annbjo Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 Jeg står mellom Oslo og Stavern. Er fortsatt veeeeldig usikker.... Innspill? Jeg står også mellom dem to.. Har bodd i Oslo nå i 4 år. Hadde vært godt med en forandring sånn egentlig, men på den andre siden så har Oslo blitt hjemmet mitt .. Var på besøk hos ei venninne som går i Stavern og det var så fint der! Lenke til kommentar
icetwice Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 Jeg mente å få seg jobb under utdanningsløpet ja. Når vi snakker om jobb etter utdanning, la jo PHS ut en artikel som sier at 9 av 10 nyutdannede nå er i jobb (dog ikke faste stillinger): http://www.phs.no/om-phs/nyheter/9-av-10-nyutdannete-i-jobb/ Kan vi si at det ser bedre og bedre ut nå framover? Mener å huske at Siv Jensen ville garantere jobb til alle med vitnemål fra PHS da det var valg sist høst. Kan det tenkes at om noen år ser staten at det blir gitt for mye penger til Politi og at med så mange nye stillinger som er blitt etablert gjør et saftig lønnskutt? Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 Når vi snakker om jobb etter utdanning, la jo PHS ut en artikel som sier at 9 av 10 nyutdannede nå er i jobb (dog ikke faste stillinger): http://www.phs.no/om-phs/nyheter/9-av-10-nyutdannete-i-jobb/ Jeg synes dette er misvisende, for det ser ut til at det for det meste er snakk om vikariater eller andre midlertidige stillinger. Dette har de jo fått kritikk for tidligere, for man får inntrykket at nå er de endelig i jobb, men så har de bare jobb en viss periode og havner kanskje så i arbeidsledighet igjen. Jeg hadde håpet at den nye justisminsteren tok et oppgjør med slike misvisende uttalelser. Lenke til kommentar
Twix1010 Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 Hei vet noen her om det er mulig og være med politiet på jobb en dag for eksempel når de har fartskontroll osv, trodde ikke det var lov med så så jeg dette https://www.facebook.com/follopolitidistrikt?fref=ts ingen som vet? Lenke til kommentar
Stanny88 Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 Jeg står mellom Oslo og Stavern. Er fortsatt veeeeldig usikker.... Innspill? Jeg står også mellom dem to.. Har bodd i Oslo nå i 4 år. Hadde vært godt med en forandring sånn egentlig, men på den andre siden så har Oslo blitt hjemmet mitt .. Var på besøk hos ei venninne som går i Stavern og det var så fint der! Åja:-) Savner storbyen veldig! Bor og kommer ifra Sandefjord...det er flere fordeler for meg at jeg proriterer Stavern først, siden jeg da kan bo hjemme pluss at jeg allerede har en deltidsjobb. MEN, samtidig så har jeg et større nettverk i Oslo...pluss at jeg savner Oslo helt sinnsykt etter å ha bodd der i to år.. Det jeg først og fremst ser etter er et godt klassemiljø, flinke lærere og ålereite treningsfasiliteter ved skolen. Går ut ifra at det er like bra i Stavern som i Oslo der?? Noen studenter som kan uttale seg?:-) Lenke til kommentar
annbjo Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 Jeg står mellom Oslo og Stavern. Er fortsatt veeeeldig usikker.... Innspill? Jeg står også mellom dem to.. Har bodd i Oslo nå i 4 år. Hadde vært godt med en forandring sånn egentlig, men på den andre siden så har Oslo blitt hjemmet mitt .. Var på besøk hos ei venninne som går i Stavern og det var så fint der! Åja:-) Savner storbyen veldig! Bor og kommer ifra Sandefjord...det er flere fordeler for meg at jeg proriterer Stavern først, siden jeg da kan bo hjemme pluss at jeg allerede har en deltidsjobb.MEN, samtidig så har jeg et større nettverk i Oslo...pluss at jeg savner Oslo helt sinnsykt etter å ha bodd der i to år.. Det jeg først og fremst ser etter er et godt klassemiljø, flinke lærere og ålereite treningsfasiliteter ved skolen. Går ut ifra at det er like bra i Stavern som i Oslo der?? Noen studenter som kan uttale seg?:-) . Når jeg var i stavern på besøk fikk jeg inntrykk av et meget godt studiemiljø ihvertfall, men det tror jeg det er på alle phs skolene Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IFb0qEISeP Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 Er virkelig så spent på deres vegne. Vanskelig å vente et helt år med å søke.. Ønsker dere alle masse lykke til! Lenke til kommentar
Mr. President Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 Åja:-) Savner storbyen veldig! Bor og kommer ifra Sandefjord...det er flere fordeler for meg at jeg proriterer Stavern først, siden jeg da kan bo hjemme pluss at jeg allerede har en deltidsjobb. MEN, samtidig så har jeg et større nettverk i Oslo...pluss at jeg savner Oslo helt sinnsykt etter å ha bodd der i to år.. Det jeg først og fremst ser etter er et godt klassemiljø, flinke lærere og ålereite treningsfasiliteter ved skolen. Går ut ifra at det er like bra i Stavern som i Oslo der?? Noen studenter som kan uttale seg?:-) Grunnen til at jeg har begynt å tvile på Oslo, er at jeg har hørt fra tidligere PHS studenter at det er meeeget overfult og trangt i Oslo. Treningsrommet er alltid stappfult og det samme gjelder lokalene, spesielt i eksamensperioder. Så har flere et inntrykk av at de som går i Oslo, er ofte de som kommer fra Oslo og omegn, og har derav et nettverk/miljø der, slik at det ikke er like enkelt å få venner/finne på ting på fritiden. Vært fint med noen meninger fra de som eventuelt går/har gått på skolene Lenke til kommentar
icetwice Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 Jeg synes dette er misvisende, for det ser ut til at det for det meste er snakk om vikariater eller andre midlertidige stillinger. Dette har de jo fått kritikk for tidligere, for man får inntrykket at nå er de endelig i jobb, men så har de bare jobb en viss periode og havner kanskje så i arbeidsledighet igjen. Jeg hadde håpet at den nye justisminsteren tok et oppgjør med slike misvisende uttalelser. Helt enig i at det kan virke misvisende og fyrt opp på PHS sin Facebook side for å skape god PR. Men de nevner at 315 av 592 av disse har fast jobb. Så drøyt over halvparten fikk fast ansettelse innen ett år av endt skolegang. Det ble opprettet nye stillinger, men det er mulig disse hovedsaklig gikk til årskull før 2013. Jeg skulle gjerne visst hva disse "350 nye stillingene" er. Fast stilling eller deltid? Det er hvertfall bra at regjeringen la et løfte om 350 nye nå i 2014. Hei vet noen her om det er mulig og være med politiet på jobb en dag for eksempel når de har fartskontroll osv, trodde ikke det var lov med så så jeg dette https://www.facebook.com/follopolitidistrikt?fref=ts ingen som vet? Har hørt med min kamerat som er i praksisår nå om jeg kunne være med han på jobb bare sånn hypotetisk. Det virker ikke som det var mulig, men du kan jo alltids spørre din lokale politistasjon/lensmannskontor, evt. PHS på mail eller Facebook. Lenke til kommentar
hbje Skrevet 10. mai 2014 Del Skrevet 10. mai 2014 Hei! Hvordan trener dere frem mot løpstesten? Hvordan type intervall, hvor mange ganger i uka osv .. Hvis trening på mølle, gjerne skriv intensitet også ! Lenke til kommentar
annbjo Skrevet 10. mai 2014 Del Skrevet 10. mai 2014 Hei! Hvordan trener dere frem mot løpstesten? Hvordan type intervall, hvor mange ganger i uka osv .. Hvis trening på mølle, gjerne skriv intensitet også ! jeg har målt opp løypa i gresset og løpt testen et par ganger i uken. Veldig greit å løpe på gress med tanke på at det er litt tyngre, da blir det lettere på opptaket! Jeg har også løpt 20 sekunder med 10 sekunders pause på mølla. Da har jeg løpt på rundt 13 i hastighet:) Lenke til kommentar
fyke Skrevet 10. mai 2014 Del Skrevet 10. mai 2014 Trente bakkeintervall og 4×4. Merka grei framgang med det. Sprang testen eit par ganger i mars, klarte då 1.5 runde over min.kravet. fått trent lite/ingenting soden slutten av mars så håper ikkje formen har visna heilt :-p opptak 27. Mai :-) Lenke til kommentar
hbje Skrevet 10. mai 2014 Del Skrevet 10. mai 2014 Hei! Hvordan trener dere frem mot løpstesten? Hvordan type intervall, hvor mange ganger i uka osv .. Hvis trening på mølle, gjerne skriv intensitet også ! jeg har målt opp løypa i gresset og løpt testen et par ganger i uken. Veldig greit å løpe på gress med tanke på at det er litt tyngre, da blir det lettere på opptaket! Jeg har også løpt 20 sekunder med 10 sekunders pause på mølla. Da har jeg løpt på rundt 13 i hastighet:) Takk for svar! Trente bakkeintervall og 4×4. Merka grei framgang med det. Sprang testen eit par ganger i mars, klarte då 1.5 runde over min.kravet. fått trent lite/ingenting soden slutten av mars så håper ikkje formen har visna heilt :-p opptak 27. Mai :-) Lykke til ! Ikke lenge igjen nå! Lenke til kommentar
annbjo Skrevet 10. mai 2014 Del Skrevet 10. mai 2014 Er det noen som skal ha opptak 23 mai kl 08:30 her i Oslo? Lykke til alle sammen, det her blir kjempe spennende og ikke minst gøy!! Lenke til kommentar
James Bond Skrevet 10. mai 2014 Del Skrevet 10. mai 2014 Helvette...... Jeg syns det var noe som skurra, men da har jeg massevis av tid på å trene hvertfall, selvom jeg er allerede passe godt trent. De fysisike tester kommer vel til å gå som en drøm.. Men syns det er leit fordi jeg fant ut at jeg hadde lyst å bli politi for 2 år siden. Ville ikke være i industrifag, men jeg havnet der fordi jeg følgte strømmen og visste ikke tilbake i tid hva jeg egentlig syns var spennende og interessant.. Nå håper jeg ikke at drømmen kanskje forsvinner på denne tiden, at jeg kanskje finner meg noe som jeg syns blir greit med inntekt og bare blir sittende fast der, for det kan jo også skje.. Du har jo en vei som kan virke litt brutal, men som du klarer uten problem dersom motivasjonen er der. Nemlig dette: Du begynner på påbygg slik som planlagt. Men du melder deg også opp som privatist i alle fagene du trenger. Mener at dette skal være en reell mulighet uten at det ene løpet ekskluderer det andre. Akkurat hvor mye man evt. mangler av fag, varierer litt avhengig av hva man hadde når man gikk på skolen sist, men det er ikke uvanlig at man allerede har karakter i Samfunnsfag og Engelsk. Noen fra yrkesfag har også det som trengs av Matte. Så avlegger du alle eksamene du trenger i løpet av november/desember. Sålenge du består alt, så kan du droppe ut av skolen og søke PHS 2015. En "fordel" her er jo at du er knyttet opp til undervisningen på påbygg. Og har lærere som du kan spille på i forhold til det å skulle prøve å fordøye såpass mye pensum på bare et halvår. Du trenger ikke akkurat fortelle om intensjonen om å ta alt som privatist. men allikevel så er det greit å i det minste danne seg et bilde av hva lærer og evt. sensor ser etter. Ikke umulig å bare skulle ta løpet som privatist heller. Men spesielt Norskfagene er store og tidkrevende. Ja den veien virker nå lenger enn forventet der jeg gjerne skulle allerede helst vært inne neste år når skolen starter. Mulig jeg misforstår her, men påbygg gir meg generell studiekompetanse. Det er som allmenn bare at jeg ikke gikk det de 2 første årene. Nå får jeg Norsk, Matematikk, Engelsk og Samfunnsfag tror jeg det var? Hvertfall de 2 første, men uansett poenget er da trenger jeg vel ikke melde meg opp som privatist? En annen ting jeg lurer på hva med denne 23/5 regelen? Jeg er jo 23 år og har jo hatt utdanning og vært i jobb i 3 år hvis lærlingtiden telles, er det ikke noe mulighet for meg å komme inn på denne måten? Lenke til kommentar
heisann1 Skrevet 10. mai 2014 Del Skrevet 10. mai 2014 Jeg står mellom Oslo og Stavern. Er fortsatt veeeeldig usikker.... Innspill? Jeg står også mellom dem to.. Har bodd i Oslo nå i 4 år. Hadde vært godt med en forandring sånn egentlig, men på den andre siden så har Oslo blitt hjemmet mitt .. Var på besøk hos ei venninne som går i Stavern og det var så fint der! Åja:-) Savner storbyen veldig! Bor og kommer ifra Sandefjord...det er flere fordeler for meg at jeg proriterer Stavern først, siden jeg da kan bo hjemme pluss at jeg allerede har en deltidsjobb. MEN, samtidig så har jeg et større nettverk i Oslo...pluss at jeg savner Oslo helt sinnsykt etter å ha bodd der i to år.. Det jeg først og fremst ser etter er et godt klassemiljø, flinke lærere og ålereite treningsfasiliteter ved skolen. Går ut ifra at det er like bra i Stavern som i Oslo der?? Noen studenter som kan uttale seg?:-) Hei ja Er i ferd med å avslutte B3 nå, og har vært i Oslo. Hvis du er særdeles glad i å stå i kø, gå i kø, trene i kø, finne låste grupperom til en hver tid og generelt gjøre alt etter alle andre - ja, da er Oslo tingen Jeg for min del hadde ikke valgt Oslo en gang til. Lenke til kommentar
Strie Skrevet 10. mai 2014 Del Skrevet 10. mai 2014 Hei!Er i disse dager snart ferdig med førsteåret ved PHS. Ser at det er en del spørsmål rundt studiestedene, og at det ikke er kommet så alt for mange svar. Jeg går i Stavern, så kan prøve å beskrive litt hvordan forholdene er der.Stavern er en liten by, hvor det eneste som finnes av studenter er PHS studentene (pluss en folkehøgskole som vi aldri ser noe til). Dette gjør at det er et ganske tett miljø i Stavern. De lokale utestedene legger til rette for oss, noe som fører til at vi har et greit tilbud i helgene.Treningsforholdene er helt greie. Det er 2 treningsrom hvor man sjelden trenger å stå i kø for å bruke apparatene. Vi har god kantine som også er billig i forhold til utvalget (bedre en de andre studiestedene etter hva jeg har hørt). Alt i alt er jeg svært fornøyd med Stavern, og ville absolutt valgt dette igjen hvis jeg stod ovenfor det samme valget igjen. Det er også mye billige hybler og leiligheter i nærområdet. Jeg betaler 3500 i månden, og kan gå til skolen. Hvis noen har spørsmål er det bare å fyre løs, så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan!Lykke til med opptaket Lenke til kommentar
Alienated82 Skrevet 10. mai 2014 Del Skrevet 10. mai 2014 Ja den veien virker nå lenger enn forventet der jeg gjerne skulle allerede helst vært inne neste år når skolen starter. Mulig jeg misforstår her, men påbygg gir meg generell studiekompetanse. Det er som allmenn bare at jeg ikke gikk det de 2 første årene. Nå får jeg Norsk, Matematikk, Engelsk og Samfunnsfag tror jeg det var? Hvertfall de 2 første, men uansett poenget er da trenger jeg vel ikke melde meg opp som privatist? En annen ting jeg lurer på hva med denne 23/5 regelen? Jeg er jo 23 år og har jo hatt utdanning og vært i jobb i 3 år hvis lærlingtiden telles, er det ikke noe mulighet for meg å komme inn på denne måten? Påbygg gir deg generell studiekompetanse ja. Du trenger ikke å prøve å ta fag som privatist, men da får du ikke søkt opptak før 2016. Hvis du til jul hadde klart å bestå alle fagene som trengs (som privatist) så kunne du søkt 2015. 23/5 tilsier at du er over 23 og har 5 år arbeidserfaring. Du må også ha fagene fra generell studiekompetanse-løpet. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 10. mai 2014 Del Skrevet 10. mai 2014 Grunnen til at jeg har begynt å tvile på Oslo, er at jeg har hørt fra tidligere PHS studenter at det er meeeget overfult og trangt i Oslo. Treningsrommet er alltid stappfult og det samme gjelder lokalene, spesielt i eksamensperioder. Så har flere et inntrykk av at de som går i Oslo, er ofte de som kommer fra Oslo og omegn, og har derav et nettverk/miljø der, slik at det ikke er like enkelt å få venner/finne på ting på fritiden. Ingenting av dette stemmer, eller er sterkt overdrevet. Lenke til kommentar
Mr. President Skrevet 11. mai 2014 Del Skrevet 11. mai 2014 Grunnen til at jeg har begynt å tvile på Oslo, er at jeg har hørt fra tidligere PHS studenter at det er meeeget overfult og trangt i Oslo. Treningsrommet er alltid stappfult og det samme gjelder lokalene, spesielt i eksamensperioder. Så har flere et inntrykk av at de som går i Oslo, er ofte de som kommer fra Oslo og omegn, og har derav et nettverk/miljø der, slik at det ikke er like enkelt å få venner/finne på ting på fritiden. Ingenting av dette stemmer, eller er sterkt overdrevet. Vi fikk det jo nettopp bekreftet fra noen som har gått i Oslo. Hei ja Er i ferd med å avslutte B3 nå, og har vært i Oslo. Hvis du er særdeles glad i å stå i kø, gå i kø, trene i kø, finne låste grupperom til en hver tid og generelt gjøre alt etter alle andre - ja, da er Oslo tingen Jeg for min del hadde ikke valgt Oslo en gang til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå