Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2014


Jusst

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenker å bestille legetime nå snart. Som nevnt over her kan det være lurt å få unnagjort dette tidlig :)

Er litt bekymret for hørselen. Resultatene var 150db tilsammen på ene øret og det er akkurat hva man kan ha. Uansett vet jeg ikke om det er hørselen eller selve testen som er dårlig her. Merker overhode ingenting til noe nedsatt hørsel og hørseltesten var av typen hvor man sitter i et vanlig rom med øreklokker og man kunne høre biler som kjørte utenfor legekontoret og ventilasjonsanlegget som suste.

 

Hørselstesten skal vel tas i et lydtett rom? Jeg kan ikke skjønne at en test som den du beskriver skal kunne være gyldig.

Lenke til kommentar

 

Hørselstesten skal vel tas i et lydtett rom? Jeg kan ikke skjønne at en test som den du beskriver skal kunne være gyldig.

Hvordan kan du ikke skjønne det? Står ingenting i reglementet til helseattesten at en slik type hørseltest ikke er gyldig. Uansett er det eventuelt søkeren som taper på dette her da det kan være vanskeligere og ikke enklere å få med seg lyder - sånn det først virker som du vinkler det :)

 

Er nok ikke alle legekontorer rundt om i landet her som har lydisolert boks.

 

Jeg har en teori. Det kan godt være denne overhode ikke fungerer i virkeligheten. Men dersom man sitter med hørselværn (type øreklokker) på en stund før hørseltesten. Vil man da kanskje prestere bedre? Man oppfatter jo gjærne lyder sterkere og klarere etter man har tatt av hørselværn, men om det bare blir med denne oppfattelsen eller om hørselen er bedre en periode i etterkant vet jeg ikke helt. Bare en morsom teori om jeg skulle havne 10db under i år og har tid til å gjøre et nytt forsøk.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Hvordan kan du ikke skjønne det? Står ingenting i reglementet til helseattesten at en slik type hørseltest ikke er gyldig. Uansett er det eventuelt søkeren som taper på dette her da det kan være vanskeligere og ikke enklere å få med seg lyder - sånn det først virker som du vinkler det :)

 

Nå tenkte jeg ikke på reglementet til PHS, men til hvilke krav leger har for å utføre slike tester generelt. Det virker jo logisk at støy rundt en vil medføre et dårligere testresultat enn om det var helt stille.

 

Og hvis dette er tilfelle bør det virkelig strammes inn på hvem som får utføre slike tester, og hvordan. For ja, det er den som blir testet som taper på det fordi resultatet kan være altfor dårlig og ikke representativt for vedkommendes hørsel.

Lenke til kommentar

Var på forundersøkelse i går og blei klargjort for laseroperasjon. Øyelegen sa at eg var akkurat på grensa, så det er vel ikkje vits å ta noken sjansa :) Greia er at eg ikkje får operert før i midten av feb. p.g.a stor pågang. Er det i grei tid til opptaket? Noken som veit noke om det? :)

Innen 20. mars må vel følgeskjema med legeerklæring sendes inn. Har du fått tatt legesjekken(en god stund før 20. mars), og hvis synet ditt oppfyller kravene, så skal du rekke det. I utgangspunktet bør synet ditt være tilfredsstillende rundt begynnelsen av mars/midten av mars for å rekke alt i tide.

Lenke til kommentar

Innen 20. mars må vel følgeskjema med legeerklæring sendes inn. Har du fått tatt legesjekken(en god stund før 20. mars), og hvis synet ditt oppfyller kravene, så skal du rekke det. I utgangspunktet bør synet ditt være tilfredsstillende rundt begynnelsen av mars/midten av mars for å rekke alt i tide.

Okei, så viss alt går etter planen er det fint innen den tid. Får bare krysse fingrane for at det ikkje oppstår "komplikasjona" :)

Lenke til kommentar

Lurt at hørselstesten testen blir tatt skikkelig. Jeg tok min første test på et legekontor, med masse støy. Det resulterte i at jeg ikke fikk hørselen min godkjent av PHS. Jeg klagde på avslaget, oppsøkte spesialist på øre - nese - hals som fant ut at hørselen min var helt som den skulle være.

 

Ble en del unødvendig stress av det, men jeg fikk komme på opptak. Opptaket ble gjort på en oppsamlingsdag etter at de andre puljene var ferdig. PHS sin lege lagde også et nummer ut av hørselen min, selv om den var funnet i orden av spesialist.

 

Mitt tips - ha alt i orden i god tid :)

Lenke til kommentar

Tråden for opptak til 2013 var det skreve 14 sider med innleg i februar 2013. Tråden for opptak 2014 er det skreve 14 sider med innlegg i desember 2013.

 

Trur dokke det blir like mange søkera i år, eller trur dokke søkertalet kjem til å stige?

Hvis du ser på PHS sin opptaksstatistikk, ser det ut til at antall søkere øker hvert år. I fjor var vel den høyeste søknadsprosenten noen gang. Se mer her:

http://www.phs.no/om-phs/fakta-og-tal/opptakstatistikk/

 

Så det kan nok hende det øker litt ja!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

 

Slenger meg på denne tråden jeg også.

 

Er det noen som har erfaring med hvor mye poengene fra de fysiske testene vektlegges?

 

Oppleves de som kontrollerer testene strenge?

Det å få dårlig poeng fra de fysiske testene, er med på å trekke helhetsinntrykket ned. Imidlertid er det bare et krav om at minstekravene skal bestås. Jeg bestod alle testene med litt margin, men fikk bare 1 poeng på hver test. Og jeg er jo student nå:)

 

De er strenge ja, det må ligge på et visst nivå. Feks. Var det tre kontrollører til hangups.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-261816

Det å få dårlig poeng fra de fysiske testene, er med på å trekke helhetsinntrykket ned. Imidlertid er det bare et krav om at minstekravene skal bestås. Jeg bestod alle testene med litt margin, men fikk bare 1 poeng på hver test. Og jeg er jo student nå :)

 

De er strenge ja, det må ligge på et visst nivå. Feks. Var det tre kontrollører til hangups.

 

Så lenge ein består dei fysiske testane, så er det godt nok! :) Det er ikkje slik at ein kandidat som scorar topp på fysiske testar, får "plusspoeng" forann ein som klarer krava så vidt. Poengene har ingen funksjon, så lenge du får bestått.

 

 

Til informasjon så er opptakskrava endra:

http://www.phs.no/om-phs/nyheter/justering-av-fysiske-tester-for-opptak-til-politihogskolen/

Lenke til kommentar

 

Så lenge ein består dei fysiske testane, så er det godt nok! :) Det er ikkje slik at ein kandidat som scorar topp på fysiske testar, får "plusspoeng" forann ein som klarer krava så vidt. Poengene har ingen funksjon, så lenge du får bestått.

 

 

Til informasjon så er opptakskrava endra:

http://www.phs.no/om-phs/nyheter/justering-av-fysiske-tester-for-opptak-til-politihogskolen/

Syns justeringa var heilt greie eg. At dei går fra 1,5m til 2,5 er jo meir reelt, og klare du 10 i benk med 30 kg, skal det ikkje mykje til for å klare 4 med 32,5 kg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...