Tom&Jerry Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 (endret) Gikk inn på lånekassen sine sider for å se hvor mye jeg eventuelt kunne få i stipend og lån. Havnet på 7.400-7.600,- alt etter hvor jeg kommer inn på skole. Sett litt på hybelmarkedet rundt politihøgskolene og kommet fram til at man nok må regne med å måtte betale rundt 4.000,- for rom i bofelleskap eller for en liten hybel. Da sitter vi igjen med rundt 3.500,- i mnd. Strøm, mat, hygiene, litt sosialt, klær (må-ha-ting), noen reiser hjem - hvordan får man dette til å gå rundt uten å ha en liten deltidsjobb? Leste tidligere i tråden at faktisk veldig få B1 og B3 studenter har deltidsjobber ved siden av studiene. Hvor mye betaler dere som allerede er studenter i bo-kostnader? Skriv gjerne hvor dere studerer For meg er situasjonen ny for hva økonomi angår. Hvilken deltidsjobber er eventuelt problematisk for skolen sin del? Ser for meg en liten deltidsstilling på en klesbutikk eller noe i den duren. Er det stor sannsynlighet for at en jobb noen får ettermiddager/kvelder i uka og en og annen helg kresjer med studieopplegget? Det er en stor fordel og ikke urealistisk å ha spart opp en god del penger på forhånd, spesielt for politistudenter som hvertfall må ha sittet på ett friår minst. Men jeg planlegger å søke deltidsjobb, fast helgearbeid og ettermiddager om man gidder blir lett 8-10k ekstra i måneden. Viss du står igjen med 3500 etter leie og ingen ekstra inntekt vil jeg tro du skal slite hardt som politistudent som er vandt til mye trening og godt kosthold. Jeg regner minimum 100kr pr dag til mat og da forsvinner 3k i måneden der. Jeg fortsetter litt lenger med dette politiattest-styret, jeg. Hadde vært greit og sendt elektronisk, men må man da skrive ut mailen med innkallelsen for så å scanne den inn på dataen igjen, eller finnes det en måte å laste ned mailen til en fil i stedet?Viss du bruker Gmail trykker du Print, og lagrer som PDF. Så sender du bare den PDFen med i søknaden. Lagre som PDF funker med andre klienter og vil jeg tro. Nå er desverre situasjonen den at så og si hele nettoinntekten per dags dato går med på bo-, leve-, transportutgifter osv. Når man har en vanlig jobb og lever et vanlig liv er det ikke alltid så lett å kunne avsette penger til formålet. Som sagt er jeg heldigvis så heldig at jeg har en bil som er verdt en del og som ikke er noe gjeld på. Planen vil bli å selge denne og sette pengene på en sparekonto. Kniper det skikkelig og jeg ikke klarer å skaffe meg en passende deltidsjobb ved siden av, så må det taes fra denne kontoen. Tenker også en del på dette med kosthold. Er vel muligens noe bortskjemt nå og handler stort sett det jeg har lyst på. Det går mye i kylling, rødt kjøtt og en del raske (les: dyre) løsninger. Klart man må alltids klare å tenke økomisk, men jeg kommer ikke til å dra det så langt at jeg f.eks vis ikke klarer å få i meg minst 2g protein pr kg kropsvekt selv om jeg er student. Jeg har regnet litt på det og kommet fram til at jeg kan klare å komme ned i 60-70,- kr per dag på mat. Kyllingkjøttdeig finner man ofte på tilbud, svinekjøtt kan man finne billig, fryst laks, sei er billig, karbohydrater (ris, poteter) er billig. WHEY kjøper jeg rimelig i 4kg-sekker og blander med vann. Blir ikke mange kronene per shake da Beklager om dette er litt avsporing fra selve politiutdanningen, men det er interessant å se på selve studenttilværelsen også Endret 7. mai 2014 av Mantoius Lenke til kommentar
Andre2013 Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Pulje 1, 19 mai i Bergen her.noen som vet om intervjuet og det kommer dagen etter? Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Pulje 1, 19 mai i Bergen her.noen som vet om intervjuet og det kommer dagen etter? Det spørs litt hvor du bor og hvordan reisen din er lagt opp. Hos oss ble det prioritert tilreisende dagen etter, men likevell fikk vel etter det jeg husker samtlige på min pulje plass til intervju påfølgende dag. Hos oss var intervjuet sist. Hele dag 2 foregikk på Rica hotell i Bergen sentrum. (Christies gate) 1 Lenke til kommentar
Alienated82 Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Helvette...... Jeg syns det var noe som skurra, men da har jeg massevis av tid på å trene hvertfall, selvom jeg er allerede passe godt trent. De fysisike tester kommer vel til å gå som en drøm.. Men syns det er leit fordi jeg fant ut at jeg hadde lyst å bli politi for 2 år siden. Ville ikke være i industrifag, men jeg havnet der fordi jeg følgte strømmen og visste ikke tilbake i tid hva jeg egentlig syns var spennende og interessant.. Nå håper jeg ikke at drømmen kanskje forsvinner på denne tiden, at jeg kanskje finner meg noe som jeg syns blir greit med inntekt og bare blir sittende fast der, for det kan jo også skje.. Du har jo en vei som kan virke litt brutal, men som du klarer uten problem dersom motivasjonen er der. Nemlig dette: Du begynner på påbygg slik som planlagt. Men du melder deg også opp som privatist i alle fagene du trenger. Mener at dette skal være en reell mulighet uten at det ene løpet ekskluderer det andre. Akkurat hvor mye man evt. mangler av fag, varierer litt avhengig av hva man hadde når man gikk på skolen sist, men det er ikke uvanlig at man allerede har karakter i Samfunnsfag og Engelsk. Noen fra yrkesfag har også det som trengs av Matte. Så avlegger du alle eksamene du trenger i løpet av november/desember. Sålenge du består alt, så kan du droppe ut av skolen og søke PHS 2015. En "fordel" her er jo at du er knyttet opp til undervisningen på påbygg. Og har lærere som du kan spille på i forhold til det å skulle prøve å fordøye såpass mye pensum på bare et halvår. Du trenger ikke akkurat fortelle om intensjonen om å ta alt som privatist. men allikevel så er det greit å i det minste danne seg et bilde av hva lærer og evt. sensor ser etter. Ikke umulig å bare skulle ta løpet som privatist heller. Men spesielt Norskfagene er store og tidkrevende. Lenke til kommentar
Andre2013 Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Pulje 1, 19 mai i Bergen her.noen som vet om intervjuet og det kommer dagen etter? Det spørs litt hvor du bor og hvordan reisen din er lagt opp. Hos oss ble det prioritert tilreisende dagen etter, men likevell fikk vel etter det jeg husker samtlige på min pulje plass til intervju påfølgende dag. Hos oss var intervjuet sist. Hele dag 2 foregikk på Rica hotell i Bergen sentrum. (Christies gate) Bor i bergen, prøver å planlegge litt md tanke på jobb. Var på opptak ifjor, da hadde vi fysiske tester fredagen og intervju mandagen Lenke til kommentar
icetwice Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 Nå er desverre situasjonen den at så og si hele nettoinntekten per dags dato går med på bo-, leve-, transportutgifter osv. Når man har en vanlig jobb og lever et vanlig liv er det ikke alltid så lett å kunne avsette penger til formålet. Som sagt er jeg heldigvis så heldig at jeg har en bil som er verdt en del og som ikke er noe gjeld på. Planen vil bli å selge denne og sette pengene på en sparekonto. Kniper det skikkelig og jeg ikke klarer å skaffe meg en passende deltidsjobb ved siden av, så må det taes fra denne kontoen. Tenker også en del på dette med kosthold. Er vel muligens noe bortskjemt nå og handler stort sett det jeg har lyst på. Det går mye i kylling, rødt kjøtt og en del raske (les: dyre) løsninger. Klart man må alltids klare å tenke økomisk, men jeg kommer ikke til å dra det så langt at jeg f.eks vis ikke klarer å få i meg minst 2g protein pr kg kropsvekt selv om jeg er student. Jeg har regnet litt på det og kommet fram til at jeg kan klare å komme ned i 60-70,- kr per dag på mat. Kyllingkjøttdeig finner man ofte på tilbud, svinekjøtt kan man finne billig, fryst laks, sei er billig, karbohydrater (ris, poteter) er billig. WHEY kjøper jeg rimelig i 4kg-sekker og blander med vann. Blir ikke mange kronene per shake da Beklager om dette er litt avsporing fra selve politiutdanningen, men det er interessant å se på selve studenttilværelsen også På den positive siden er ryktene slik at politistudenter har lettest å få seg jobb av alle, så er generelt positivt innstilt til å finne noe. Leit at studentlånet ikke dekker behovet i praksis. Jeg veit det er mulig å leve ganske billig på matfronten viss man planlegger godt, og det trenger ikke være nudler. Men slik jeg oppfatter mine handlerutiner idag går det en god slant ekstra når jeg skal nå 2g protein om dagen. Ris og havregryn går det mye av uansett og det er billig-billig. Fryst sei ser ut til å være et ypperlig valg om økonomien går nedover og kyllingfiletene og kesamen min går ut av sikte. ^^ Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 På den positive siden er ryktene slik at politistudenter har lettest å få seg jobb av alle, så er generelt positivt innstilt til å finne noe. Da må det ha skjedd STORE endringer det siste året gitt. Jeg gikk ut i 2012 og da var det MANGE som ikke hadde noen form for jobb etter nyttår 2012/2013. Selv da hadde ikke alle jobb. Flere i vikariater som mistet jobben mot sommeren var det også. Jeg skriver ikke dette for å være dust, men ikke ta slikt med glede på forskudd. Lykke til! Det er lenge siden politistudentene fikk lett jobb, og spesielt før de i andre yrker. Selv gikk jeg 5 vikariater, med opphold på 3mnd mellom to av de, før jeg fikk fast jobb. Lenke til kommentar
Alienated82 Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 Da må det ha skjedd STORE endringer det siste året gitt. Jeg gikk ut i 2012 og da var det MANGE som ikke hadde noen form for jobb etter nyttår 2012/2013. Selv da hadde ikke alle jobb. Flere i vikariater som mistet jobben mot sommeren var det også. Jeg skriver ikke dette for å være dust, men ikke ta slikt med glede på forskudd. Lykke til! Det er lenge siden politistudentene fikk lett jobb, og spesielt før de i andre yrker. Selv gikk jeg 5 vikariater, med opphold på 3mnd mellom to av de, før jeg fikk fast jobb. Ganske sikker på at han mente muligheter for å skaffe seg bi-inntekt under studietiden. Ikke som politi etter fullført utdannelse. For akkurat der så tror jeg de fleste har fått med seg at det er en del utfordringer. Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 Aha. Da hemger jeg med i svingene her. Takk for oppklaring. Lenke til kommentar
st2016 Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 Hva tenker dere om årets karaktersnitt? Noen antydninger til stigning eller økning? Ser at snittet i fjor var ca 0.1-0.2 høyere enn 2012. Ligger nå på 4.2 (23/5 regelen) og går opp 0.1 pr karakter jeg forbedrer ved eksamen. Har 2 eksamener igjen hvor jeg har mulighet til å gå opp ca 2-3 karakterer totalt. Lenke til kommentar
Andre2013 Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 Hva tenker dere om årets karaktersnitt? Noen antydninger til stigning eller økning? Ser at snittet i fjor var ca 0.1-0.2 høyere enn 2012. Ligger nå på 4.2 (23/5 regelen) og går opp 0.1 pr karakter jeg forbedrer ved eksamen. Har 2 eksamener igjen hvor jeg har mulighet til å gå opp ca 2-3 karakterer totalt. Vil nok stige litt siden det er flere søkere iår. Får vell litt bedre bilde på det når de avslører hvor mange som ble innkalt til opptaksprøver. Kan også hende de som søker iår har litt dårligere karakterer enn de ifjor... Lenke til kommentar
st2016 Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 (endret) 2013 PHS 233679 Politiutdanning, Stavern 45.4 PHS 233681 Politiutdanning, Oslo 47.5 PHS 233682 Politiutdanning, Bodø 41.5 PHS 233683 Politiutdanning, Kongsvinger 43.5 2012 PHS 233679 Politiutdanning, Stavern 42.1 PHS 233681 Politiutdanning, Oslo 47.2 PHS 233682 Politiutdanning, Bodø 40.3 PHS 233683 Politiutdanning, Kongsvinger 41.9 2011 PHS 233679 Politiutdanning, Stavern 44.8 PHS 233681 Politiutdanning, Oslo 47.5 PHS 233682 Politiutdanning, Bodø 42.0 PHS 233683 Politiutdanning, Kongsvinger 43.1 2010 PHS 233679 Politiutdanning, Stavern 42.6PHS 233681 Politiutdanning, Oslo 48.3 PHS 233682 Politiutdanning, Bodø 41.9 PHS 233683 Politiutdanning, Kongsvinger 43.0 Får håpe for min del at det synker, har ikke SÅ lyst til å flytte til Bodø, men jeg ville takket ja uten å blunke. Var vel også slik at det å være på venteliste i fjor ikke var gunstig heller? Mener å huske det var bare 2-3 plasser som ble gitt vekk i bodø fks? Endret 8. mai 2014 av Siimmeenn Lenke til kommentar
UnitedFan Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 Hei folkens! Håper det går bra med treningen til opptak, ikke lenge igjen nå Har noen spørsmål. Hvis man scorer lavt på alle testene (4poeng til sammen), stiller man dårligere da eller er det bare å komme seg igjennom? Har grepet noe å si for høy bom for menn? tenker mest på videoen som ligger ute på phs hvor han holder hendene fra seg. Har det noe å si på alderen til søkeren eller ser de mer på modenhet? Er 20 år men hører det er sjeldent noen slipper til så tidlig.. Lurer også på om mange av dere har vært i militæret? Trener nesten 6 ganger i uka frem til opptaket, håper det lønner seg til slutt! Lykke til alle sammen:) Lenke til kommentar
Twix1010 Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 Hei vet noen her om det er mulig og være med politiet på jobb en dag for eksempel når de har fartskontroll osv, trodde ikke det var lov med så så jeg dette https://www.facebook.com/follopolitidistrikt?fref=ts Lenke til kommentar
Mr. President Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 Er blitt så usikker på om jeg vil gå i Oslo eller Kongsvinger om jeg kommer inn. Noen som har noen tanker/erfaringer rundt plassene? Lenke til kommentar
Alienated82 Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 Hei folkens! Håper det går bra med treningen til opptak, ikke lenge igjen nå Har noen spørsmål. Hvis man scorer lavt på alle testene (4poeng til sammen), stiller man dårligere da eller er det bare å komme seg igjennom? Har grepet noe å si for høy bom for menn? tenker mest på videoen som ligger ute på phs hvor han holder hendene fra seg. Har det noe å si på alderen til søkeren eller ser de mer på modenhet? Er 20 år men hører det er sjeldent noen slipper til så tidlig.. Lurer også på om mange av dere har vært i militæret? Trener nesten 6 ganger i uka frem til opptaket, håper det lønner seg til slutt! Lykke til alle sammen:) Skal ikke ha noe å si om man scorer høyt eller lavt på øvelsene sålenge man kommer seg igjennom. Grepet skal være overhåndsgrep på pull-ups. Slik som i videoen med håndflatene vendt bort fra seg. Har man håndflatene mot seg, så tar man chin-ups. Altså en annen øvelse. Har også lest et par steder at det er mange 20åringer som søker som ikke kommer inn, men snittalderen på PHS tilsier at det er _veldig_ mange 20åringer der. Man skal ikke vurderes utifra alder, så om man er 20 og ikke kommer inn, så er det noen andre grunner. (modenhet feks. ja) Regner med at en god del har vært i militæret. Jeg har ikke det. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 Er blitt så usikker på om jeg vil gå i Oslo eller Kongsvinger om jeg kommer inn. Noen som har noen tanker/erfaringer rundt plassene? Kommer du inn i Kongsvinger må du til Oslo det tredje året uansett. Lenke til kommentar
Mr. President Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 Er blitt så usikker på om jeg vil gå i Oslo eller Kongsvinger om jeg kommer inn. Noen som har noen tanker/erfaringer rundt plassene? Kommer du inn i Kongsvinger må du til Oslo det tredje året uansett. Ja, det er jeg klar over. Lenke til kommentar
Stanny88 Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 Jeg står mellom Oslo og Stavern. Er fortsatt veeeeldig usikker.... Innspill? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå