Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2014

Jusst

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da kan jeg meddele at LRF i vann er bestått! Benytter muligheten til å oppfordre samtlige søkere til å benytte mye av tiden i bassenget! Er ganske ukult å være handlingslammet pga. at vannfølelsen ikke sitter. Føles bra at man får belønning for strevet.

grattis

Så bra! Gratulerer så mye:-)

Det er blitt nevnt at det er mange som synes denne testen er vanskelig..? Er det pga vannfølelsen, eller er det at man må holde pusten lenge?

Jeg har ikke begynt å øve på denne testen enda, men får vel begynne snart:)

Har dere på uniformen på testen..eller vanlig badetøy?

Takk for det! Denne testen må øves til ja, men det skal sies at en del klarer det på ren velvilje og flaks. Selv kunne jeg aldri ha gjort det. De fleste stryker på tiden. De fleste bruker lengst tid på ilandføringen på rygg med makker, eller at de går ned for sent å hente dukka. Du holder pusten maks 8 sekunder, det meste sitter i hodet.

Et tips er å øve på å komme seg ned på 4m dyp, og opp igjen fortest mulig etter å ha svømt 50m. Vi svømmer med uniformsbukse og skjorte i tillegg til belte.

Takk for svar:-)

Lurer på hvordan den nye dykketesten for årets opptak blir?...vet du noe om den?

Den er sikkert langt ifra like vanskelig som testen i 1. klasse :-P

Ettersom jeg forstår skal du bare nes å hente en ring på 2,5m dybde. Etter min mening burde alle ha klart et 4m dykk etter ring før de kom inn. Det er rett og slett ikke alle som er laget for å være på bunnen av et basseng, og det gjenspeiler seg i mange som stryker:) men testen i B1 er ikke uoverkommelig, det trengs bare litt trening!

Lenke til kommentar

Tren i sjø hvis dere har tilgang på våtdrakt (eller evt er beinharde mtp. kaldt vann). Da blir LRF testen i basseng plutselig veldig lett etter man har trent et par uker. Tren alltid under værre omstendigheter enn hva du blir testet i, så ligger man alltid et skritt foran :)

Lenke til kommentar

Litt forvirret her.

For tre uker siden klarte jeg 5 pull ups. På det tidspunketet startet jeg med et 4-splitt treningsprogram og har siden gått opp 5kg. Benkpress går oppover og innen noen uker burde jeg kunne klare 60kg kravet for menn. Men, av en eller annen grunn er jeg ikke i stand til å ta en eneste pull up lengre. Det er klin umulig å til den første bevegelsen som starter øvelsen. Akkurat som da jeg startet med pull ups for flere år siden og jobbet meg opp til min første.

Hva i huleste er det som har skjedd? Jeg har jo blitt sterkere i alle kroppsdeler, men er sår og sliten gjennom hele uka stort sett. Er det konstant utmattelse fra treningsøktene? Trener jo bare rygg og biceps en dag i uka. :/

Og forresten, er det slik at vi kan sende legeattest og bevis på førerkort etter 1. mars? Har førerprøve til klasse B den 27. feb nå og den MÅ gå. ;)

Endret av Kolapz
Lenke til kommentar

Litt forvirret her.

For tre uker siden klarte jeg 5 pull ups. På det tidspunketet startet jeg med et 4-splitt treningsprogram og har siden gått opp 5kg. Benkpress går oppover og innen noen uker burde jeg kunne klare 60kg kravet for menn. Men, av en eller annen grunn er jeg ikke i stand til å ta en eneste pull up lengre. Det er klin umulig å til den første bevegelsen som starter øvelsen. Akkurat som da jeg startet med pull ups for flere år siden og jobbet meg opp til min første.

Hva i huleste er det som har skjedd? Jeg har jo blitt sterkere i alle kroppsdeler, men er sår og sliten gjennom hele uka stort sett. Er det konstant utmattelse fra treningsøktene? Trener jo bare rygg og biceps en dag i uka. :/

Og forresten, er det slik at vi kan sende legeattest og bevis på førerkort etter 1. mars? Har førerprøve til klasse B den 27. feb nå og den MÅ gå. ;)

Du burde poste det under sport og trening. Der vil det være folk som har peiling på sånt.

Endret av sicios
Lenke til kommentar

Har forstått at flere i tråden her går første året eller har fullført 1 året. Kan dere/du forklare kort hva som vil møte oss? Eventuelt noe man allerede burde starte å forbedre seg på?

Jeg for min del syns B1 var ganske sløvt, ikke all verden med undervisning (møtte på alt). Det var en liten periode etter jul hvor det var mye som kom på en gang, ellers var timeplanen relativt romslig. Jeg rakk fint å få bra karakterer, selv med 4 timers reisevei daglig og 40% jobb i tillegg.

B2 var definitivt det beste året, hvor jeg var ute i praksis på et lensmannskontor på sentrale Østlandet. Da var man jo i "vanlig" turnus jobb, og da krevde det noe mer å jobbe men klarte likevel å jobbe ca 40% ved siden av. Veldig lærerikt år, og jeg kosa meg hver eneste dag på jobb (i politiet da).

Nå går jeg B3, og det er litt sånn jojo år. Dette året er modulbasert, og kullet er delt inn i 3 studieløp. Så jeg begynte i høst med operative tjenester. Der er vi 3 uker i leir og trener operativt pluss at vi gjennomgår oppskyting på politiets våpen. Resten av modulen på 7 uker er vi på skolen og har 3 andre fag som avsluttes med en tverrfaglig muntlig eksamen. Ganske hektisk modul. Så var neste modul 7 uker med forebyggende politiarbeid arbeid som avsluttes med en hjemmeeksamen. I denne modulen var det masse tid til overs, så et godt råd for dere som nærmere dere B3, gjør unna bacheloroppgaven i denne perioden. Denne perioden var felles for alle studentene på alle skolene. Nå er jeg i ferd med å avslutte etterforskningsmodulen, og det det hardeste jeg har vært med på PHS. Ser de som ikke har begynt på bacheloren sin, svetter litt nå. Her er det kun pensum du driver med i 7 uker, fra morgn til du sovner i boka på kvelden (Ingen tid til venner og familie :confused: ). Så er det politi og samfunn som neste modul, den har jeg hørt er litt kjedelig. Det er privatrettslige emner som ikke er en del av PHS fra neste år. Og når den er ferdig, så er fellesundervisningen ferdig for alle, og vi skal fordype oss i et valgfag de siste 5 ukene.

Jeg har hatt tre super fine år, og er storfornøyd med mitt valg av studie. Jeg har gått både B1 og B3 i Oslo, og hadde lett valgt en annen skole hvis jeg skulle valgt om igjen. Skolen i Oslo er på ingen måte dimisjoner for så mange studenter. Treningsrommet er fullt og så er det neste uoppnåelig å finne et ledig grupperom for eksamensforberedelser. Så hvis du trives med å stå i kø for alt du skal - velkommen til Oslo :tease:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jaja, da ble det en "blålørdag" for min del.. Var på gymmen igår og skulle trene litt lett overkropp etter en uke med sykdom.. I natt har jeg et smertehelvete i venstre arm og nå klarer jeg ikke å løfte armen skikkelig og all belastning gir smerter. Sitter i overgangen mellom overarm til skulder.

Regner med det er en betennelse og da kan jeg nok bare gi opp opptaket.. Ligger etter på hang ups og har ikke tid til å ta det med ro.. For en nedtur..

Hvordan skal jeg få trent skikkelig mot opptaket nå??

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jaja, da ble det en "blålørdag" for min del.. Var på gymmen igår og skulle trene litt lett overkropp etter en uke med sykdom.. I natt har jeg et smertehelvete i venstre arm og nå klarer jeg ikke å løfte armen skikkelig og all belastning gir smerter. Sitter i overgangen mellom overarm til skulder.

Regner med det er en betennelse og da kan jeg nok bare gi opp opptaket.. Ligger etter på hang ups og har ikke tid til å ta det med ro.. For en nedtur..

Hvordan skal jeg få trent skikkelig mot opptaket nå??

Det er tydelig at det har skjedd noe med armen din ihvertfall, jeg ville tatt med armen til noen som har peiling slik at de får sett på den for deg:-) Denne personen kan nok gi deg noen alternativ øvelser. Ikke gi opp enda! Jeg fikk vondt i skulderen tidligere, men det var spesielt når jeg tok nedtrekk, så har bare tatt det veldig rolig med den øvelsen. Det har faktisk blitt mye bedre!
Lenke til kommentar

Hei! Jeg har tenkt til å søke PHS om et par år, men lurer litt på hvordan jeg skal trene fram mot det. Hva tenker dere; er det best å trene bare de øvelsene en skal ha på opptaket, eller er det best å trene helkropp styrke og løpe på tredemølle? Håper noen har litt bedre peiling på trening enn jeg har :)

Endret av Anonymus1234
Lenke til kommentar

Når blir man vanligvis innkalt etter at man har sendt følgebrev m/ legeerklæring? Fristen er 20 mars.. hadde vært greit å fått vite om man kommer inn på opptak slik at man kan tilrettelegge treningen frem til da! De fleste kommer vel inn ?

Lenke til kommentar

Når blir man vanligvis innkalt etter at man har sendt følgebrev m/ legeerklæring? Fristen er 20 mars.. hadde vært greit å fått vite om man kommer inn på opptak slik at man kan tilrettelegge treningen frem til da! De fleste kommer vel inn ?

Jeg fikk innkallingen 02.05.2013. De første opptaksprøvene ble gjort i slutten av mai i fjor, regner med det blir noe av det samme i år.

De fleste kommer inn..?

I fjor var det 4052 søkere, og 2274 sendte inn alle papirer. Av disse igjen ble 1660 innkalt til opptaksprøver. Så det er noen som blir luket ut allerede før opptaksprøvene.

Kilde:

http://www.phs.no/om-phs/nyheter/nyhetsarkiv/2013/mai/flere-innkalles-til-opptaksprover/

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk innkallingen 02.05.2013. De første opptaksprøvene ble gjort i slutten av mai i fjor, regner med det blir noe av det samme i år.

De fleste kommer inn..?

I fjor var det 4052 søkere, og 2274 sendte inn alle papirer. Av disse igjen ble 1660 innkalt til opptaksprøver. Så det er noen som blir luket ut allerede før opptaksprøvene.

Kilde:

http://www.phs.no/om-phs/nyheter/nyhetsarkiv/2013/mai/flere-innkalles-til-opptaksprover/

Takk!!

Lenke til kommentar

Nå går jeg B3, og det er litt sånn jojo år. Dette året er modulbasert, og kullet er delt inn i 3 studieløp. Så jeg begynte i høst med operative tjenester. Der er vi 3 uker i leir og trener operativt pluss at vi gjennomgår oppskyting på politiets våpen. Resten av modulen på 7 uker er vi på skolen og har 3 andre fag som avsluttes med en tverrfaglig muntlig eksamen. Ganske hektisk modul. Så var neste modul 7 uker med forebyggende politiarbeid arbeid som avsluttes med en hjemmeeksamen. I denne modulen var det masse tid til overs, så et godt råd for dere som nærmere dere B3, gjør unna bacheloroppgaven i denne perioden. Denne perioden var felles for alle studentene på alle skolene. Nå er jeg i ferd med å avslutte etterforskningsmodulen, og det det hardeste jeg har vært med på PHS. Ser de som ikke har begynt på bacheloren sin, svetter litt nå. Her er det kun pensum du driver med i 7 uker, fra morgn til du sovner i boka på kvelden (Ingen tid til venner og familie :confused: ). Så er det politi og samfunn som neste modul, den har jeg hørt er litt kjedelig. Det er privatrettslige emner som ikke er en del av PHS fra neste år. Og når den er ferdig, så er fellesundervisningen ferdig for alle, og vi skal fordype oss i et valgfag de siste 5 ukene.

Det høres pussig ut at man skal måtte lese fra morgen til kveld, og det i flere uker. Hva slags leseteknikk(er) benytter du deg av/hvilke benyttet du deg av i B1?

Lenke til kommentar

Det høres pussig ut at man skal måtte lese fra morgen til kveld, og det i flere uker. Hva slags leseteknikk(er) benytter du deg av/hvilke benyttet du deg av i B1?

Kan fortelle deg min leseteknikk:) leser det som bare er arbeidskrav en gang/markere dette. Det som vi har eksamen i, hender jeg at jeg leser to ganger igjennom pensum/markerer. Så skriver jeg sammendrag av alle eksamensfagene, det pugger jeg en mnd i forveien før eksamen. Det kreves litt innsats av deg som student, det gjør det :)

Lenke til kommentar

Kan fortelle deg min leseteknikk:) leser det som bare er arbeidskrav en gang/markere dette. Det som vi har eksamen i, hender jeg at jeg leser to ganger igjennom pensum/markerer. Så skriver jeg sammendrag av alle eksamensfagene, det pugger jeg en mnd i forveien før eksamen. Det kreves litt innsats av deg som student, det gjør det :)

Nå husker jeg ikke om du er/har vært i B3, men hvis du er/var det, måtte du sitte hele dagen med etterforskningsmodulen slik heisann1 sier han måtte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...