Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan jeg si opp denne tidsbestemte leieavtalen før den opphører?

-Jørgen-

Anbefalte innlegg

Jeg leier en del av en enebolig hvor utleier disponerer deler av den. I kontrakten er det spesifisert tids bestemt over 1 år.

Jeg har midt i dette leieforholdet fått mulighet til å kjøpe meg egen bolig. Dette har jeg selvfølgelig lyst til siden det å leie er omtrent bortkastede penger når du har mulighet til å kjøpe selv.

Problemet er som sagt at avtalen er tidsbestemt, noe som gjør meg usikker på om jeg må fullføre leieperiode. Under punktet "varighet" i kontrakten er det skrevet følgende:

"Leieforholdet starter den 01.02.2013 og opphører uten oppsigelse den 01.02.2014. Leieforholdet kan i leie tiden sies opp av begge parter med 3 måneders frist til fraflytting ved utløpet av den kalendermåned fristen utløper i".

Sier den siste setningen at jeg som leier kan si opp kontrakten når som helst med 3 måneders oppsigelsestid? Eller må jeg leie helt frem til 01.02.2014?

Noen som kan si noe om dette? Har virkelig lyst til å komme meg ut av leieforholdet, grunnet kjøp av egen bolig. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strålende! Var det jeg også trodde. Men etter at jeg googlet litt så virket det som at tidsbestemt kontrakt var så og si umulig å si opp.

Det er en vanlig misforståelse, men det er faktisk motsatt: En tidsbestemt kontrakt er lettere å komme seg ut av (for utleier), da den opphører uten oppsigelse (og dermed uten krav til saklig grunn) etter en viss tid. Men en tidsbestemt avtale kan være uoppsigelig i leietiden. Kun dersom den er det (og dette er spesifisert i kontrakten) er den vanskelig å si opp.

Lenke til kommentar

Det er en vanlig misforståelse, men det er faktisk motsatt: En tidsbestemt kontrakt er lettere å komme seg ut av (for utleier), da den opphører uten oppsigelse (og dermed uten krav til saklig grunn) etter en viss tid. Men en tidsbestemt avtale kan være uoppsigelig i leietiden. Kun dersom den er det (og dette er spesifisert i kontrakten) er den vanskelig å si opp.

Herr brun,

Men denne kontrakten er altså ingen problem å si opp med 3 måneders oppsigelsestid?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...