Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2014

Jusst

Anbefalte innlegg

Hva er bestå snitt % i bachelor?

Er det vanskelig å fullføre de tre årene? Eller kan man greie seg hvis man har rundt 4 i snitt fra VGs?

Har noen erfaringer rundt læringsmiljøet? Gjerne andre ting også

Ca 98%. Ikke vanskelig i det hele tatt. Men som på alle andre bachelorsstudier krever det arbeid med fagene. Noen mer andre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet ved at mange sliter med å få seg jobb ligger andre steder enn at alle som starter PHS fullfører. Problemet ligger hos politikere med vondt i vilja og et system som kaster penger ut av vinduet.

Politimessig sett får vi håpe det blir bedre med en blå-blå regjering, selv om vi antagelig ikke får sett de store forandringene i løpet av 4 år.

Lenke til kommentar

Tja, jeg er 24 når jeg er på opptak i 2014.

Søkte i år også, men havnet desverre på venteliste :)

Uansett så tror jeg ikke du går for å være "gammel" på PHS med den alderen - sånn viss du lurte.

Får håpe at en bachelorgrad og noen år i arbeidslivet vil telle positivt.

Jeg søkte i 2007 og havnet på venteliste. Blir spennende å se når statsbudsjettet blir lagt frem om de fortsetter med 720 studenter også i 2014.

Ang svømming så er det heller ikke min sterkeste side, klarte vel akkurat kravet forrige gang og da svømte jeg bryst. Tror jeg skal investere i en personlig trener som kan lære meg crawl.

Endret av stskjo
Lenke til kommentar

Noen som har begynt med svømminga? Hvilken teknikk kommer dere til å gå for?

Tror jeg selv kommer til å satse på brystsvømming. Blir for vanskelig å lære seg crawl uten hjelp fra noen som kan det, føler jeg.

Anbefaler sterkt å ta et kurs i crawl. Det koster litt, men du vil ha glede av det utenfor opptak/skole også.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forslaget er vel og bra det, men de pengene vil ikke bli brukt på en fornuftig måte før politiet har fått seg en skikkelig renovering. Det er heldigvis i gang, spørsmålet er hvor lag tid det tar før vi får et system som får mye ut av relativt lite penger (slik som Sverige og Danmark).

Lenke til kommentar

Det er en annen sak, de har gått inn for sentralisering med de fordelene og ulempene det medfører. Poenget mitt er at Sverige, Danmark og forsåvidt Finland får så mye mer ut av sine ressurser enn det politiet i Norge gjør. Da må vi (eller de som sitter i ledelsen og politikerne) stikke fingern i jorda og innse at noe blir gjort feil.

Vi kan jo begynne helt konkret. Hvor mye koster en norsk politibil i forhold til en svensk? Opp imot det dobbelte. Her i Norge er vi så dynga ned i avgifter at det er skremmende. Hvorfor skal staten betale avgift til staten? Dette gjelder det meste av utstyr politiet kjøper. Og hvor mye sivilt arbeid utfører ikke politiet som hvem som helst andre kunne gjort? At vi skal fly rundt med forkynnelser til folk som ikke har gjort opp for seg kunne en med fullført grunnskole gjort. Det er ikke farlig arbeid, man trenger ikke noen spesielle kompetanse for å levere noen ark. Men det kan ta mye tid. Og politiet er selvfølgelig pålagt denne oppgaven jf. domstolloven. De timene kunne vi brukt på å stoppa biler med nark i stedet for.

Nå vet dere hva jeg synes om systemet. Men, dette er en tråd for opptak! ;)

Lenke til kommentar

Får de virkelig mer ut av ressursene? Det er ikke politiforskere i de tre landene enige i.

Det som har skjedd i de andre skandinaviske landene er en sentralisering, akkurat som det som nå planlegges for Norge. Men når det da viser seg at sentraliseringen har gitt et dårligere politi med dårligere publikumstillit i de andre landene, hvorfor skal vi absolutt følge på?

Når det gjelder såkalte sivile oppgaver, så er det sikkert en del som kan gjøres av andre. Men det er ikke nødvendigvis slik at fordi en oppgave ikke virker relevant for politiet så er den ikke det. Mange oppgaver gir politiet en mulighet til å følge med på ting på en måte som vil forsvinne hvis oppgavene flyttes til noen andre.

Jeg er også usikker på hvor hensiktsmessig det er å bruke enda mer ressurser på narkotikakriminalitet. Det ser jo pent ut på papiret og er lett å telle, men det er aldri gjort noe forskning som faktisk bekrefter at måten politiet tilnærmer seg narkotikaproblemet på faktisk har en effekt. Tvert imot tyder mye på det motsatte, i og med at slik kriminalitet ser ut til å stadig være økende.

Derimot er det hodeløst at politiet må betale avgifter på utstyr som f.eks. biler.

Lenke til kommentar
Og hvor mye sivilt arbeid utfører ikke politiet som hvem som helst andre kunne gjort? At vi skal fly rundt med forkynnelser til folk som ikke har gjort opp for seg kunne en med fullført grunnskole gjort. Det er ikke farlig arbeid, man trenger ikke noen spesielle kompetanse for å levere noen ark. Men det kan ta mye tid. Og politiet er selvfølgelig pålagt denne oppgaven jf. domstolloven. De timene kunne vi brukt på å stoppa biler med nark i stedet for.

Nå vet dere hva jeg synes om systemet. Men, dette er en tråd for opptak! ;)

Ja da er jo så utrolig viktig fortsette "the war on drugs" og samtidige skape mektige kriminelle nettverk rundt om i verden, godt brukte ressurser gratulerer..

Lenke til kommentar

Hei allesammen :)

Må si jeg finner disse trådene meget motiverende og interessante da jeg sikker har lest igjennom alt fra 2013 0g 2014 :) takk til dere alle :)

Jeg har lenge hatt ett dypt ønske som sikkert 90% av andre lesere her også. Nettopp det å gå inn i politi yrket.

Jeg finner den utfordringen det er å komme i god nok fysisk form som spennende og en drivkraft i livet mitt.

Men i mitt tilfelle er det også der problemet ligger, Og spesielt når det gjelder hang-ups.

Jeg søkte i fjor også, men valgt å avbryte da jeg fremdeles under valg av opptaksdag ikke klarte en eneste hang-up. Jeg hadde bommet helt på hvor lang tid det kom til å ta for å få kroppen i form. Den 26 år gamle kroppen var langt ifra like villig som den 21 år gamle kroppen var i militæret, på å komme iform :D

Hang ups, hang ups hang ups. Nå har jeg trenet målrettet imot dette i over ett år og er fremdeles på "nesten en" og jeg veit det er ett idiotisk spørsmål, men håper noen her har tips eller guide eller noe som helst idè om hvordan en går fra 0 til 7-8 hang ups? har prøvd og prøvd og eier ikke flere råd.

Nå skal det sies at jeg er nok ikke den kjappeste forbi "kake bakst" disken på meny og har mye å hente på kosthold og disiplin.

Kosthold er jeg også grønn på selv etter å ha selv-studert det i flere måneder :)

Tar imot alt som fins av gode råd da jeg selv er tom.

ellers har jeg valgt å gå "all in" da jeg sa opp jobben idag siden jeg ikke kunne tenke meg noe annet yrke samt at veien er lang.

Lang lang vei opp til disse 7-8 hang ups`a

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...