Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2014

Jusst

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har testsvømt en gang, på 2.01. Er ingen svømmer, men har relativt god kondisjon, er nok derfor det gikk relativt greit. Men skal jo jobbe med den tiden!

Noen som vet noe om synlige tatoveringer(i uniform) er ok?

Har sett politifolk med dette. Tror ikke det skal være det største problemet, men det beste er vel uten (?)

Lenke til kommentar

Noen som kan si noe om typen spørsmål som blir stilt? eller noen konkrete eksempler?

Folk svarer at det er en grunn til at spørsmålene ikke legges ut og at en ikke kan forberede seg på disse. Jeg synes det er svakt av de som svarer når de vet at det er debutanter hvert år som vil ta seg nytte av tråden. At en stor andel av tråden fylles med broscience tjener ikke de som trenger informasjon.

Hvis en skal få stilt et spørsmål og må svare godt på det, er det selvfølgelig en fordel at den som skal svare vet noe om det på forhånd.

Det var 7-8 spørsmål på intervjuet 2013, bl.a

"Har du noen gang vært i en krevende situasjon der du måtte ta ledelsen?"

Et spørsmål om fordommer som jeg ikke helt husker

"Har du noen gang gjort noe aktivt for å inkludere en person med annen legning, etnisk bakgrunn eller utviklingshemning?"

"Hvorfor synes du det er viktig med kvinnelige ledere i politiet?"

"Hvorfor vil du bli politi?"

Tar forbehold om at sitatene ikke er ordrette.

En kan se ut ifra spørsmålene at det er mulig å forberede seg på dette. Det å "være seg selv" gir ikke en særlig konkret pekepinn. Et stalltips fra meg vil være å svare så politisk korrekt en bare kan. Jeg tror også en fallgruve vil være å føle at en må ha noe å komme med når man blir spurt. Det er feks ikke så mange som kan fortelle om en konkret episode hvor de aktivt har gjort noe for å inkludere en feks homofil person, selv om man har flere venner med seksuell legning som avviker fra din egen.

Jeg har så smått fulgt tråden siden 2011(?) da "Politistudent" var opphavsmann og ga mange gode tips. Etter den tid har det blitt flere som ikke engang studerer eller har studert phs som sprer om seg med det de fremstiller som kunnskap.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Har en idé om å søke til våren igjen. Jobber for tiden i annen statlig virksomhet og har en del års bakgrunn fra Forsvaret samt to bachelorgrader, men mistrives i nåværende jobb. Litt heftig å gå på 3 år som student igjen i en alder av 32 år, men jeg tror ikke jeg kommer til å angre om jeg kommer inn. :)

Har akkurat 50 poeng, så burde være innenfor på den biten der. Har helt klart en god del å jobbe med på den fysiske formen, spesielt svømmetesten synes jeg er skrekkelig hard, da jeg overhodet ikke eier svømmeteknikk, så der har jeg noe jeg er nødt til å jobbe med. Ligger akkurat på kravet med brystsvømming, så bør vel lære crawl. De andre fysiske testene skal gå greit nok med litt trening selv om jeg nok aldri blir noe kondisfantom. Benkpressen klarer jeg maxresultat på uten problemer, hang-ups er midt på treet, løpingen går akkurat innenfor bestått-kravet.

Hva angår personlige egenskaper satser jeg på at litt modenhet, jobberfaring, studieerfaring og ikke minst noen år fra Forsvaret bør være tilstrekkelig - det er som kjent vanskelig å fremstå som noe annet enn man er. :)

Lenke til kommentar

Folk svarer at det er en grunn til at spørsmålene ikke legges ut og at en ikke kan forberede seg på disse. Jeg synes det er svakt av de som svarer når de vet at det er debutanter hvert år som vil ta seg nytte av tråden. At en stor andel av tråden fylles med broscience tjener ikke de som trenger informasjon.

Hvis en skal få stilt et spørsmål og må svare godt på det, er det selvfølgelig en fordel at den som skal svare vet noe om det på forhånd.

Det var 7-8 spørsmål på intervjuet 2013, bl.a

"Har du noen gang vært i en krevende situasjon der du måtte ta ledelsen?"

Et spørsmål om fordommer som jeg ikke helt husker

"Har du noen gang gjort noe aktivt for å inkludere en person med annen legning, etnisk bakgrunn eller utviklingshemning?"

"Hvorfor synes du det er viktig med kvinnelige ledere i politiet?"

"Hvorfor vil du bli politi?"

Tar forbehold om at sitatene ikke er ordrette.

En kan se ut ifra spørsmålene at det er mulig å forberede seg på dette. Det å "være seg selv" gir ikke en særlig konkret pekepinn. Et stalltips fra meg vil være å svare så politisk korrekt en bare kan. Jeg tror også en fallgruve vil være å føle at en må ha noe å komme med når man blir spurt. Det er feks ikke så mange som kan fortelle om en konkret episode hvor de aktivt har gjort noe for å inkludere en feks homofil person, selv om man har flere venner med seksuell legning som avviker fra din egen.

Jeg har så smått fulgt tråden siden 2011(?) da "Politistudent" var opphavsmann og ga mange gode tips. Etter den tid har det blitt flere som ikke engang studerer eller har studert phs som sprer om seg med det de fremstiller som kunnskap.

Tusen takk for et skikkelig bra svar! Dette trengte vi virkelig her.

Lenke til kommentar

Folk svarer at det er en grunn til at spørsmålene ikke legges ut og at en ikke kan forberede seg på disse.

Det er helt feil. Man kan forberede seg på disse ved å ha et reflektert forhold til egne holdninger og hvor man står i ulike saker. Ser man på listen over de seks kompetanseområdene får man en ide om hva man bør tenke på.

http://www.phs.no/studies/Bachelor/opptakskrav/personlig-egnethet/

Lenke til kommentar

HEi alle sammen. Legger inn første innlegg her selv. Skal søke PHS 2014, i stavern :)

Har begynt treninga nå, og ser jeg har litt dårlig tid, men jeg kjemper hardt!
Jeg skal ta opp noen fag på komprimert kurs fra januar, for å forbedre fag frem til sommeren, så det blir et slit, men forhåpentligvis verdt det :D

koselig å følge dere!

Lenke til kommentar

Står det ikke på phs sine sider at du kan søke når du har generell studiekompetanse, MEN at du kan skrive i søknaden at du holder på å forbedre karakterene dine, og skal ettersende disse ? Du vil da komme med på evt opptak, men ikke bli kvalifisert før du har sendt inn de nye karakterene? Det står da virkelig det...

Det er jo planen min nemlig... :/

Lenke til kommentar

Da var jeg nede på 2.25 i svømminga. Wohoo! Er ihvertfall innafor! ;) er det flere som har begynt å tenke på å ta hørselstest og sånne ting? Eller venter dere til nærmere? Er det noen som har tips til hvordan jeg kan begynne å trene til løpetesten?

Lenke til kommentar

Da var jeg nede på 2.25 i svømminga. Wohoo! Er ihvertfall innafor! ;) er det flere som har begynt å tenke på å ta hørselstest og sånne ting? Eller venter dere til nærmere? Er det noen som har tips til hvordan jeg kan begynne å trene til løpetesten?

Så bra!:) såvidt jeg husker må legeattesten være tatt innen de 6 månedene før du søker(?). Tok testen rett etter jul, altså i januar. Greit å være tidlig ute, legesjekken kan ta lang tid hos enkelte legekontorer.

Løp tre ganger i uken. Varierte mellom 4*4 og langkjøring. Klarte ikke løpetestene de gangene jeg tok den, men smalt til på opptaket.

Lenke til kommentar

Så bra!:) såvidt jeg husker må legeattesten være tatt innen de 6 månedene før du søker(?). Tok testen rett etter jul, altså i januar. Greit å være tidlig ute, legesjekken kan ta lang tid hos enkelte legekontorer.

Løp tre ganger i uken. Varierte mellom 4*4 og langkjøring. Klarte ikke løpetestene de gangene jeg tok den, men smalt til på opptaket.

Da får jeg prøve å få alle papirer klare i januar så jeg slipper å stresse med det :) er bare å sette i full gang med løping og da ;) er det fint i Bodø? Er usikker på hvilken rekkefølge jeg skal sette skolene :)

Lenke til kommentar

Da får jeg prøve å få alle papirer klare i januar så jeg slipper å stresse med det :) er bare å sette i full gang med løping og da ;) er det fint i Bodø? Er usikker på hvilken rekkefølge jeg skal sette skolene :)

Er nok greit! Søknadsfristen kommer fortere enn du aner. Trives veldig godt i Bodø. Fint miljø, og en akkurat passe liten skole. Supre forelesere osv. Anbefales virkelig. Uansett hvor du kommer, så blir det bra. Må bare finne ut hva som blir det beste for akkurat deg :)

Lenke til kommentar

Får vel slenge meg på denne tråden jeg også.

Studerer for tiden til å bli ingeniør, men begynner å bli veldig usikker på om det virkelig er det jeg vil. Politiyrket har vært en liten drøm fra jeg var ung, så tror jeg kommer til å søke phs til høsten.

Jeg ligger godt an på benkpress og pull-ups, men må nok jobbe litt med svømminga og løpinga.

I tillegg må jeg få operert øynene mine, for med synet jeg har nå kommer jeg aldri inn :p

Lenke til kommentar

Får vel slenge meg på denne tråden jeg også.

Studerer for tiden til å bli ingeniør, men begynner å bli veldig usikker på om det virkelig er det jeg vil. Politiyrket har vært en liten drøm fra jeg var ung, så tror jeg kommer til å søke phs til høsten.

Jeg ligger godt an på benkpress og pull-ups, men må nok jobbe litt med svømminga og løpinga.

I tillegg må jeg få operert øynene mine, for med synet jeg har nå kommer jeg aldri inn :p

Hva har du i brille/linsestyrke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...