Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2014

Jusst

Anbefalte innlegg

Grunnen til at jeg har begynt å tvile på Oslo, er at jeg har hørt fra tidligere PHS studenter at det er meeeget overfult og trangt i Oslo. Treningsrommet er alltid stappfult og det samme gjelder lokalene, spesielt i eksamensperioder. Så har flere et inntrykk av at de som går i Oslo, er ofte de som kommer fra Oslo og omegn, og har derav et nettverk/miljø der, slik at det ikke er like enkelt å få venner/finne på ting på fritiden.

Ingenting av dette stemmer, eller er sterkt overdrevet.

Haha! Må si meg enig, og har aldri skjønnt den tralten. Fikk du ikke trent eller lest på skolen pga nevnte, ja da har du ditt eget å stri med. Og saktens mye kropper fra alle krinker og kroker i landet når jeg gikk der!

Meeeeen så syntes jeg man legger litt vel mye i det spørsmålet om hvilke by (og kanskje litt for mye prestisje?).

Litt for mange som er så voldsomt bastante på hvilken plass som er best, og hvor tilsynelatende KRISE det er andre steder. Er i hvert fall ingen av nevnte momenter JEG mener er i nærheten av å få lov å definere hvor jeg skal oppholde meg og studere i to (eller tre) år. Jeg fikk trent, jeg fikk lest, og du slette tid jeg fikk min dose av blålys og sosialt samvær!

Det går noen hundre i Oslo også, og selv om noen nok er mer fornøyde enn andre, men jeg har også til gode å høre så mange fra Oslo som har konkludert med at man heller skulle vært et annet sted. Aldri hørt noen klage på stort annet enn, spør du meg, voldsomt trivielle ting.

Baserer man studiested kun på lokaler, så har vel kongsvinger de nyeste, stavern det fineste området, og Oslo det beste fagmiljøet og byen (ved mindre du selvsagt ikke liker Oslo i utgangspunktet), men eldre lokaler.

Det er billigere å leie på kongsvinger/stavern, så spørs det om du da har bil eller ikke (kollektiven er ikke å kaste seg i spontanapplaus for). Det er derimot litt verre å få deltidsjobb i kongsvinger og stavern (naturligvis pga størrelsen på stedet).

Snudd på flisa, så har jeg heller ikke hørt mange fra hverken stavern eller kongsvinger som har angret på sine valg av skoler... Må vel bety at det vel stort sett går fint? Kongsvinger er de eneste som må røske opp og starte på nytt i tredje klasse. Noen syntes det var topp, andre mer styrete (flytte tre ganger på tre år osv) å begynne på "nytt" i et større miljø kun for to semestere.

Nå kan det jo høres litt ut som jeg vil dreie dette mot Oslo, men det jeg prøver å si er at ingen av stedene er ille o v e r h o d e, og det kommer du inn kan du pakke sekken med rolig puls uansett.

Selv er jeg godt fornøyd med tre år i Oslo. Deilig med å en by å forsvinne i utenom skolen når det ble "nok skole", og for meg var distansene/geografi et lite minus på de to andre nevnte.

Og for sikkerhets skyld:

Har hatt mange uker ved kongsvinger og stavern både under B2, B3 og kurs i ettertid, og jommen stått nok i kø på treningsrommet når jeg har vært på kurs både i stavern og kongsvinger :) Og nå har vel Oslo to treningsrom?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er godt å få litt innspill fra tidligere/nåværende studenter:-)

Det er egentlig akkurat det samme i hvilken by jeg kommer inn.....kunne gått ha studert på Svalbard for min del:-P

Jeg er litt opptatt av det sosiale utenom skolen..Med tanke på Oslo har jeg hørt at studentene ikke får vært like sosiale med hverandre pga. storbyen, og at det studentsamholdet er bedre i de små byene...

Stemmer dette??

Lenke til kommentar

Studentsamholdet mellom PHS-studenter ja, i Oslo har man derimot tusenvis av studenter som studerer andre ting også. Har selv venner som gikk PHS som syns PHS-fester ofte ble litt vel mye, da det som regel er folk med sterke meninger om det aller meste samt det er ikke akkurat mangel på ego ofte. Men om man er fast bestemt på at man helst vil henge med andre PHS-studenter så vil jeg tro at Stavern/Kongsvinger er "bedre".

Lenke til kommentar

Det er godt å få litt innspill fra tidligere/nåværende studenter:-)

Det er egentlig akkurat det samme i hvilken by jeg kommer inn.....kunne gått ha studert på Svalbard for min del:-P

Jeg er litt opptatt av det sosiale utenom skolen..Med tanke på Oslo har jeg hørt at studentene ikke får vært like sosiale med hverandre pga. storbyen, og at det studentsamholdet er bedre i de små byene...

Stemmer dette??

Ja det er nok noe i det, i hvert fall. Men også her er det vrient å si hva som funker best for den enkelte.

I B1 i Oslo hang jeg nok primært sosialt med de som gikk i klassen min. I B2 blir en jo som regel kjent med en drøss andre, så i B3 er disse grensene i større grad hvisket ut. Ift det sosiale i Oslo er det som det sies en del på tvers av høgskolene/universitetet. Blålys kjenner kanskje folk til (annen hver tirsdag, alle som jobber i brann, politi, og sykepleiere, samt tilhørende studenter), mens det er litt opplegg på chateau neuf i ny og ne. Likevel er nok kanskje de største festene de arrangementskomiteen på PHS arrangerer selv, samt den årlige Hemsedal-turen til phs Oslo (30-40 hytter).

De jeg jobber med som studerte i andre byer beskriver et miljø mer sentrert på skolen og på tvers av klassene tidlig. Som han i Kongsvinger sa, de hadde jo ikke så mye å finne på utenom skolen, så de måtte finne på noe selv. De hadde blant annet en lavo de var mye i, osv. Han hadde selv gått på folkehøgskole, og syntes det minnet mye om det (at man danner sitt eget lille samfunn/miljø osv). Man går på skole, trener, spiser, og henger sammen i mye større grad rundt selve skolen.

Så en må rett og slett bare tenke litt over hva slags type en er - og samtidig tenke at du får det fint uansett ;)

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg har begynt å tvile på Oslo, er at jeg har hørt fra tidligere PHS studenter at det er meeeget overfult og trangt i Oslo. Treningsrommet er alltid stappfult og det samme gjelder lokalene, spesielt i eksamensperioder. Så har flere et inntrykk av at de som går i Oslo, er ofte de som kommer fra Oslo og omegn, og har derav et nettverk/miljø der, slik at det ikke er like enkelt å få venner/finne på ting på fritiden.

Ingenting av dette stemmer, eller er sterkt overdrevet.

Vi fikk det jo nettopp bekreftet fra noen som har gått i Oslo.

Hei ja :)

Er i ferd med å avslutte B3 nå, og har vært i Oslo.

Hvis du er særdeles glad i å stå i kø, gå i kø, trene i kø, finne låste grupperom til en hver tid og generelt gjøre alt etter alle andre - ja, da er Oslo tingen ;)

Jeg for min del hadde ikke valgt Oslo en gang til.

Vel, jeg synes det er pussig at noen kan si det når andre har en helt annen oppfatning. Det er mulig det opereres med ulike definisjoner, men når lesesalene ofte er nærmest tomme når man kikker innom så vil jeg påstå at det er noe annet enn "alltid fullt".

At styrkerommene kan være fulle til tider men andre tider i løpet av dagen stå nærmest tomme betyr heller ikke "alltid fullt" i min bok.

Det virker heller ikke som det er så voldsom overvekt av folk fra Oslo i de ulike klassene.

Lenke til kommentar

Studentsamholdet mellom PHS-studenter ja, i Oslo har man derimot tusenvis av studenter som studerer andre ting også. Har selv venner som gikk PHS som syns PHS-fester ofte ble litt vel mye, da det som regel er folk med sterke meninger om det aller meste samt det er ikke akkurat mangel på ego ofte. Men om man er fast bestemt på at man helst vil henge med andre PHS-studenter så vil jeg tro at Stavern/Kongsvinger er "bedre".

Har du gått på PHS selv? Det er pussig hvordan man kan ha så ulike oppfatninger av noe. At PHS-studenter generelt skal ha noe sterkere meninger eller ego enn andre er en påstand jeg ikke kjenner igjen.

Lenke til kommentar

" Har selv venner som gikk PHS " - så alt jeg skrev var selvfølgelig basert på de to kompisene mine som har gått PHS. Dette var studenter som gikk i Oslo da, vet ikke om det kanskje er litt forskjell på studentene rundt på de forskjellige høyskolene, og som du sier, folk har nok også andre oppfatninger.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-261816

" Har selv venner som gikk PHS " - så alt jeg skrev var selvfølgelig basert på de to kompisene mine som har gått PHS. Dette var studenter som gikk i Oslo da, vet ikke om det kanskje er litt forskjell på studentene rundt på de forskjellige høyskolene, og som du sier, folk har nok også andre oppfatninger.

Alltid kjekt å høre fra folk "utenfor" hvordan vi studenter på PHS faktisk er...

Studerer selv i Oslo. Stortrives. Herlige medstudenter og stort sett flinke lærere. Jeg har heller ikke opplevd at lesesalene er fulle. Har opplevd at grupperommene er fulle, men kan vel ikke forvente at PHS skal stille med et grupperom til alle som finner ut at de vil jobbe sammen med noen. Det hadde blitt veldig mange grupperom.

Treningsrommene? Joda. Av og til er det mange der, men av og til er det så og si tomme nesten. Jeg er medlem på Elixia, og det er samma opplegget der. Kommer jeg klokken 16 å vil trene, ja så er det mange der. Kommer jeg klokken 21, ja så er det færre.

Og en annen løsning er f.eks å melde seg inn i PF-studentene. PF har avtale med en stor treningskjede (ikke Elixia). Så da trener man for 273kr i mnd. (Må nok likevel påregnes å vere fult til tider her også)

Liker også alt Oslo har å tilby utenom skolen. Teater, kino, utesteder, fritidsaktiviteter, osv osv... Deltidsjobb hadde jeg ingen problem med å få.

Enkelt å stikke til gardermoen om jeg skulle finne på å ville ta en svipptur til utlandet, eller at hjemlengselen meldte seg og at jeg ville hjem.

For meg var dette også viktig da jeg valgte studiested. Så jeg trives i Oslo by, og jeg trives på PHS her i Oslo. Hadde jeg fått valget igjen - så hadde jeg valgt Oslo.

Hvordan det er de andre stedene, vet jeg ingenting om. Men sikkert flott der også, og regner med at studentene der har "like sterke meninger og ikke akkurat mangel på ego" de heller.

Endret av medlem-261816
Lenke til kommentar

Alltid kjekt å høre fra folk "utenfor" hvordan vi studenter på PHS faktisk er...

Studerer selv i Oslo. Stortrives. Herlige medstudenter og stort sett flinke lærere. Jeg har heller ikke opplevd at lesesalene er fulle. Har opplevd at grupperommene er fulle, men kan vel ikke forvente at PHS skal stille med et grupperom til alle som finner ut at de vil jobbe sammen med noen. Det hadde blitt veldig mange grupperom.

Treningsrommene? Joda. Av og til er det mange der, men av og til er det så og si tomme nesten. Jeg er medlem på Elixia, og det er samma opplegget der. Kommer jeg klokken 16 å vil trene, ja så er det mange der. Kommer jeg klokken 21, ja så er det færre.

Og en annen løsning er f.eks å melde seg inn i PF-studentene. PF har avtale med en stor treningskjede (ikke Elixia). Så da trener man for 273kr i mnd. (Må nok likevel påregnes å vere fult til tider her også)

Liker også alt Oslo har å tilby utenom skolen. Teater, kino, utesteder, fritidsaktiviteter, osv osv... Deltidsjobb hadde jeg ingen problem med å få.

Enkelt å stikke til gardermoen om jeg skulle finne på å ville ta en svipptur til utlandet, eller at hjemlengselen meldte seg og at jeg ville hjem.

For meg var dette også viktig da jeg valgte studiested. Så jeg trives i Oslo by, og jeg trives på PHS her i Oslo. Hadde jeg fått valget igjen - så hadde jeg valgt Oslo.

Hvordan det er de andre stedene, vet jeg ingenting om. Men sikkert flott der også, og regner med at studentene der har "like sterke meninger og ikke akkurat mangel på ego" de heller.

Vi i Bodø har også sterke meninger og har et stort ego. Mange som misforstår tilværelsen som student ser jeg, huff.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-261816

Vi i Bodø har også sterke meninger og har et stort ego. Mange som misforstår tilværelsen som student ser jeg, huff.

Er vel heldigvis ingen fasit på hvordan studentlivet skal være da, så lenge man presterer bra på skolen ;)

Lenke til kommentar

Fælt så støtt man skulle bli her da. Dere har den oppfattelsen og mine kompiser satt tydeligvis igjen med et annet inntrykk en dere. De stortrivdes begge to i Oslo og hadde 3 herlige år der, og ville ikke valgt noen annen by enn Oslo de heller.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg skal på opptak nå i mai.

Jeg er ganske nervøs for intervjuet hvor de sjekker egnethet. Noen som har vært der som kan fortelle meg litt om hva som skjer der? Er det noe måte man kan forberede seg på forhånd?

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg er ganske nervøs for intervjuet hvor de sjekker egnethet. Noen som har vært der som kan fortelle meg litt om hva som skjer der? Er det noe måte man kan forberede seg på forhånd?

Hei Sondre,

på intervjuet i fjor spurte de bla om hva slags syn jeg hadde på minoriteter, kvinnelige ledere i politi og om homofili. Jeg antar det vil være noen endringer i år da vi har "testkaniner" på skolen som skal prøve ut det nye opptaket for dere i år.

jeg opplevde intervjuet som en veldig hyggelig samtale der jeg hovedsakelig skulle snakke om meg selv og mine meninger. Jeg fikk aldri spørsmål med et "fasitsvar" så nøkkelen for deg er å bare være deg selv :)

Gå litt "inn i deg selv" før du skal intervjues og vis at du er reflektert.

Andre fra skolen opplevde det noe anderledes, da det ligger litt på sensorene hvordan intervjuet blir. Ingen som følte seg "grillet" i den forstand, men de kjente på at et par spørsmålene var ment å sette dem litt ut. Men igjen, dette kommer helt an på hvilken sensor du får.

Det er kanskje lett for meg å si som er ferdig med opptaket, men det er virkelig ingenting å grue seg til!

Hold tunga rett i munn og lykke til! :D

Lenke til kommentar

Hei!

Hei Sondre,

på intervjuet i fjor spurte de bla om hva slags syn jeg hadde på minoriteter, kvinnelige ledere i politi og om homofili. Jeg antar det vil være noen endringer i år da vi har "testkaniner" på skolen som skal prøve ut det nye opptaket for dere i år.

jeg opplevde intervjuet som en veldig hyggelig samtale der jeg hovedsakelig skulle snakke om meg selv og mine meninger. Jeg fikk aldri spørsmål med et "fasitsvar" så nøkkelen for deg er å bare være deg selv :)

Andre fra skolen opplevde det noe anderledes, da det ligger litt på sensorene hvordan intervjuet blir. Ingen som følte seg "grillet" i den forstand, men de kjente på at et par spørsmålene var ment å sette dem litt ut. Men igjen, dette kommer helt an på hvilken sensor du får.

Det er kanskje lett for meg å si som er ferdig med opptaket, men det er virkelig ingenting å grue seg til!

Takk for svar! Det høres ikke så ille ut. Er ganske god til å snakke for meg, så burde vel egentlig ikke være noe problem.

Et annet spørsmål. Hvordan er B1 fordelt med praktiske oppgaver/trening, og teori i klasserom?

Lenke til kommentar

Hei!

Hei Sondre,

Takk for svar! Det høres ikke så ille ut. Er ganske god til å snakke for meg, så burde vel egentlig ikke være noe problem.

Et annet spørsmål. Hvordan er B1 fordelt med praktiske oppgaver/trening, og teori i klasserom?

Hvis du er god til å snakke for deg og i tillegg liker å snakke om deg selv har du ingenting å bekymre deg for! :)

Godt spørsmål!

Utifra det lærerne sier har jeg forstått det slik at det er skjevt fordelt utifra hvilken skole du går på. Det er fordi skolene stiller med ulike ressurser.

Praktiske oppgaver:

1.semester var det mest teori, med noen innspill av praktiske oppgaver.

2.semester har vi hatt veldig mange øvelser/caser iom at det da nærmer seg praksisåret. Casene har foregått utendørs eller i øvelsesleiligheter.

Skolen i Kongsvinger ligger på "Sæter gård" og bare det tilsier at vi har rikelig med plass å boltre oss på. Skolen er utstyrt med maange biler som vi bruker under ulike øvelser rundt om på skolens store området. I tillegg har vi mange hus hvor vi har de ulike casene i.

Det har vært høyt fokus på flere praktiske oppgaver fra tidligere elever, hvilket vi har fått utbytte av. Lærerne er utrolig dyktige og tar til seg alle tilbakemeldinger.

Vi er faktisk den eneste skolen som har en 4 dagers øvelse "Øvelse Sæter". Vanvittig moro! (fra i år): http://www.vgtv.no/#!/video/80270/slik-drilles-fremtidens-politi.

Har jeg forstått deg rett hvis det er generell fysisk trening du spør om?

Da har isåfall skolen et eget treningsrom alle kan benytte seg av gratis. Jeg trener der og er fornøyd med apparater/størrelse på lokalet. Mye av treningen foregår på fritiden. Ellers har vi et eget fag "fysisk trening" med arbeidskrav. Dette faget har vi hatt lite undervisning i, og personlig har jeg ikke fått særlig utbytte av dette faget, fysisk sett. Kunnskapsmessig? Tja, så som så :p

Kriminalteknikk har en del praktiske oppgaver som løses både i klasserom/øvelsesleilighet (sporsikring) og utendørs (fotografering, oppmåling).

Håper jeg klarte å svare på spørsmålet ditt :)

Kunne skrevet så vanvittig mye mer om hvor bra Kongsvinger er, mtp praktiske oppgaver/samhold/undervisning/resurser (snikreklame,hehe), men det må heller bare oppleves ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva tenker dere om årets karaktersnitt? Noen antydninger til stigning eller økning?

Ser at snittet i fjor var ca 0.1-0.2 høyere enn 2012.

Ligger nå på 4.2 (23/5 regelen) og går opp 0.1 pr karakter jeg forbedrer ved eksamen. Har 2 eksamener igjen hvor jeg har mulighet til å gå opp ca 2-3 karakterer totalt.

Håper det ikke stiger så alt for mye, men jeg blir ikke overrasket om det stiger med rundt ett poeng. Havnet selv på venteliste i fjor, men søkte da på bakgrunn av 23/5-regelen. Denne gangen stiller jeg med GENS og har derfor maks alderspoeng i tillegg til forbedringer gjort som privatist. Hadde min siste av 4 våreksamener i dag og følte det gikk meget bra. Har kun fått tilbakemelding på den ene muntligen jeg hadde og denne gikk ganske bra :)

Holder det ikke denne gangen blir jeg overrasket. Satser på Kongsvinger, men om det blir Bodø så går det også fint. Stavern og Oslo ser jeg ikke helt optimistisk på mtp poeng. Har Oslo på første, Kongsvinger på andre, Stavern på tredje og Bodø på fjerde.

Lenke til kommentar

Ser i brevet fra PHS angående opptaket om hva som skal være med på opptaksdagen:

- Passbilde

- Urinprøve fra samme dag

Holder det med å ta bilder i de små boksene rundt om på kjøpesentrene? :p

Håper ikke glasset knuses i bagen, da kan det fort bli en kjedelig dag hvis man må løpe rundt i tøy fult av piss.. Heh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...