Gå til innhold

Trenger ærlig tilbakemelding!

Intueri

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tusen takk! Jeg var med på Idol, men av en eller annen grunn så føltes det veldig feil ut for meg ... Mulig jeg innerst inne egentlig bare ønsker å synge, jeg vil ikke drive med mye "show" utenom. Vet ikke hva jeg skal gjøre :(

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Hvis du skal leve av musikken må du nok ha et stort nok publikum til å finansiere livet ditt, og da kan det lønne seg å bli kjent, med mindre besteforeldrene dine sponser deg helt ut.

YouTube er en fin måte å bli kjent på, men selv de som har drevet på i åresvis og lager gode, kreative og aldri-sett-makan-til-før videoer, sliter også med å bli signert.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det endelige målet er å synge for tusenvis av mennesker, kanskje det første steget er å begynne i det små? Sende inn demo-tape til studentssteder som driver med ukentlige småkonserter, synge på barer, den type ting? Melde deg på konkurranser som Idol eller The Voice?

Lenke til kommentar

Hvis det endelige målet er å synge for tusenvis av mennesker, kanskje det første steget er å begynne i det små? Sende inn demo-tape til studentssteder som driver med ukentlige småkonserter, synge på barer, den type ting? Melde deg på konkurranser som Idol eller The Voice?

Vet ikke, bare føler det blir feil å gjøre det av en eller annen ukjent grunn. Har alltid lønt seg å lytte til den indre stemmen min før, så satser på det. Det er et eller annet jeg burde gjøre, noe jeg ikke skjønner, som er rett foran nesen min ...

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Uansett hvor lenge den ligger ute, hvor mange plateselskaper etc. jeg sender den til, så er det ingen respons ...

Youtube er en glimrende reklamekanal for gimmicker, men ikke for seriøs musikk. (Med mindre du alt er kjent.) Plateselskapene er blitt defensive, de vil gjerne ha den neste store i stallen, men venter ofte for å se om de blir store før de gjør noe med det.

Er det for dårlig bare?

Slett ikke for dårlig, men ikke spesielt nok til at det får folk til å linke til det. De skal se deg blant 100 000 andre unge gutter med gitar og en sang. Et plateselskap bruker ikke penger på én sang, du må ha nok til et album. (Med mindre sangen ble spilt på TV.)

Synger jeg for dårlig?

Først og fremst er du for "sjenert". Du synger bra, men som om du ikke er sikker på det selv. Og det smitter over på lytteren. Det er noe som kommer med praksis, når du har spilt, sunget, holdt foredrag, whatever, foran en stor forsamling, så får du trygget nok til å vite når du skal gi på og når du skal holde igjen. Hos deg kommer det et lovende anslag på begynnelsen av en strofe, men så backer du for ofte av som om du lurer på om det var for mye av det gode, og så ender det med mumling. (Merk: Det er ikke bare snakk om volum, men om inderlighet.)

Er teksten for dårlig?

Så lenge stemmen ikke har selvtillit til å bære teksten, kommer det ikke fram hva du synger om. Jeg har hørt på den tre ganger nå, og vet fortsatt ikke...

Ser jeg rar ut?

Det spiller absolutt ingen rolle hvordan du ser ut, med mindre du skal prøve deg på talentshow. (Og ikke alltid da heller, så lenge du er gutt.)

Ser jo folk blir kjent bare fordi de tegner trommesett på veggen liksom ... Skjønner ingenting, må jeg finne på noe stunt bare for å få til noe mer? Å få synge for tusenvis av mennesker, lage bedre musikk sammen med profesjonelle osv. er jo min største drøm, alltid vært.

Du trenger ikke noe stunt, men en bedre "produksjon" ville hjelpe mye. Bruk litt tid på å utvikle kompet, fra klimprespill til noe mer fancy.

Men først og fremst: Syng som om du tror det, om noe du tror på.

Lykke til, fra en som har vært der du er (og aldri hadde guts til å drive det til noe mer.)

Geir :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Prosjekterer du ikke da din egen usikkerhet over på meg? For jeg var verken nervøs eller usikker da jeg sang, jeg var bare meg selv. Men er det det som er cluet, at jeg må vise ekstra selvtillit for å kompensere for manglende sådan hos de som lytter? Er det det jeg overser? Eller virker jeg oppriktig usikker? I såfall, merker jeg det ikke selv bare.

Eller kan det være at jeg burde smile mer? For om man smiler, så føler vel folk at de har kontroll over deg ... Er jo sånn naturen er, vi smiler jo for å dekke over mangler. For veldig mange i dette samfunnet, har jo gjort seg avhengig av andre, avhengig av støtte osv. Er jeg for selvstendig, så de som ser på, føler at de ikke kan få noe ut av meg? Eller er det totalt sett, for kjedelig bare, så de har ingen interesse av det?

Men om så, jeg er jo ikke ute etter å styre folk ... Vil bare glede folk med musikk.

Kanskje cluet er bare at jeg må være mer tålmodig, for det handler om å finne de rette menneskene - ja! Det tror jeg mer på.

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Prosjekterer du ikke da din egen usikkerhet over på meg?

Nei, jeg tror ikke det. Fremstårjeg som usikker...?

For jeg var verken nervøs eller usikker da jeg sang, jeg var bare meg selv.

Man merker det ikke alltid selv. Nå har jeg et langt liv bak meg som kurs- og foredragsholder, og det tok år før jeg lærte å høre meg selv slik tilhørerne hørte meg. (Forskjellen på en youtube-video og et foredrag er at du kan se alle som sover på de bakerste benkene.) Jeg var bare meg selv jeg også, folk sovnet allikevel. Det er formidlerens problem, ikke lytterens.

Lenke til kommentar

Nei, jeg tror ikke det. Fremstårjeg som usikker...?

Man merker det ikke alltid selv. Nå har jeg et langt liv bak meg som kurs- og foredragsholder, og det tok år før jeg lærte å høre meg selv slik tilhørerne hørte meg. (Forskjellen på en youtube-video og et foredrag er at du kan se alle som sover på de bakerste benkene.) Jeg var bare meg selv jeg også, folk sovnet allikevel. Det er formidlerens problem, ikke lytterens.

Men blir det ikke litt feil å måtte underholde folk ekstra? Jeg mener, det er vel innholdet som betyr noe? Så om folk kjeder seg, kanskje man ikke har noe viktig å si likevel? Vet ikke ...

Neida, men kanskje du er usikker når du føler at jeg er det? hehe

Lenke til kommentar

Å underholde folk litt ekstra betyr at du skal på en eller annen måte skille deg ut fra alle dine konkurrenter på YouTube. Forutenom det syntes jeg de aller fleste artister er ganske så like. Bare redigering på videoen din vil hjelpe, filme fra flere perspektiver. Noe må skje, ellers har jeg kun videoen i bakgrunnen og lytter på; men hva er da poenget med en video?

Lenke til kommentar

Kanskje det er jeg som ikke er laget for denne bransjen bare, sier seg vel selv at musikk er bare en kompensasjon for menneskers manglende bånd til hverandre. Så om jeg vil lykkes, må jeg hele tiden finne nyte måter å dekke menneskers behov på, ikke sant, noe jeg føler fundamentalt sett, blir helt feil - det er jo slik folk får for mye makt i utgangspunktet. Jeg vil vel egentlig bare føre folk i sammen, derfor må jeg på en stor scene også.

For om jeg smiler, så får folk en følelse av kontroll, ikke sant. Og om jeg viser ekstra med selvtillit, så kompenserer jeg for folks manglende sådan igjen. Sånn kan man ta det i det uendelige, ikke sant. Så vidoen min da, mangler vel egentlig smil, ekstra selvtillit osv. for at det skal fungere - må ha hele pakken med andre ord. Men da tar jeg samtidig vekk fokuset på SELVE musikk, noe jeg ikke vil igjen. Hmm

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

hehe kanskje det. Neida, men jeg kan sikkert lære meg å fake litt smil, gjøre litt ekstra ut av ting osv. Bør ha bedre lydkvalitet også. Eller nei, jeg kan ikke, folk lærer ikke å bli selvstendige ellers. Det er altfor mye fokus på underholdning i dag, og ikke kvalitet. Men bedre lydkvalitet samt bedre gitarspill osv, det kan jeg jobbe med.

Endret av r2d290
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...