Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2014

Jusst

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan er det med syn og opptakskrav? Går ut av VGS nå og vurderer Politihøyskolen veldig sterkt når jeg er gammel nok til å søke.

Men bruker briller / linser med styrkene -4,50 og -5,00. Vil det gjøre til at jeg ikke har mulighet til å komme inn?

Lenke til kommentar

Ja, funket veldig bra. Jeg så ganske klart allerede i det jeg reiste meg opp av operasjonssenga. Det er fire måneder siden jeg gjorde det nå og synet er relativt perfekt. Eneste jeg sliter med er tørre øyne når jeg står opp, det skyldtes visst at tårekvaliteten min er dårlig, men burde gå over etterhvert.

Lenke til kommentar

har man fast makker eller bytter man fra vakt til neste?

Heisann!

Dette varierer veldig mye fra by til by. Jeg jobber i Østfold. Her har vi ikke vaktlag, men går en fast turnusliste. Man jobber derfor veldig mye om hverandre. Flere andre steder vet jeg at man har vaktlag. Det medfører også fast makker som regel.

Lenke til kommentar

vet du hvordan det er I Sandnes eller Stavanger?

Jeg vil anta Stavanger har vaktlag. De fleste større politistasjoner har det. Angående dette med å ha fast makker; dette er selvfølgelig en stor fordel mtp at man lærer hverandre og kjenne, og dermed også kan løse oppdrag på en smudere måte. Fordelen ved å rullere på hvem man jobber med, er at man kan lære mye av de forskjellige. Politifolk løser oppdrag på helt forskjellige måter, så å få input fra flere er ingen ulempe :) Dette gjelder også i B2. Ikke heng dere på veileder hele tiden. Spør om å få kjøre med andre.

Lenke til kommentar

Har fått beskjed om at det blir fint lite ferie, med kun så mye ferie som praksisveileder har. Altså ikke noe høstferie, og en veldig kort juleferie osv. Husk at du må søke om å få beholde jobben ved siden av praksisåret.

Noen som er i eller har hatt B2 kan nok svare mer utdypende enn meg, så kjør på folkens.

Lenke til kommentar

Åssen er det i praksisåret; Er det full pinne fra august til juli, eller er det som et skoleår, med en lengre juleferie f.eks.? Greit å vite i forhold til planlegging av (betalt) jobbing utenom.

Da jeg var i praksis fulgte vi skolens ferier, akkurat som i B1. Det var ikke lov å jobbe ekstra som student selvom veileder jobbet. Hørte rykter om at dette var forskjellig mellom distriktene. Hvis du skal jobbe betalt må det søkes om bierverv. Denne søknaden gir du veileder eller praksisansvarlig, som må gi den videre til politimester. Det er politimester som godkjenner slike søknader.

Lenke til kommentar

Har fått beskjed om at det blir fint lite ferie, med kun så mye ferie som praksisveileder har. Altså ikke noe høstferie, og en veldig kort juleferie osv. Husk at du må søke om å få beholde jobben ved siden av praksisåret.

Noen som er i eller har hatt B2 kan nok svare mer utdypende enn meg, så kjør på folkens.

Det blir like mye ferie som andre studenter har. Politihøgskolen er en høgskole og derfor skal den følge visse rammer. I tillegg er det i noen distrikter (om ikke alle) veldig fleksibelt mtp. å ta seg fri osv. Jeg tok meg 1 uke fri i januar etter å ha sagt ifra til hovedveileder. Dette var ikke noe stress, så lenge jeg jobba det inn uten å bryte ATB :) I min turnus har jeg i tillegg 1 uke fri hver 9'ende uke så vi er nok bedre stilt enn mange andre studenter. Både når det gjelder fri og mengde skolearbeid som nesten ikke er noen ting.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...