Gå til innhold

Kjøpe ny m-atx gaming pc

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe ny pc ganske snart og valget har falt på et m-atx kabinett.

Kabinettet er udiskutabelt, jeg har bestemt meg for Silverstone Fortress FT03 m-atx versjonen.

Det jeg derimot trenger hjelp med er resten av komponentene da pcen skal overklokkes litt.

Komponenter jeg har sett på:

Kabinett: Silverstone Sugo SG09

MB: Asus Z87M-Plus

Valgte dette fordi jeg foretrekker Asus. Det jeg er usikker på er om 4-phase på 8-pins kontakt er nok til overklokking? Har lest reviews hvor de klarte å overklokke CPU til 4.6Ghz, så det er kanskje ok?

CPU: Intel i5 4670K

Hørt rykter om nye LGA2011 prosessore like om hjørnet, men det vil vel fortsatt være 1150 som regjerer gaming maskiner?

CPU Kjøler: Corsair H80i

Skal vel være kraftig nok til å takle litt overklokking?

PSU: Har et ønske om å gjenbruke min Corsair HX750 dersom den passer. Den er 180mm dyp, noe som er akkurat innenfor kabinettets anbefalte grense, men usikker på om kablene lar seg bøye nok. Har også en OCZ Modxstream 500W som er kortere, dersom det skulle bli et problem.

Ram: Ønsker å gjenbruke ram jeg har fra før. Har to muligheter:

Corsair Dominator DDR3 1600Mhz XMS3 for AMD

Disse er førsteprioritet. Vil de fungere selvom de er spesifisert for AMD?

Dersom de ikke fungerer, så har jeg også disse tilgjengelige:

Corsair 8GB DDR3 1866Mhz Vengeance men de ønsker jeg å la være i nåværende maskin.

GPU: Kabinettet krever visstnok et referanse-design når det kommer til kjøling på skjermkort pga. utformingen på kabinettet. Har et ønske om å kjøpe et nVidia GTX 770, så trenger hjelp til å finne et som er høvelig stillegående.

SSD: Skal i første omgang gjenbruke min nåværende SSD. Mulig jeg kjøper en større etterhvert.

Største bekymringen er nok om hovedkortet vil være kraftig nok, men siden testen viser overklokk på samme kortet så regner jeg med det går greit? Noen innspill? Vil alt fungere sammen?

Endret av Flaskehals
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var ulike versjonen på forskjellige nettbutikker. Har heller ingen erfaring med noen av de butikkene der. Skulle kanskje nevnt det i første posten, handler helst hos komplett eller dustin home.

Har hatt et lite øye ved dette kortet:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1952163

Men vet ikke noe om støy nivå da det er vanskelig å finne tester at akkurat det kortet.

Lenke til kommentar

Er litt etterpå-dum her jeg sitter. Har gjort en del "research" på build og har gått fram og tilbake mellom kabinetter, så at jeg skrev at kabinettet var udiskutabelt er nok trolig grunnet søvnmangel.

Jeg har funnet et mer passende kabinett som ikke har samme begrensninger som FT03. Valget har falt på Silverstone Sugo SG09. Da kan jeg også benytte meg av skjermkortet du anbefalte MariusJS.

Hardware har gått gjennom en liten pris optimalisering ellers og valg av hovedkort blir mest sannsynlig Asus Gryphon Z87 da det er billigere men samtidig har overklokkingspotensiale.

Er det slik at skjermkort må være i øverste PCI-E spor for å unytte all farten i sporet eller kan jeg f.eks plassere skjermkort i sekundær sporet og fortsatt ha full utnyttelse av farten i sporet?

Asus oppgir disse verdiene:

2 x PCIe 3.0/2.0 x16 (x16 or dual x8)

1 x PCIe 2.0 x16 (x4 mode, black)

1 x PCIe 2.0 x1

http://www.asus.com/...N_Z87/#overview

Endret av Flaskehals
Lenke til kommentar

Når det gjelder m-ATX kan jeg anbefale Corsair 350D. God plass for m-ATX å være. Fine løsninger.

Corsair 350D er nesten et miditower når det kommer til fysisk størrelse, så det er nok for stort.

Sugo SG09 er 220 × 295 × 354 mm

Corsair 350D er: 210 × 440 × 450 mm

Eneste jeg er litt usikker på er valg av hovedkort. Kabinett får heller bli en design-messig greie som jeg blir enig med meg selv om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...