Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2014

Jusst

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå går jeg B3, og det er litt sånn jojo år. Dette året er modulbasert, og kullet er delt inn i 3 studieløp. Så jeg begynte i høst med operative tjenester. Der er vi 3 uker i leir og trener operativt pluss at vi gjennomgår oppskyting på politiets våpen. Resten av modulen på 7 uker er vi på skolen og har 3 andre fag som avsluttes med en tverrfaglig muntlig eksamen. Ganske hektisk modul. Så var neste modul 7 uker med forebyggende politiarbeid arbeid som avsluttes med en hjemmeeksamen. I denne modulen var det masse tid til overs, så et godt råd for dere som nærmere dere B3, gjør unna bacheloroppgaven i denne perioden. Denne perioden var felles for alle studentene på alle skolene. Nå er jeg i ferd med å avslutte etterforskningsmodulen, og det det hardeste jeg har vært med på PHS. Ser de som ikke har begynt på bacheloren sin, svetter litt nå. Her er det kun pensum du driver med i 7 uker, fra morgn til du sovner i boka på kvelden (Ingen tid til venner og familie :confused: ). Så er det politi og samfunn som neste modul, den har jeg hørt er litt kjedelig. Det er privatrettslige emner som ikke er en del av PHS fra neste år. Og når den er ferdig, så er fellesundervisningen ferdig for alle, og vi skal fordype oss i et valgfag de siste 5 ukene.

Det høres pussig ut at man skal måtte lese fra morgen til kveld, og det i flere uker. Hva slags leseteknikk(er) benytter du deg av/hvilke benyttet du deg av i B1?

Kan fortelle deg min leseteknikk:) leser det som bare er arbeidskrav en gang/markere dette. Det som vi har eksamen i, hender jeg at jeg leser to ganger igjennom pensum/markerer. Så skriver jeg sammendrag av alle eksamensfagene, det pugger jeg en mnd i forveien før eksamen. Det kreves litt innsats av deg som student, det gjør det :)

Nå husker jeg ikke om du er/har vært i B3, men hvis du er/var det, måtte du sitte hele dagen med etterforskningsmodulen slik heisann1 sier han måtte?

Nå har det seg slik at ingen ting av det man er igjennom på PHS kan sammenliknes med etterforskningsmodulen i B3. Det er 800 sider pensum som skal læres på 7 uker. Og det er en helt annen måte å forstå jussen på, en hva man gjorde i B1. Så for dem som ikke har vært der, vil kanskje heller ikke forstå det. I tillegg til pensum, har vi 4 arbeidskrav som må bestås for å ta en avsluttende tverrfaglig muntlig eksamen.

Endret av heisann1
Lenke til kommentar

Og til krimt3k, skal du pugge det du har lest en mnd i forveien så blir det ikke så mye å pugge når modulen bare er på 7 uker. Hjelper egentlig ingen ting, for da mangler du de siste 4 ukene.

Og jeg gjør akkurat det samme ellers, guler ut og har sammendrag. Men skal love deg en ting, skal du gjøre alt det i denne modulen så blir det lite eller ingen tid til over ;)

Endret av heisann1
Lenke til kommentar

Alltid noen rakkere som både er mer klisterhjerne og mer ramme på effektiv studieteknikk enn meg, men anså meg selv ganske ålreit, og er helt enig i at det røyk mye tid på det som er en slags lakmustest hva eksamen på phs angår.

Mens man tidligere langt på vei var i mål med å bare påpeke subjektive/objektive vilkår og argumentere for disse, må man ha mye mer forkunnskap ift paragrafene enn noen gang, noe som godt skal la seg gjøre å lese seg "ferdig" på (mange paragrafer). Hvor går den juridiske grensen mellom seksuell atferd, seksuell handling og seksuell omgang, f.eks. Lovteksten gir deg ingenting, og man må selv pugge forarbeidene og rettspraksis for å vite hvor grensen går (og den er definert ganske detaljert). I verste fall, så bommer man og baserer hele halvtimen man skal snakke på feil paragraf - meget vanlig.

I tillegg har man f.eks krimtek-biten med pensum fra første klasse etc.

Nei dere har min dypeste sympati dere som står oppi det! MEN dere fikser det, og det beste med å ha etterforskningsmodulen er jo å bestått den - og dermed omtrent være i mål med studiet uansett hva man har igjen ;)

Lenke til kommentar

Hei alle sammen. Moro å se at det er mange ivrige kommende studenter her :-) Jeg anbefaler dere EN ting. Få deg sommerjobb, det er nøkkelen til mye godt. Vær tidlig ute. Da snakker jeg av egen erfaring ;-) Det å gjøre et godt praksisår, altså b2, kan man også komme langt med. Masse lykke til alle sammen. Er det noen som har noen spesifikke spørsmål er det bare å sende meg en pm.

Anbefaling av jobbsted: Østfold er utrolig bra :-)

Ha en fin dag og en fin studenttid, btw. Jeg anbefaler Bodø eller Stavern.

Endret av kalleklovn12
Lenke til kommentar

Hei alle sammen. Moro å se at det er mange ivrige kommende studenter her :-) Jeg anbefaler dere EN ting. Få deg sommerjobb, det er nøkkelen til mye godt. Vær tidlig ute. Da snakker jeg av egen erfaring ;-) Det å gjøre et godt praksisår, altså b2, kan man også komme langt med. Masse lykke til alle sammen. Er det noen som har noen spesifikke spørsmål er det bare å sende meg en pm.

Anbefaling av jobbsted: Østfold er utrolig bra :-)

Ha en fin dag og en fin studenttid, btw. Jeg anbefaler Bodø eller Stavern.

Akkurat det med sommerjobb har jeg tenkt en del på. Hva er mulighetene for å få en sommerjobb i Politiet både før studietiden samt etter B2 f.eks?

Lenke til kommentar

Akkurat det med sommerjobb har jeg tenkt en del på. Hva er mulighetene for å få en sommerjobb i Politiet både før studietiden samt etter B2 f.eks?

Det er muligheter. Selv så jobbet jeg på grense og utlendingsseksjonen som pb1 mellom 1. og 2. klasse. Jobbet i kriminalomsorgen etter 2. klasse, og sommerjobb på orden etter 3.klasse. Dersom man ikke får jobb i politiet, gjør for all del noe som er relevant. Dette viser at man innehar interesse. Eksempel på dette kan være å jobbe i psykiatrien. God erfaring å ha med seg. Psykiatri er tross alt noe vi møter på nesten hver dag.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er muligheter. Selv så jobbet jeg på grense og utlendingsseksjonen som pb1 mellom 1. og 2. klasse. Jobbet i kriminalomsorgen etter 2. klasse, og sommerjobb på orden etter 3.klasse. Dersom man ikke får jobb i politiet, gjør for all del noe som er relevant. Dette viser at man innehar interesse. Eksempel på dette kan være å jobbe i psykiatrien. God erfaring å ha med seg. Psykiatri er tross alt noe vi møter på nesten hver dag.

Høres bra ut! Er akkurat noe sånt jeg håper på :)

Lenke til kommentar

Da er det bare noen timer igjen til søknadsfristen går ut.

Blir spennende å se hvor mange søkere det blir i år.

Hvordan ligger folk ann med treningen?

Jeg for min del er i mål på alle øvelser, men trenger mer mengdetrening på svømming kjenner jeg.

Regner med at 3 måneder med svømming 2 ganger pr uke vil gjøre susen.

Noen andre litt opp i årene som søker i år? Jeg er 28 :-)

Lenke til kommentar

Jeg for min del er i mål på alle øvelser, men trenger mer mengdetrening på svømming kjenner jeg.

Er 28 jeg også :)

Lenke til kommentar

. Det blir veldig spennende å se hvor mange som søker. Jeg tror det blir en god del i år faktisk:-) jeg ligger innafor på alle kravene, men må svømme en god del slik at det sitter med god margin. Jeg er 23 nå iår. I hvilken rekkefølge har du søkt skole?
Lenke til kommentar

Kan jo komme med status jeg også. Er innafor på alt, men svømminga er litt så-som-så, så jeg kommer også til å svømme 2 ganger i uka frem til opptaket, burde blir bra da :)

Løpetesten har jeg ikke testa, men føler jeg er i ganske grei form på løpefronten. Jeg holder for tiden på å gå opp i vekt for å bygge litt mer muskler, og i løpet av mars kommer jeg til å kutte noen kilo kroppsvekt frem til opptakene begynner, dette burde i alle fall få pull-ups og løpinga til å bli litt lettere.

Benken kommer jeg til å greie greit om jeg ikke pådrar meg noen skader, det samme gjelder forsåvidt pull-ups.

Gleder meg som rakkern til opptak! :D

Lenke til kommentar

Jeg har søkt Oslo, Stavern, Kongsvinger og Bodø.

Søkt Oslo på 1.prioritet siden jeg allerede bor her, har leilighet og en jobb som kan kombineres med studier. Hvilken rekkefølge har du søkt?

. Forstår det. Jeg har samme rekkefølge, men vurderer å bytte om på Oslo og stavern:-) litt usikker på hvordan det blir, heldigvis en stund til på å bestemme akkurat det.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...