Gå til innhold

Sivilingeniør i petroleum - trygg vei langt i framtiden?

Alex T.

Anbefalte innlegg

I det siste har det vært mye prat om høyere utdanning, noe som minnet meg på at jeg må bestemme meg innen et år. Jeg har lyst til å jobbe i petroleumsindustrien, og liker matte og fysikk. Derfor tenker jeg å velge Petroleumsfag på NTNU, men har lest rundt i forumer at det ikke er en trygg vei. Jeg vet at det er snakk om fossile energikilder, ergo at de vil ta slutt en gang...

Nå tilbake til spørsmålet: er det en trygg vei?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg kan kanskje ikke hjelpe deg med selve spørsmålet, men kan tipse deg med at oljeindustrien skriker etter folk med god utdannelse i matematikk. UIB tilbyr Reservoarmatematikk http://www.uib.no/st...rogram/MAMN-MAB, men vet ikke om NTNU tilbyr samme program innen industriell matematikk (fysmat). Hvis du sikter mot oljeindustrien kan du også stille sterkt med en grad i anvendt matematikk/fysmat.

Tenkte at det kan være lurt å ha i bakhode, ettersom du nevnte at du likte både matematikk og fysikk

Endret av bendik92
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Ja, det er en trygg vei i vår levealder. Dessuten vil du nok kunne bevege deg over i andre bransjer også om du vil.

Som påpekt tidligere i tråden, er det mange andre muligheter enn kun petroleumsteknologi om du ønsker å jobbe innen oljebransjen. Selv som byggingeniør kan du jobbe i oljebransjen (konstruksjon av rigger for eksempel).

Det meste innen realfag er egentlig relevant for en jobb i oljeindustrien.

Velger du for eksempel maskin/mariningeniør har du plutselig litt mer bredde som gjør at du kan jobbe både i oljeindustrien og andre industrier.

Du kan også ta en grad innen matematikk slik brukeren over meg foreslår. Selv vurderer jeg å ta en mastergrad i fluidmekanikk på UiO.

Det hele avhenger litt av interesse og hva du ser for deg å jobbe med.

Jeg kom over en fantastisk side vedrørende ulike jobber innen oljebransjen, men finner den ikke igjen når jeg nå søker. Den hadde du kanskje hatt nytte av.

Lenke til kommentar

Vil bare minne om at for å komme inn på NTNU petroleumsfag trengs svært gode karakterer, og i løpet av de siste årene har opptakskravene økt med rundt 2 poeng per år. I år var vel opptakskravene på rundt 57.7 poeng om jeg ikke tar helt feil.

Lenke til kommentar

Slapp helt av. Selv om oljen/gassen skulle gå tom/ikke være økonomisk konkurransedyktig i din arbeidskarrière. Så er du som sivilingeniør såpass allsidig at du kan lett hoppe over til andre nærliggende felt. F.eks. innenfor petroleumsteknologi lærer du mye om fluid mekanikk, transport av væsker og gasser, det er relevant innenfor mitt felt (vann- og miljøteknikk). Altså ledningteknologi, for ikke å snakke om at det er skrik etter sivilingeniører innen for VA-bransjen. Andre relevante felt kan være prosessteknikk, geoteknikk (enormt skrik etter geoteknikere), geologi, osv.

Vet jeg gjentar endel som står fra før, men ta det som en bekreftelse på at det er et trygt valg. På den andre siden kunne jeg aldri jobbet innenfor petroleum da jeg tar klimakrisen på alvor. Jeg ser for meg at neste generasjon kommer til å si:"dere så hvilken vei utviklingen gikk, hvorfor gjorde dere ingenting?".

Beklager avsporingen, vil ikke starte en diskusjon hvorvidt klimaendringene er menneskeskapte eller ikke, men er heller ment som en påminnelse (tankevekker?) til trådstarter.

Lenke til kommentar

Slapp helt av. Selv om oljen/gassen skulle gå tom/ikke være økonomisk konkurransedyktig i din arbeidskarrière. Så er du som sivilingeniør såpass allsidig at du kan lett hoppe over til andre nærliggende felt. F.eks. innenfor petroleumsteknologi lærer du mye om fluid mekanikk, transport av væsker og gasser, det er relevant innenfor mitt felt (vann- og miljøteknikk). Altså ledningteknologi, for ikke å snakke om at det er skrik etter sivilingeniører innen for VA-bransjen. Andre relevante felt kan være prosessteknikk, geoteknikk (enormt skrik etter geoteknikere), geologi, osv.

Vet jeg gjentar endel som står fra før, men ta det som en bekreftelse på at det er et trygt valg. På den andre siden kunne jeg aldri jobbet innenfor petroleum da jeg tar klimakrisen på alvor. Jeg ser for meg at neste generasjon kommer til å si:"dere så hvilken vei utviklingen gikk, hvorfor gjorde dere ingenting?".

Beklager avsporingen, vil ikke starte en diskusjon hvorvidt klimaendringene er menneskeskapte eller ikke, men er heller ment som en påminnelse (tankevekker?) til trådstarter.

Dette er nok litt merkelig, da jeg helt fram til 10. klasse ønsket å studere fornybar energi og virkelig gjøre noe med klimakrisen. Petroleumsindustrien er svært attraktiv, og håper selvfølgelig at den i realiteten holder samme standarder som det jeg har fått inntrykket av. Hadde vært litt synd hvis det ikke hadde vært tilfellet. Føler ikke at de andre feltene er like attraktive, men det er nok bare min mening. Kanskje har petroleumsindustrien bedre reklame, eller så er det bare meg. :p

Lenke til kommentar

Og en ting til:

sett litt rundt på nettet og merket at oljeindustrien søker ingeniører med bakgrunn innenfor maskin, automasjon og elektro. Er det en grunn til bekymring? :p

Gradene du nevner her er ganske allsidige -- det er ikke bare én type ingeniør som trengs i oljebransjen. Oljeborene kjører ikke på luft. ;)

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Og en ting til:

sett litt rundt på nettet og merket at oljeindustrien søker ingeniører med bakgrunn innenfor maskin, automasjon og elektro. Er det en grunn til bekymring? :p

Grunn til bekymring for hva da?

Som sagt før, går du for eksempel maskin/marin ingeniør har du mulighet til å jobbe opp mot mange forskjellige bransjer, inkludert oljeindustrien, men du låser deg ikke til oljeindustrien.

Jeg vet ikke om man låser seg til oljeindustrien som petroleumsingeniør, men jeg antar at du i større grad gjør det enn om du for eksempel er maskiningeniør. Kan være verdt å ta i betraktning.

Lenke til kommentar

Ja, litt uklart av meg. Bekymring for at ingeniører med bakgrunn fra petroleumsteknologi er mindre ettertraktet for tiden.

Litt mindre kanskje, men som nevnt tidligere så får man et litt større spektrum av potensielle jobber om man velger en litt mindre spesifikk ingeniørgrad.

Lenke til kommentar

Litt mindre kanskje, men som nevnt tidligere så får man et litt større spektrum av potensielle jobber om man velger en litt mindre spesifikk ingeniørgrad.

Det kan jeg tenke meg. Har sett at UIA har et program kalt mekatronikk. Hadde likt å utdanne meg på NTNU. Kan kybernetikk være noe? Er energi og miljø på NTNU bra? Med bra mener jeg om det er en studie med god tyngde mtp. veien videre etter studiene?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Om du tenker å gå NTNU, hadde jeg kikket nærmere på Marinteknikk. Synes det virker som en spennende retning som åpner for mange muligheter, både innen maritim industri og oljebransjen.

Maskiningeniør (produktutvikling på NTNU) er også et solid valg om du ønsker å jobbe innen oljebransjen, mye avhengig av hvilken profil du velger underveis.

Lenke til kommentar

Har undersøkt de ulike studieretningene for Petroleumsteknologi på NTNU, og har funnet ut at Reservoarteknologi og Boreteknologi er de eneste retningene jeg kunne tenke meg. Boreteknologi har innslag av maskinfag og hydraulikk, mens Reservoarteknologi er mer strømning av petroleum. Selv foretrekker jeg Boreteknologi, men hva gir bedre utsikter? Tenker da på lønn, arbeidsmuligheter og allsidighet. :D:hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Velg det som interesserer deg, uansett.

Med interesse for faget får du gode karakterer og god kunnskap, noe som gjør deg til en attraktiv og engasjert medarbeider.

Jeg tror det er vanskelig å svare på spørsmålet ditt uansett, men i den grad det er noen forskjell tipper jeg den er marginal.

Uansett er vel dette noe du kan bestemme deg for etter du har begynt på NTNU. Mener på det første året er likt for alle retningene og spesialisering velger man først etter tre år. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...