AnonymDiskusjon Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Er ungdommer forstått? Som sikkert alt annet her i verden, må man sette seg inn i en situatsjon for å virkelig forstå seg på den. Akkurat det samme er det med ungsomskulturen, men problemet er at undommene forstår seg best på den - nettopp siden de er ungdommer å går i gjennom den fasen av livet. Selv verdensberømte, dyktige forskere med lang erfaring og utdanning med det kan ha problemer eller misforstå ungdommen så mye at folk får et helt annet inntrykk av hvordan vi er. Anonym poster: 3ff7231842a7dcbf2fe4bb34039b2795 1 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Det er jo ingen grunn til å prøve og forstå ungdommer. Før de rekker og stelle istand ugang har de blitt voksne og forstår seg ikke på ungdom de heller. 2 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Det er typisk ungdommer å være verdensmestere og allvitende. Dere glemmer at alle som er eldre enn dere ha vært på samme sted og at dere ikke er unike. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15 Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Ungdommer svikter ikke samfunnet. Tvert imot. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Det er jo ingen grunn til å prøve og forstå ungdommer. Før de rekker og stelle istand ugang har de blitt voksne og forstår seg ikke på ungdom de heller. Spørre istedet for å anta er jo en god strategi. Ditto med å fortelle/forklare istedet for å forvente. Men for mye forståelse kan være akkurat like feil som for lite når man skal forholde seg videre til samfunnet. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Om ungdommen selv vet hvordan de er kan jo også diskuteres, de kan gjerne se på seg selv som starten av en ny og bedre generasjon som skal fikse alt, men hovedsakelig er ungdommen alltid det samme Er mitt inntrykk ihvertfall, som "nylig" voksen. 3 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 (endret) Det er typisk ungdommer å være verdensmestere og allvitende. Dere glemmer at alle som er eldre enn dere ha vært på samme sted og at dere ikke er unike. Ja, alle har vært unge en gang. Men verden forandrer seg, og det er bare de som er unge i dag som vet hvordan det er. Tror det er en av de viktigste kildene til problemer som oppstår mellom unge og voksne i dag - utviklingen går så fort at de voksne faktisk ikke vet hvilken verden barna vokser opp i, i hvert fall ikke uten at de legger ned en betydelig innsats for å sette seg inn i den. Jeg er nok blant de siste som husker tiden uten hjemme-PC og mye annen teknologi som blir tatt for gitt i dag. Mine unge slektninger har brukt nettbrett og laptop fra før de tok sine første skritt. Jeg er spent på hva slags verdensbilder de ender opp med. Endret 7. august 2013 av Isbilen Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Det er typisk ungdommer å være verdensmestere og allvitende. Dere glemmer at alle som er eldre enn dere ha vært på samme sted og at dere ikke er unike. amen Lenke til kommentar
Gretcheen Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Jeg tror også mye av årsakene til konfliktene som oppstår mellom unge og voksne i dag, skyldes at verden forandrer seg i rekordfart. Det er bare de som er barn og unge i dag som kan beskrive og vite hvordan det virkelig er å vokse opp som ung i dagens samfunn. Dette har ikke foreldrene noen aning om, så fremt de virkelig setter seg ordentlig inn i situasjonen og hverdagen til barna. Om jeg ser på barn som går på barneskolen i dag, kan jeg se en totalforandring fra da jeg gikk på barneskolen for litt over 7 år siden. Da de aller første barna begynte å få egne mobiltelefoner da jeg gikk i femte klasse, skapte det store diskusjoner blant både elever, lærere og foreldre hvordan man skulle takle problemene dette medførte (både for de som hadde og ikke hadde egen mobil), og hvorvidt de skulle få lov til å i det hele tatt ta med mobilen på skolens område. Dette er bagateller for barn på barneskolen i dag, der de blir utstyrt med toppmodeller av mobiler helt fra første klasse. I dag er problemene helt utenfor rekkevidden fra da jeg var på deres alder. Omfanget er større, og problemene er helt nye. Min mor brukte alltid å spørre meg da jeg fylte år som barn hvordan det virkelig var å fylle f.eks. 10, 13 og 15 år gammel. Jeg skjønte aldri hvorfor hun spurte, da hun jeg tenkte at hun utmerket visste dette selv - hun hadde da fylt både 10 og 13 år selv. Nå forstår jeg dette i større grad, pga at situasjonen er helt annerledes nå enn for 40 år siden. Dette ble veldig langt og muligens preget av litt avsporing, men poenget mitt er at det aldri vil bli mulig å forstå seg på ungdommer fullt og holdent. Man kan oppnå en viss forståelse ved å legge litt innsats til selv, men uten dette vil det være vanskelig. All teknologien og framskrittene ellers i samfunnet gjør det vanskelig å forstå for mange. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Er ungdommer forstått? Ja, de er forstått nok, men som de barna de enda er skal man se dem, men man behøver ikke høre på dem barn skal ses, ikke høres Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 8. august 2013 Del Skrevet 8. august 2013 Ja, alle har vært unge en gang. Men verden forandrer seg, og det er bare de som er unge i dag som vet hvordan det er. Tror det er en av de viktigste kildene til problemer som oppstår mellom unge og voksne i dag - utviklingen går så fort at de voksne faktisk ikke vet hvilken verden barna vokser opp i, i hvert fall ikke uten at de legger ned en betydelig innsats for å sette seg inn i den. Jeg er nok blant de siste som husker tiden uten hjemme-PC og mye annen teknologi som blir tatt for gitt i dag. Mine unge slektninger har brukt nettbrett og laptop fra før de tok sine første skritt. Jeg er spent på hva slags verdensbilder de ender opp med. Det er klart at det på mange måter er annerledes å være ungdom nå enn før, men det er også ting som er akkurat som før. Og ungdommer tror ofte at de vet alt og kjenner til alle årsakssammenhenger, selv om de en dag skal lære at de tok feil. For ingen av dem er den første personen som har hatt det vondt og vanskelig eller blitt sviktet. De ser ikke hvorfor de blir misforstått eller hvorfor mennesker gjør dumme ting, hvor idealistisk og rettferdig verden egentlig er, eller hvor mye man må arbeide for tilværelsen og at andre har gjort mer for dem enn de klarer å se selv. Lenke til kommentar
Lykketrolling Skrevet 8. august 2013 Del Skrevet 8. august 2013 Som jeg ser det er begge deler like rett. Vi voksne sliter helt klart med å forstå hvordan det er for en ungdom å vokse opp i dag. Noe så enkelt som mobiltelefon og internett kom ikke før lenge etter at jeg var ferdig på gymnaset, og det sier jo sitt. Da jeg var barn hadde vi bare én kanal på TVen, så vi var mye ute og lekte i stedet. Å bruke datamaskin på skolen var kun tillatt i EDB-klassen, og å ta en bærbar med på prøver var uaktuelt. I 'nåtid' har vi knapt skoler engang. Nå heter det jo oppvekstsenter, eller noe sånt tull. Hvordan alt organiseres der vil jeg ikke prøve å gjette på engang. Selvsagt skjønner jeg ikke helt hva ungdommene går gjennom i dag. Verden er så forandret fra da jeg var ung at jeg ikke alltid klarer å holde følge lengre. Men en annen viktig ting er at ungdommen av samme grunn ikke skjønner hva jeg går gjennom i dag. De første tyve årene av livet mitt er på mange måter 'bortkastet'. Jeg lærte som alle andre å tilpasse meg verden og vokse opp, men den verden jeg lærte å bo i eksisterer ikke lengre. Så selv om jeg har flere tiår bak meg, er jeg på mange måter en ungdom selv, om vi tenker tekologin. Faktisk ikke det engang, fordi jeg ikke bryr meg om å sette meg inn i det. Facebook prøvde jeg en stund, men fant aldri noe nytte av det. Blue-ray har jeg knapt vært borti, annet enn på PS3 og en og annen film jeg har fått i gave. Instagram har jeg aldri prøvd, og kommer aldri til å gjøre det. Selv den Reddit-greia jeg hører så mye om vet jeg knapt hva er. Det interesserer meg ikke. Delvis fordi jeg ikke ser vitsen, og delvis fordi utviklingen går alt for raskt. Selv om Facebook og alt det der virker som det enerådende nå, er det ikke til å komme utenom at de lever på lånt tid. Straks noen finner noe bedre, vil folk strømme til det nye. Det skjer hele tiden, og kommer alltid til å skje. Så hvorfor sette seg inn i Facebook i dag, om 'alle' har sluttet å bruke det i morgen? Jeg har fortsatt en MySpace-konto et sted, men rakk knapt bruke den før 'alle' stakk. Poenget er at med farten utviklingen går i er det ikke bare ungdommene som sliter litt med å henge med. Ungdommene vokser opp og skal lære seg å tilpasse seg samfunnet, og mange tror de vet alt. Men det er lett å glemm at vi gamlingene også må tilpasse oss det samme samfunnet, og vi har lett for å bli hengende etter fordi vi har så mye vi må 'glemme' og lære på nytt. Da er det ikke rart det blir kræsj et sted. Kanskje det er en viktig grunn til hvorfor så mange ungdommer føler at de vet alt. Kanskje de gjør akkurat det. For ungdommene er det mye lettere å sette seg inn i det som er på mote i dag, som Facebook, Reddit, Instagram og alt det der. Vi gamlingene har nok mye mer erfaring enn dem og vet mye mer, men hvor mye av det vi vet og har erfart er fortsatt relevant? Løsningen, som jeg ser det, er ganske enkel. Vi gamlingene må lære oss å høre på ungdommene, behandle dem med respekt og ta dem alvorlig, men de må gjøre det samme med oss. Vi skal alle dele dette samfunnet, og vi jobber mot et felles mål om en bedre hverdag. Vi kan ikke fortsette å krangle hele tiden. Vi må alle lære oss å høre på hverandre og samarbeide. Det vil alle tjene på i lengden. Lenke til kommentar
Slendrian89 Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 For ca. 2450 år siden sa Sokrates hva han virkelig mente om ungdommen da til dags. ”Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus. De har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker og prater når de egentlig burde arbeide. De unge reiser seg ikke opp lenger når eldre folk kommer inn i værelset. De motsier foreldrene sine, skryter i selskaper, sluker søtsaker når de sitter ved bordet, legger beina over hverandre og tyranniserer sine lærere.” Faktisk ikke det engang, fordi jeg ikke bryr meg om å sette meg inn i det. Facebook prøvde jeg en stund, men fant aldri noe nytte av det. Blue-ray har jeg knapt vært borti, annet enn på PS3 og en og annen film jeg har fått i gave. Instagram har jeg aldri prøvd, og kommer aldri til å gjøre det. Selv den Reddit-greia jeg hører så mye om vet jeg knapt hva er. Det interesserer meg ikke. Delvis fordi jeg ikke ser vitsen, og delvis fordi utviklingen går alt for raskt. Selv om Facebook og alt det der virker som det enerådende nå, er det ikke til å komme utenom at de lever på lånt tid. Straks noen finner noe bedre, vil folk strømme til det nye. Det skjer hele tiden, og kommer alltid til å skje. Så hvorfor sette seg inn i Facebook i dag, om 'alle' har sluttet å bruke det i morgen? Jeg har fortsatt en MySpace-konto et sted, men rakk knapt bruke den før 'alle' stakk. Er du 78 år gammel? Eller er du kanskje antisosial? For med de meningene du ytrer her på forumet, så har jeg vanskelig for å tro noe annet. I og med du bruker et forum, så er du kanskje ikke så gammeldags som du ønsker å være... Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 Fra ca 3.40--> Er du 78 år gammel? Eller er du kanskje antisosial? For med de meningene du ytrer her på forumet, så har jeg vanskelig for å tro noe annet. I og med du bruker et forum, så er du kanskje ikke så gammeldags som du ønsker å være... Forum. Eldgamle saker (BBS, Usenet). Lenke til kommentar
Lykketrolling Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 Er du 78 år gammel? Eller er du kanskje antisosial? For med de meningene du ytrer her på forumet, så har jeg vanskelig for å tro noe annet. I og med du bruker et forum, så er du kanskje ikke så gammeldags som du ønsker å være... Ikke at du har noe med hvor gammel jeg er, men nærmer meg 40. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå