-Jørgen- Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Jeg leier en del av en enebolig hvor utleier disponerer deler av den. I kontrakten er det spesifisert tids bestemt over 1 år. Jeg har midt i dette leieforholdet fått mulighet til å kjøpe meg egen bolig. Dette har jeg selvfølgelig lyst til siden det å leie er omtrent bortkastede penger når du har mulighet til å kjøpe selv. Problemet er som sagt at avtalen er tidsbestemt, noe som gjør meg usikker på om jeg må fullføre leieperiode. Under punktet "varighet" i kontrakten er det skrevet følgende: "Leieforholdet starter den 01.02.2013 og opphører uten oppsigelse den 01.02.2014. Leieforholdet kan i leie tiden sies opp av begge parter med 3 måneders frist til fraflytting ved utløpet av den kalendermåned fristen utløper i". Sier den siste setningen at jeg som leier kan si opp kontrakten når som helst med 3 måneders oppsigelsestid? Eller må jeg leie helt frem til 01.02.2014? Noen som kan si noe om dette? Har virkelig lyst til å komme meg ut av leieforholdet, grunnet kjøp av egen bolig. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Du kan si den opp. Sier du den opp nå løper leietiden ut november. Lenke til kommentar
-Jørgen- Skrevet 6. august 2013 Forfatter Del Skrevet 6. august 2013 Strålende! Var det jeg også trodde. Men etter at jeg googlet litt så virket det som at tidsbestemt kontrakt var så og si umulig å si opp. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Strålende! Var det jeg også trodde. Men etter at jeg googlet litt så virket det som at tidsbestemt kontrakt var så og si umulig å si opp. Det er en vanlig misforståelse, men det er faktisk motsatt: En tidsbestemt kontrakt er lettere å komme seg ut av (for utleier), da den opphører uten oppsigelse (og dermed uten krav til saklig grunn) etter en viss tid. Men en tidsbestemt avtale kan være uoppsigelig i leietiden. Kun dersom den er det (og dette er spesifisert i kontrakten) er den vanskelig å si opp. Lenke til kommentar
-Jørgen- Skrevet 7. august 2013 Forfatter Del Skrevet 7. august 2013 Det er en vanlig misforståelse, men det er faktisk motsatt: En tidsbestemt kontrakt er lettere å komme seg ut av (for utleier), da den opphører uten oppsigelse (og dermed uten krav til saklig grunn) etter en viss tid. Men en tidsbestemt avtale kan være uoppsigelig i leietiden. Kun dersom den er det (og dette er spesifisert i kontrakten) er den vanskelig å si opp. Herr brun, Men denne kontrakten er altså ingen problem å si opp med 3 måneders oppsigelsestid? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Dersom ordlyden er den du siterer, så kan jeg ikke skjønne det nei. Det står jo eksplisitt at du kan si den opp i "leie tiden". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå