Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2014

Jusst

Anbefalte innlegg

Hva tenker dere om lave jenter i politiyrket? Som tross høyden fortsatt har styrken, kondisjonen, holdningene og motivasjonen ++ i orden?
Jeg leste på et forum en type som var negativt innstilt til dette da han mente personen da satte sin fremtidige kollega i fare ved å ikke kunne legge en eventuelt diger bolertype i bakken (f.eks)

Er 2-3 centimeter under 1.60 men har fysikken i orden. Vil høyden virkelig være en belastning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke la alt det andre skriver bli en avgjørende faktor om du vil søke eller ikke (bortsett fra det jeg skriver nå selvfølgelig).

Det er i dag ikke, og har vel aldri vært, et høydekrav i politiet. Dette sier noe om at politiet ønsker seg et mangfold av søkere. Jeg har jobbet med i alle fall to jenter som er under 1.60 og som er innsatsledere.

Angående dette med at man setter kollega i fare ved å ikke ha høyden/fysikken/styrken på plass. Det er noe av det dummeste jeg hører. Da må man jo ekskludere alle som ikke klarer å legge en diger bolertype i bakken. Inkludert gutter som ikke er av de sterkeste. Skal det liksom bli et krav på PHS? Hadde vært gøy vettu; "i tillegg til å ha karakteren 3 i norsk osv osv, må du klare å legge Arild Hulk Haugen i bakken".

Og hvis det nå skulle blitt slik at du og makker ble angrepet av en rabiat person og det går over i nødverge, så har man diverse verktøy for det også.

Du har nok mange gode egenskaper politiet vil få bruk for, så jeg mener du burde søke :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er selv ikke av de høyeste guttene i gata og ble funnet skikket av opptaksnemden sist jeg søkte, vel og merke i 2008. Men tror ikke de ser noe annerledes på det nå. Er mange år siden de fjernet høydekrav, og tror nok de vektlegger personlige egenskaper vesentlig mer enn høyde. Så lenge man består de fysiske testene så vil jeg ikke bekymret meg mye for høyden :-)

Endret av stskjo
Lenke til kommentar

Høydekravet forsvant vel sammen med etatskolen. Det viktigste er vel at man kjenner sine egne begrensninger, og er klar over at uansett hvor stor eller liten man er, så kan man alltids møte på noen som er dobbelt så stor.

Lenke til kommentar

Satt litt på spissen kan du jo spørre deg selv hvem du tror må sloss oftest; Ola på 190 og 90 kilo, eller Kari på 159 og 50 kilo... Det finnes ingen absolutter, men jeg opplever publikum som er hissig ofte girer seg mer opp når de står overfor en "svær politi", enn en tjenestekvinne mindre av vekst. De fleste har noe slikt iboende i seg.

...og hadde det vært så brutalt farlig å jobbe med lave (eller generelt) kvinner, så hadde vel kanskje noen sagt nei? Og kvinner også nektet?

Lenke til kommentar

Hva tenker dere om lave jenter i politiyrket? Som tross høyden fortsatt har styrken, kondisjonen, holdningene og motivasjonen ++ i orden?

Jeg leste på et forum en type som var negativt innstilt til dette da han mente personen da satte sin fremtidige kollega i fare ved å ikke kunne legge en eventuelt diger bolertype i bakken (f.eks)

Er 2-3 centimeter under 1.60 men har fysikken i orden. Vil høyden virkelig være en belastning?

Nå kan ikke jeg uttale meg om hvordan politiet stiller seg til kvinner i tjenesten, deriblant de lave. Men i kriminalomsorgen hvor jeg har jobbet som fengselsbetjent i noen år nå, tror jeg ikke vi kunne overlevd uten dere. Som Mezzanine er inne på i posten over, er min erfaring at kvinners tilstedeværelse ofte er med på å roe ned en situasjon istedenfor å eskalere den, og jeg vil anta at politiet har noen lunde likt syn på det. I tillegg har dere nok ofte en rekke gode egenskaper som passer til yrket, som gjerne vi gutta ofte mangler. Så søk søk søk!

Ønsker forøvrig alle her lykke til med opptak og trening! :) Dette blir spennende!

Endret av Vindusvisker88
Lenke til kommentar

Vil bare melde om at vi i B1 har to arbeidskrav, og 4 eksamener før praksisåret. Helt sykt så fort tiden har gått:) B2 here we come!!

Det var da svært få? Men godt mulig det er gjort endringer siden i fjor.

Kun tegn og symptom igjen.. Varierer nok fra studiested til studiested.

Lenke til kommentar

Noen som vet om evnetestene på sesjon på noen måte er lik testene man har på opptaket? Tenker på synonymtestene og mønster og slike ting?

Hei!

Det fremgår på phs.no hvilke tester som kjøres. Det er blant annet norsktester og slike evnetester. De kan i stor grad sammenlignes med de fra sesjon ja, samme prinsipp. Dette er vel noe man uansett ikke kan forberede noe særlig.

Lenke til kommentar

Vil bare melde om at vi i B1 har to arbeidskrav, og 4 eksamener før praksisåret. Helt sykt så fort tiden har gått:) B2 here we come!!

Alle skal jo gjennom samme eksamener og arbeidskrav :) Såvidt jeg husker hadde vi 6 eksamener og rundt 10 arbeidskrav i fjor. Så stort sprik kan det ikke bli på et år?

Lenke til kommentar

Alle skal jo gjennom samme eksamener og arbeidskrav :) Såvidt jeg husker hadde vi 6 eksamener og rundt 10 arbeidskrav i fjor. Så stort sprik kan det ikke bli på et år?

Det er korrekt, men selv om "alt skal være likt på studiestedene" er det ganske store sprik mellom skolene. Vi har hatt et rush med alt av arbeidskrav nå før påske, ganske sliten kjenner jeg. Hadde tre eksamener til jul, og fire nå i mai/juni. Alt av arbeidskrav godkjent på første forsøk, heldig med den :)

Lenke til kommentar

hvorfor er det syns krav for å komme inn på phs når man kan bruke linser og briller i politiet?

Det er egentlig logisk. Du kan jo tenke deg. En politibetjent møter på en som gjør motstand, som gjør at politimannen mister brillene. Det vil da være logisk at politimannen skal kunne se vanlig slik at han kan forsvare seg selv, partneren og publikum. En politibetjent som ser dårlig vil være ekstra jobb for partneren blant annet. Tror ikke syns kravet kommer til å endre seg i fremste framtid. Om det ikke blir separate opptakskrav, for det er mange forskjellige yrker i seg selv innen for politiet. Men dette vil være for mye belastning for opptaksnemnda, tror jeg. Er ikke helt sikker på hvordan det virker.

Lenke til kommentar

Er det flere som tar sikte på å pendle til Kongsvinger hvis man kommer inn? Jeg har søkt Oslo på første og Kongsvinger på andre. Bor ca en time innenfor Oslo, så må belage meg på pendling om det skulle bli Kongsvinger. Andre som er i samme situasjon? Hvordan tenker dere å løse det i såfall?

Lenke til kommentar

Er det flere som tar sikte på å pendle til Kongsvinger hvis man kommer inn? Jeg har søkt Oslo på første og Kongsvinger på andre. Bor ca en time innenfor Oslo, så må belage meg på pendling om det skulle bli Kongsvinger. Andre som er i samme situasjon? Hvordan tenker dere å løse det i såfall?

Jeg har søkt Kongsvinger på første og Oslo på andre. Vurderte først å pendle til Kongsvinger eg også, men blir nok til at jeg flytter dit for det ene året. Bor en time fra Oslo også.

Lenke til kommentar

Jeg har søkt Kongsvinger på første og Oslo på andre. Vurderte først å pendle til Kongsvinger eg også, men blir nok til at jeg flytter dit for det ene året. Bor en time fra Oslo også.

Hadde definitivt vært enklere det, ja! Men blir vel litt vanskelig med unger og hus :)

Endret av Proktor
Lenke til kommentar

Fordi man må ha en minimumsstandard når det kommer til syn. Det sier seg selv at man ikke kan ha politifolk som såvidt klarer å se. At man bruker briller/linser er ikke ekskluderende.

Vel, kravet til syn ved opptaket er ukorrigert (altså uten bruk av briller eller linser).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...