jeg BSOD med det samme jeg åpnet et program, etterfulgt av feilmeldingen under boot: NDLR missing. Det er windows 7 det gjelder.

Jeg har brukt win7-disken til å kjøre reperasjon og et par kommandoer i Command Prompt. Etter et par forsøk, oppdaget den faktisk SSD'n, og jeg fikk bootet pcen som normalt. Desverre hjalp det ikke så lenge. Etter 15 minutter, ble det BSOD og prosessen gjentok seg igjen. Etter mange forsøk, har jeg fortsatt ikke fått det til å fungere.

Jeg har prøvd å bruke systemgjenoppretting, men alle punktene, unntatt den absolutt første(i vinter) er lagret der nå. Før var det mange fler. Jeg har ikke prøvd systemoppretting enda, da jeg helst ikke vil få pcen tilbake til standard.

Hadde vært veldig kjekt om jeg hadde fått hjelp her, og det er bare å spørre om ting dere trenger å vite for å finne ut av dette.

Og ja, jeg har brukt mye tid på feilsøking selv, sjekket google, dra ut alt annet enn nødvendig av USB og floppy, replugget SATA-kabel osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har byttet på de forskjellige SATA-portene. Har bare vanlige SATA-kabler desverre.

Hvordan sjekker jeg SATA-mode?

Dessuten tror jeg ikke at det er der jeg finner det. SSD "kom tilbake" etter feilsøking, osv, men en BSOD og samme prosessen kom like etterpå.

Jeg rakk å sjekke eventviewer, og feilmeldingen som kom før første BSOD + det andre, var KERNEL POWER (ID 41?) hvis det har noe å si.

Lenke til kommentar

Høres ut som om du har Sandforce-problemet der SSDen faller ut når det passer den. Prøvd å oppdatere firmware i SSDen?

Hvordan kan jeg hindre det? Ja, jeg har oppdatert alt også.

SSD'en er for øvrig en SSDNOW fra Kingston med 120GB

Ingen problemer tidligere, da alt har fungert knirkefritt siden jeg bygde den i vinter.

Endret av BananLaks
Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg hindre det? Ja, jeg har oppdatert alt også.

SSD'en er for øvrig en SSDNOW fra Kingston med 120GB

Ingen problemer tidligere, da alt har fungert knirkefritt siden jeg bygde den i vinter.

Sandforce-problemet kan ikke fikses...

Jeg trodde dette hadde blitt fikset for et snaut år siden, men mulig jeg tar feil her.

Alternativt er det en dårlig SATA-kabel, hovedkort, eller strømkabel som gjør at SSDen faller ut.

Lenke til kommentar

Sandforce-problemet kan ikke fikses...

Jeg trodde dette hadde blitt fikset for et snaut år siden, men mulig jeg tar feil her.

Alternativt er det en dårlig SATA-kabel, hovedkort, eller strømkabel som gjør at SSDen faller ut.

Javel. Ingenting å gjøre enn å reformatere da? Veldig uheldig akkurat nå, så det passer veldig dårlig. Men er det siste mulighet, må det vel gjøres.

SATA-kabelen er grei, og det ser ikke ut til å være noe feil på den fronten.

Lenke til kommentar

Oppdatering.

Får starta hver gang, og å boote med disken er ikke noe problem lenger.

Dog kræsjer hele windows uten noen særlig grunn, og etterfulgt av en BSOD som sier noe om ny hardware etc som ikke er tilfelle her. Hadde vært fint å få noen innspill nå, da jeg ikke er hjemme før mandag snart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...