Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2014

Jusst

Anbefalte innlegg

hvorfor er det syns krav for å komme inn på phs når man kan bruke linser og briller i politiet?

Det er egentlig logisk. Du kan jo tenke deg. En politibetjent møter på en som gjør motstand, som gjør at politimannen mister brillene. Det vil da være logisk at politimannen skal kunne se vanlig slik at han kan forsvare seg selv, partneren og publikum. En politibetjent som ser dårlig vil være ekstra jobb for partneren blant annet. Tror ikke syns kravet kommer til å endre seg i fremste framtid. Om det ikke blir separate opptakskrav, for det er mange forskjellige yrker i seg selv innen for politiet. Men dette vil være for mye belastning for opptaksnemnda, tror jeg. Er ikke helt sikker på hvordan det virker.

Da er jo spørsmålet om det gjennomføres regelmessige synstester i etaten. Hvis ikke så risikerer man jo politifolk med tjukke briller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå som det nærmer seg både opptak og innkalling så ønsker jeg samtlige nok en gang lykke til! Fint å se at det er mange ivrige og oppegående kommende kollegaer her. En ting som er vitkig på opptaket som ikke er nevnt er det å vise at man arbeider godt i team. Hei hverandre frem og press hverandre på øvelsene. Det BLIR lagt merke til med tanke på at dette er noe av det viktigste i den daglige jobben, nemlig å gjøre hverandre gode. :) Kjør hardt!

Noen som vet sånn cirka når vi får melde oss på opptaket 1.mai? :)

Nøkkeldatoer i opptaket:

• 1. februar: Nettsøknad åpner
  • 1. mars: Søknadsfrist
  • Ca. 5. - 9. mars: Publisering av følgeskjema på nettsøknad. Mer informasjon følger i kvitteringsepost du mottar fra Samordna opptak.
  • 20. mars: Frist for innsending av følgeskjema
  • Ca. 1. mai: Utsending av innkalling til opptaksprøver
  • Ca. 21. mai - 21. juni: Gjennomføring av opptaksprøver
  • 1. juli: Frist for å omprioritere studieønsker, ettersende forbedringer
  • 20. juli: Svar på søknad i nasjonalt hovedopptak
  • 26. juli: Svarfrist for studietilbud fra hovedopptaket

Vet ikke om dette svarte konkret på spørsmålet, men var dette jeg fant på phs.no. Ellers kan du ringe de.

Endret av kalleklovn12
Lenke til kommentar

Noen utdannet betjenter som kan si noe om lønnsnivå i politiyrket? Jeg ser det lå på 250-300 tusen for en 8-10 år siden, mens hos utdanning.no skrives det en gjennomsnittslønn på ca 500,000 i året. Hva vil en nyutdannet tjene kontra en med mye ansinnitet? Og må man beregne mye helgevakter, nattearbeid og helligdager for en slik figur?

Gledes til å få høre om man blir tatt inn på opptaksprøver! Klarte endelig minimumskravet i benk etter lang og målbevisst trening, som var den siste terskelen jeg måtte over. Lykke til alle!

Endret av Kolapz
Lenke til kommentar

Noen utdannet betjenter som kan si noe om lønnsnivå i politiyrket? Jeg ser det lå på 250-300 tusen for en 8-10 år siden, mens hos utdanning.no skrives det en gjennomsnittslønn på ca 500,000 i året. Hva vil en nyutdannet tjene kontra en med mye ansinnitet? Og må man beregne mye helgevakter, nattearbeid og helligdager for en slik figur?

Gledes til å få høre om man blir tatt inn på opptaksprøver! Klarte endelig minimumskravet i benk etter lang og målbevisst trening, som var den siste terskelen jeg måtte over. Lykke til alle!

Lønnsnivået er veldig ok nå. I fjor jobbet jeg 10 mnd og tjente vell rundt 440 000. Dette med noe overtid. Det som avgjør mest er turnustillegget. På etterforskning kan dette ligge på 10 000 på ett år, mens på orden får man 80 000 ekstra. Dette på grunn av natt, kveld og andre typer tillegg. Disse satsene varierer overalt i Norge. Ellers er det ditt lønnstrinn som har noe å si. Man begynner vel på lønnstrinn 37. Mellom hvert lønnstrinn er det ikke mange kronene det er snakk om. Det deles også opp i lønnsrammer avhengig om du er pb 1, 2, 3 osv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Etterhvert som dere får bestått opptaksprøver og har blitt tildelt studieplass, vil jeg på det sterkeste oppfordre dere til å se dere NØYE om i jakten på bolig. Her i Stavern er det flere som har gått på en smell og betaler blodpris for dårlige leiligheter/hybler. Du skal ikke måtte betale over 4500kr for å bo godt i Stavern. Alt som er dyrere bør unngås, med mindre det er snakk om hus.

Jeg har selv gått på en liten smell her - det kan jeg ikke annet enn å ta på min egen kappe - men jeg ønsker å både advare og informere dere kommende studenter om å trå varsomt. Hastverk er lastverk!

Mølla (studentboliger i Larvik) er også en plass dere må unngå for alt det er verdt. Flere B1-studenter som bor der i år, og ingen er fornøyde. Studenter som bor i Larvik/omegn angrer også, da de aller, aller fleste studentaktivitetene foregår i Stavern.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bra du nevner dette, for det er noe jeg har tenkt en del på.

Hjemstedet mitt er kun 30-40min med bil unna Stavern, men jeg vil helst flytte dit så jeg slipper å pendle, samt at det blir mer sosialt med mine (forhåpentligvis fremtidige) medstudenter. Jeg vil dog bo hjemme så lenge det er nødvendig for å finne meg den "perfekte" leiligheten.

Lenke til kommentar

Noen som hør søkt før som kan si noe om hvordan gruppeøvelsene foregår ? :)

Det har blitt nevnt tidligere i tråden, men jeg kan oppsumere litt kort.

Gruppeøvelsen er i hovedsak ikke noe du kan forberede deg noe særlig på. Det går mye på hvordan du samarbeider og kommuniserer med andre mennesker og i større grupper. Her er det psykologer og ansatte i politiet som følger med på hver enkelt av dere og noterer underveis.

Øvelsen går ut på at dere er en gruppe på rundt 8 personer. Dere får en og samme case og dere vil ha så og si like roller i denne casen. Jeg kan ikke si det med sikkerhet, men jeg mener øvelsen hadde en varighet på rundt en klokketime.

Reflekter litt over egne meninger og vær deg selv, så går det helt fint :)

Ikke lenge til booking av opptaksprøver nå! Tommel opp.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Noen som vet om serier/ filmer som innholder norsk politi foreksempel serier som nattpatruljen, politiet eller filmen nokas eller hodejegerene

Insider har vel et par episoder. Litt forskjellig fokus da.

Sesong 1 episode 6 - En tidligere kriminaltekniker fra Kripos som forteller om livet han har hatt. http://www.dagbladet.no/2012/02/21/nyheter/scandinavian_star/mordbrann/20337414/

Sesong 2 episode 3 - På innsiden av kriminalvakta i oslo. http://www.max.no/programmer/insider/p%C3%A5-innsiden-av-krimvakta-1.22038

Sesong 2 episode 5 - Hundepatrulje som følges. http://www.max.no/programmer/insider/hundepatruljen-1.22321

Lenke til kommentar

Tror jeg har mye å hente når det kommer til det å skulle begrense seg / sette grenser. Har hatt litt kranglete bein i det siste etter løpinga. Men nå har det slått ut i beinhinnebetennelse igjen. Er vel egentlig ganske sikker på at opptaket er ødelagt. Høyre beinet er sånn halvveis, men venstre verker konstant og jeg kan såvidt ta på det. Får fortsette med de andre øvelsene, utenom svømming. Og håpe på det beste.

Lenke til kommentar

En ting som er vitkig på opptaket som ikke er nevnt er det å vise at man arbeider godt i team. Hei hverandre frem og press hverandre på øvelsene. Det BLIR lagt merke til med tanke på at dette er noe av det viktigste i den daglige jobben, nemlig å gjøre hverandre gode.

Jeg tviler på om de har muligheten til å legge noe særlig vekt på dette. De kan neppe alle navnene utenat, og de har mer enn nok med å sjekke at øvelsene blir riktig utført. Hvis man ikke har fryktelig lyst til å heie bør man nok heller fokusere på å forberede seg mentalt og fysisk til hver øvelse.

Dessuten er gruppeøvelsen nettopp noe som ser på samarbeid/hvordan man fungerer i grupper.

Lenke til kommentar

En ting som er vitkig på opptaket som ikke er nevnt er det å vise at man arbeider godt i team. Hei hverandre frem og press hverandre på øvelsene. Det BLIR lagt merke til med tanke på at dette er noe av det viktigste i den daglige jobben, nemlig å gjøre hverandre gode.

Jeg tviler på om de har muligheten til å legge noe særlig vekt på dette. De kan neppe alle navnene utenat, og de har mer enn nok med å sjekke at øvelsene blir riktig utført. Hvis man ikke har fryktelig lyst til å heie bør man nok heller fokusere på å forberede seg mentalt og fysisk til hver øvelse.

Dessuten er gruppeøvelsen nettopp noe som ser på samarbeid/hvordan man fungerer i grupper.

Dette er basert på min egen erfaring fra opptaket jeg var på i 2009. Det kan godt være at ting er endret nå.

Lenke til kommentar

Det skal nok ikke telle lenger, og de går langt for å skulle være helt objektive. Ifølge den rapporten i allefall; Opptak til Politihøgskolen – utvikling av ny seleksjonsmetode

Det skal heller ikke ha noe å si om man tar bare minimumskrava på det fysiske kontra "topp score".

Intervjuet skal følge samme standard for alle, kontra slik det var før 2012 med større grad av ustruktur.

edit; http://www.phs.no/library/anmeldinger/arkiv/2013/februar/opptak-til-politihogskolen-utvikling-av-ny-seleksjonsmetode/

Endret av Alienated82
Lenke til kommentar

Det skal nok ikke telle lenger, og de går langt for å skulle være helt objektive. Ifølge den rapporten i allefall; Opptak til Politihøgskolen utvikling av ny seleksjonsmetode

Det skal heller ikke ha noe å si om man tar bare minimumskrava på det fysiske kontra "topp score".

Intervjuet skal følge samme standard for alle, kontra slik det var før 2012 med større grad av ustruktur.

edit; http://www.phs.no/library/anmeldinger/arkiv/2013/februar/opptak-til-politihogskolen-utvikling-av-ny-seleksjonsmetode/

Du skriver at "det skal nok ikke telle", men det teller. Det er riktig at opptaket er objektivt, men det blir foretatt en helhetlig vurdering av alle søkere. De setter opp minus-/plussider ved deg som kandidat og foretar en skjønnsmessig vurdering. Det at man får elendig resultat på det fysiske tas også med i en helhetlig betraktning. Skal sies at jeg fikk karakter 1 på alle testene, så man kan komme seg inn selv med lavt resultat. Det er altså ikke utslagivende i seg selv.

Når det gjelder det å pushe hverandre under opptaket/ikke ha en negativ innstilling er dette bra! Nederst på skjemaet som instruktøren har står det et eget felt for kommentarer på hver enkelt søker, ha dette i bakhodet.

Lenke til kommentar
Når det gjelder det å pushe hverandre under opptaket/ikke ha en negativ innstilling er dette bra! Nederst på skjemaet som instruktøren har står det et eget felt for kommentarer på hver enkelt søker, ha dette i bakhodet.

Betyr dette at alle søkere får en gundig og objektiv vurdering på samme grunnlag i forhold til "heiiing" under de fysiske testene, eller at de bare noterer seg noe på noen av personene som de ser i forbifarten uten å f.eks. ha fått med seg konteksten?

Jeg har fortsatt vanskelig for å se hvordan de kan ha mulighet til å vurdere hver enkelts "entusiasme" under de fysiske testene. Det er få instruktører, mange søkere, og et travelt program.

Lenke til kommentar

Betyr dette at alle søkere får en gundig og objektiv vurdering på samme grunnlag i forhold til "heiiing" under de fysiske testene, eller at de bare noterer seg noe på noen av personene som de ser i forbifarten uten å f.eks. ha fått med seg konteksten?

Jeg har fortsatt vanskelig for å se hvordan de kan ha mulighet til å vurdere hver enkelts "entusiasme" under de fysiske testene. Det er få instruktører, mange søkere, og et travelt program.

Aner ikke hvordan dette praktiseres. Men det er jo ikke et problem å holde en god tone på opptak. Uansett blir nok deres kommentarer mindre verdt når opptaket er såpass objektivt som du nevner ja

Lenke til kommentar

Noen her som vet om vi får innkallingen til opptaksprøvene på dagen 1 mai?

Skulle gjerne fått meldt meg opp før jeg setter meg på en 12 timers flyreise på kvelden 1 mai.

Er det noen som vet rekkefølgen på testene i Kristiansand, og hvor opptaket er?

Skulle gjerne fått sjekket ut fasilitetene, spesielt bassenget før opptaket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...