Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2014

Jusst

Anbefalte innlegg

Har fått beskjed om at det blir fint lite ferie, med kun så mye ferie som praksisveileder har. Altså ikke noe høstferie, og en veldig kort juleferie osv. Husk at du må søke om å få beholde jobben ved siden av praksisåret.

Noen som er i eller har hatt B2 kan nok svare mer utdypende enn meg, så kjør på folkens.

Det blir like mye ferie som andre studenter har. Politihøgskolen er en høgskole og derfor skal den følge visse rammer. I tillegg er det i noen distrikter (om ikke alle) veldig fleksibelt mtp. å ta seg fri osv. Jeg tok meg 1 uke fri i januar etter å ha sagt ifra til hovedveileder. Dette var ikke noe stress, så lenge jeg jobba det inn uten å bryte ATB :) I min turnus har jeg i tillegg 1 uke fri hver 9'ende uke så vi er nok bedre stilt enn mange andre studenter. Både når det gjelder fri og mengde skolearbeid som nesten ikke er noen ting.

Takk for svar! Hvor mye har dere som allerede er studenter klart å jobbe ved siden av da? Greit å vite ca hvor trangt man eventuelt må belage seg på å ha det, med hus og bil og alt å betale på.

I praksisåret har ikke jeg jobba noe ved siden av da man allerede er i 100 % full jobb. I tillegg er mange av jobbene man får som student (taxisjåfør, butikkmedarbeider, støttekontakt) etc litt vanskelige å få til. En ting er at man har ugunstige arbeidstider som ofte kræsjer med da en evt. arbeidsgiver vil at man skal jobbe. En annen ting er at man kan havne i en rollekonflikt om man er ansatt i politiet og et annet sted mtp taushetsplikt, handleplikt osv osv.

Når det er sagt er det absolutt ikke umulig og få til, men ha dialog med tjenestested og praksisansvarlige fra starten av så finner man alltids en løsning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har fått beskjed om at det blir fint lite ferie, med kun så mye ferie som praksisveileder har. Altså ikke noe høstferie, og en veldig kort juleferie osv. Husk at du må søke om å få beholde jobben ved siden av praksisåret.

Noen som er i eller har hatt B2 kan nok svare mer utdypende enn meg, så kjør på folkens.

Det blir like mye ferie som andre studenter har. Politihøgskolen er en høgskole og derfor skal den følge visse rammer. I tillegg er det i noen distrikter (om ikke alle) veldig fleksibelt mtp. å ta seg fri osv. Jeg tok meg 1 uke fri i januar etter å ha sagt ifra til hovedveileder. Dette var ikke noe stress, så lenge jeg jobba det inn uten å bryte ATB :) I min turnus har jeg i tillegg 1 uke fri hver 9'ende uke så vi er nok bedre stilt enn mange andre studenter. Både når det gjelder fri og mengde skolearbeid som nesten ikke er noen ting.

Takk for svar! Hvor mye har dere som allerede er studenter klart å jobbe ved siden av da? Greit å vite ca hvor trangt man eventuelt må belage seg på å ha det, med hus og bil og alt å betale på.

I praksisåret har ikke jeg jobba noe ved siden av da man allerede er i 100 % full jobb. I tillegg er mange av jobbene man får som student (taxisjåfør, butikkmedarbeider, støttekontakt) etc litt vanskelige å få til. En ting er at man har ugunstige arbeidstider som ofte kræsjer med da en evt. arbeidsgiver vil at man skal jobbe. En annen ting er at man kan havne i en rollekonflikt om man er ansatt i politiet og et annet sted mtp taushetsplikt, handleplikt osv osv.

Når det er sagt er det absolutt ikke umulig og få til, men ha dialog med tjenestested og praksisansvarlige fra starten av så finner man alltids en løsning.

Til dere som er i Oslo (evt bor i oslo på sommeren/skal ha/har hatt praksis i Oslo). Søk for all del tilkallingsvakt i PU. Ett av få steder du kan få arbeide med politimyndighet allerede etter B1, god lønn, du arbeider gjerne med asylregistrering (som igjen kan minne om et avhør)... Og hvem vet? Plutselig sitter du på et fly til afrika på uttransport også om du har flaksen på din side.

På sommeren jobber man full turnus, men ellers på året er man tilkallingsvikar. Man får sms hver gang det er ledige vakter, man sier ja når man kan osv.

At man får et godt innblikk hvordan asyl-systemet fungerer i teori og praksis, er også gull verdt (siden PHS klarer kunststykket å ha nada om det, i hvert fall i min tid)

I tillegg har man skjenkekontrollen i Oslo, som også er veldig fleksible.

Men det er som downhill sier... Gjerne ikke det året man jobber mest. 100% 3-skifts turnus tar sitt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo det å ligge der i fullstendig bevissthet mens du merker å ser alt som foregår. Det føltes for meg helt unaturlig at noen driver å fikler med øyeeplet ditt, noe som er så sensitivt og viktig. Trenger kanskje ikke utbasunere alle detaljer for å unødvendig stresse folk som ikke har gjort det.

Jeg vil tro at omtrent alle som leser dette ønsker å bli politi, og da er en tekst om laserbehandling av øyet veldig lite målt opp mot hva man faktisk kan møte i politihverdagen. Jeg synes også det er en uting å lage et skremselsbilde av laseroperasjoner. Ingen jeg kjenner som har tatt slike har følt det skremmende i det hele tatt. Klart man er nervøs og spent, men det er helt normalt.

Lenke til kommentar

Nå er det vel slik at man ikke har politimyndighet når man ikke er på jobb i praksisåret. Det vil si at den vanlige handleplikten (som ikke innebærer at man plikter å handle til enhver tid og i alle situasjoner) for politifolk også faller fra.

Lenke til kommentar

Null stress med jobb ved siden av :) Er man litt strukturert får man til det. Jeg er i samme situasjon som deg, hus, bil osv. Jeg har jobbet mye ved siden av i B1, B2 og nå i B3, og har hatt en inntekt i snitt på rundt 270.000 i året. For meg har det i hvert fall gått helt supert. Men helt klart at jeg nå er både sliten og lei av det å ikke ha tid til noe annet, og gleder meg til å ta fatt på jobben som politi.

Men når det gjelder jobb i B2 så må dette søkes om til Politidistriktet, og ikke alle distrikter godtar alle type jobber. Og det er også viktig å vite hva som er hovedfokus, jeg jobbet aldri dobbelt. En dag og en jobb :)

Lenke til kommentar

Hvordan går det med pull ups, jenter?

. Hos meg ligger det godt an, klarer 14 nå. Jobbe hardt mot opptaket slik at jeg kanskje klarer 20:-) hvordan går det med svømmingen? Jeg syns den er det aller vanskeligste..

Tok å testa svømming i går og da lå jeg på 2.17. :) benk ligger jeg på 14. Er mest bekymret for løpingen, er innafor men hadde vært kjekt å få 3 poeng :)

Lenke til kommentar

Hvordan funker gradene i politiet? Hvordan blir man politibetjent 2 eller 3?

Pb 1= nyutdannet

Pb2 = 2 fagfelt, dvs. ordenstjeneste i 6mnd og etterforskning i 6 mnd (eller andre som forebyggende, trafikk o.l.) og jobbet i 3 år.

Pb3 = Både fagfelt og kursdager. Usikker på antall år.

Endret av kalleklovn12
Lenke til kommentar
Gjest medlem-261816

hvordan er det å ta laser?

Eg opplevde absolutt intet ubehag i det heile. Eg grua meg veldig før inngrepet, men det var uten grunn.

Eg droppa også valiumen som eg fekk tilbud om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...