Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2014

Jusst

Anbefalte innlegg

Tror det er generelt vanskelig å plukke ut én eller flere ting som teller mer eller mindre enn det andre. Tror de har et stort fokus på helhetsinntrykket.

Under intervjuet fikk jeg et inntrykk av at han likte at jeg hadde vært flere år i militæret. Og han startet med å fortelle meg at han hadde lest alt av attester, CV etc. som jeg hadde sendt inn. Det er det eneste jeg kan si om bakgrunn og attester. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere som har sendt ettersendinger:

Sendte dere som rekomandert post eller vanlig? Fristen er jo satt til 1. juli, men fikk ikke karakterer for privatistfag før i dag.

Litt stressa for om brevet skulle forsvinne.
1.juli er vel datoen brevet må være poststemplet? Skal sende det inn i løpet av dagen.

Lenke til kommentar

Dere som har sendt ettersendinger:

Sendte dere som rekomandert post eller vanlig? Fristen er jo satt til 1. juli, men fikk ikke karakterer for privatistfag før i dag.

Litt stressa for om brevet skulle forsvinne.

1.juli er vel datoen brevet må være poststemplet? Skal sende det inn i løpet av dagen.

Det er tryggest og sende rekommandert. Ta vare på kvittering. PHS tar hensyn til det om du kan bevise at du sendte inn dokumentasjon før fristen!

Lenke til kommentar

Er det lov av tidligere studenter og selge pensum bøker til ikke politistudenter?

Sannsynligvis er det ikke det i de fleste tilfeller, men for enkelte bøker kreves studentbevis fra skolen for å kjøpe i bokhandel.

De aller fleste bøkene er åpent for vanlig salg, og jeg har tenkt å selge mine :) Noen bøker er som sagt kun til salgs for studenter på PHS. De fleste av disse bøkene er noe man gjerne har brukt for videre i karrieren og de fleste beholder derfor disse.

Kan være lurt å vente med kjøp av bøker til man har kommet inn på skolen og fått pensumliste.

Endret av heisann1
Lenke til kommentar

Sendte inn vitnemål og kompetansebevis på forbedringer tidligere iår i følgeskjemaet. Må vell ikke sende inn forbedringene på nytt nå? har aldri giddet å få de forbedrede karakterene ført på vitnemålet, regner med de regner ut alt selvom.

Lenke til kommentar

Lurer på hvordan det fungerer med å søke på praksisplass det andre året?
Leste at det var loddtrekning, er dette slik det er?
Hvis jeg ikke husker feil, var det tidligere at de som har familie, barn/kone, kunne få komme dit familien bor. Hvordan fungerer det nå?

Tusen takk for svar! =)

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Lurer på hvordan det fungerer med å søke på praksisplass det andre året?

Leste at det var loddtrekning, er dette slik det er?

Hvis jeg ikke husker feil, var det tidligere at de som har familie, barn/kone, kunne få komme dit familien bor. Hvordan fungerer det nå?

Tusen takk for svar! =)

Er ikke helt sikker, men mener på at man skriver en søknad om hvor du vil være, også er det en komité som behandler dette og velger hvor du skal ha praksisplass. Tror også du må sette opp tre valg, men de som har barn/kone blir prioritert ;)

Er ikke helt 100 % sikker på det jeg forteller nå, så rett meg gjerne!

Lenke til kommentar

Trodde det også var noe sånn, men så leste jeg noe om trekking av nr. og slikt... I need confirmation :D

Tror det er slik at man setter opp 3 ønsker, deretter får man et nr. fra en datamaskin, og desto lavere nr. man har desto tidligere får man velge plass. Og så har man de med særskilte behov som har familie etc. som kommer i første rekke. Tror jeg leste noe om dette på nettsiden til PHS. De skal visst være veldig strenge på det med særskilt behov.

Lenke til kommentar

Flott om det er slik!

Ville vært skit å måtte dratt med kona og ungen til Larvik f.eks. for så å ha flyttet fra dem :xmas:

Har dere et felles barn? Riktig som det blir sagt i tråden. Det er praksisnemnda(bestående av studenter) som vurderer særskilte situasjoner som samboerskap,barn, sykdom i nær familie osv. Disse plassene blir tildelt før vi andre får sjangs til å sikre oss plasser. Såvidt meg bekjent var det også en klageordning på et evt. avslag fra nemnda. Klagen går da høyere opp i systemet. Ellers søkes det tre valg, du får et nr. osv. og datamaskinen fordeler. Fikk heldigvis førstevalget mitt, storfornøyd!

Lenke til kommentar

Har felles barn ja. Supert at det er slik =)

Jeg vil prøve å komme meg til Larvik, greiest med tanke på barn og arbeid for fruen (lærer), og bedre priser på leiemarkedet.
Er det mange som vil være på Larvik i praksisperioden og er det vanskelig å få arbeid i området etter endt studie?

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Har felles barn ja. Supert at det er slik =)

Jeg vil prøve å komme meg til Larvik, greiest med tanke på barn og arbeid for fruen (lærer), og bedre priser på leiemarkedet.

Er det mange som vil være på Larvik i praksisperioden og er det vanskelig å få arbeid i området etter endt studie?

Da er du nok sikret praksisplass der ja!:-)

Hvis du sender meg ønsket politistasjon/lmktr/området på melding så kan jeg sjekke det opp antall plasser osv. Er ikke så kjent med stedsnavn der nede!

Jobbmarkedet der nede vet jeg dessverre også lite om.

Lenke til kommentar

Når dere er inne på det med praksisplasser, er sjansen uber-liten for å få for eksempel Oslo, Trondheim eller lignende storbyer som praksisplass?

Når jeg var i praksis var det rundt 60 plasser i Oslo. I klassen min var det 2 som fikk plass der på særskilt grunnlag, og 5 som fikk plass uten det. Og det var flere i klasse som kom til storbyer som Trondheim, Stavanger osv som ikke hadde særskilt grunnlag. Så det er gode muligheter for å komme til storbyer selv uten særskilt.

Jeg personlig var på et lensmannskontor og ville anbefalt det, der får man ofte følge helle saken fra gjerningen oppstår og frem til påtalen foreligger. Man jobber med etterforsking og orden vekselsvis hele året, mens på en politistasjon blir dette oppdelt.

Lenke til kommentar

Når dere er inne på det med praksisplasser, er sjansen uber-liten for å få for eksempel Oslo, Trondheim eller lignende storbyer som praksisplass?

Når jeg var i praksis var det rundt 60 plasser i Oslo. I klassen min var det 2 som fikk plass der på særskilt grunnlag, og 5 som fikk plass uten det. Og det var flere i klasse som kom til storbyer som Trondheim, Stavanger osv som ikke hadde særskilt grunnlag. Så det er gode muligheter for å komme til storbyer selv uten særskilt.

Jeg personlig var på et lensmannskontor og ville anbefalt det, der får man ofte følge helle saken fra gjerningen oppstår og frem til påtalen foreligger. Man jobber med etterforsking og orden vekselsvis hele året, mens på en politistasjon blir dette oppdelt.

Takk for svar!

Ser den med at du får et bredere innblikk på et lensmannskontor!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...