code Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 (endret) Jeg har et ønske om å greie å våkne etter 6-8 timer søvn uten alarm. Til dags dato sover jeg uansett 12 timer hvis jeg ikke blir vekket av alarm eller av andre årsaker. Akkurat ferdig med førstegangstjenesten hvor jeg vil tro jeg hadde gjennomsnittlig cirka 5timer søvn pr.natt, og dette funket utmerket. Har en generelt bedre dag med mindre søvn, og får mere tid til å være våken selvfølgelig. For å bare nevne en liten historie, om hvor sikker jeg er på at jeg sover 12 timer. Når jeg studerte på universitet hadde jeg liten grunn til å stå opp tidlig, så jeg brukte ikke alarm, en dag våknet jeg, og tittet på klokken. Noe var rart, jeg hadde bare sovet 11 timer, på grunn av dette så gikk jeg inn på klokka.no. Ikke bare hadde jeg faktisk sovet 12 timer, og klokken var feil, men datoen var også 1 dag feil, så jeg fant fort ut at jeg hadde 3 timer på meg å levere eksamen, trodde jeg hadde 27 timer. Aldri vært så stresse i hele mitt liv. Uansett, noen som vet om noen tips til å sove kortere/mindre uten alarm? - Ares Takk for at du leste. Endret 6. august 2013 av Ares NOR Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Det gjelder nok stort sett å bli vandt til det. Selv våkner jeg, merkelig nok, til samme tid hver morgen uavhengig av når jeg legger (innen rimelighetens grenser, da). Jeg har riktig nok alltid alarm på, men kan ikke huske sist jeg ble vekket av den, våkner av meg selv 10 minutter før den ringer...også i helgene. Jeg vil tro at kvaliteten på søvnen kan være avgjørende for hvor mye du sover. Prøv å finne riktig temperatur på soverommet, ikke spis rett før du legger deg, skaff deg en god pute og en seng som er god å ligge i. I tillegg har jeg en følelse av at litt aktivitet på ettermiddagen kan hjelpe, for eksempel en tur, eller litt lett jogging. Jeg sover i hvert fall bedre og blir mer opplagt neste dag av det. Ellers har en jo det kjente ordtaket: "søvn avler søvn".... Jeg kan ikke utelukke placeboeffekten av noen av tipsene mine, men det er nå det som fungerer for meg. Lenke til kommentar
code Skrevet 6. august 2013 Forfatter Del Skrevet 6. august 2013 Jeg har jo egentlig ikke noen problemer med å våkne til alarmen, men frykter alltid at jeg ikke skal våkne til den, på viktige dager og sove igjennom hele dagen. Samme hvilket aktivitets nivå jeg har den dagen, eller hvor ofte jeg står opp til samme tid, så sover jeg 12 timer den dagen jeg ikke blir vekket. Er ikke lenge siden jeg glemte å sette på alarm, skulle på kurs tidlig dagen etter, la meg relativt tidlig for å være opplagt, sov til klokken 11, rakk ikke starten på kurset. Sover også ganske godt, kanskje litt over gjennomsnittet varmt på rommet jeg sover, men hvis det ikke er alt for varmt, og jeg våkner flere ganger på natten av svette, så sover jeg 12 timer. Lenke til kommentar
GXT Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Å få en skikkelig rytme er løsningen her. Det tar tid og det kan til tider være enkelt å spore av, men det fungerer om du prøver hardt nok. Jeg har selv hatt stressende perioder hvor søvn har vært det samme som bortkastet tid for meg. Jeg hadde masse å gjøre, og det gikk til tider ut over nettene som ble korte og ujevne. Kroppen din kan tilpasse seg et søvnmønster selv etter en stund. Legger du deg til omtrent det samme tidspunktet hver dag mens du har vekkerklokken satt på et bestemt tidspunkt vil du etter hvert kunne våkne uten hjelp fra klokken. Selv opplevde jeg at jeg ofte våknet et par minutter før klokken gikk av etter at jeg kom inn i det. Derfra kan du også endre på rytmen din ved å sakte men sikkert skyve på tidspunktet når du går til sengs. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Hva er grunnen til at du ikke vil bruke alarm? Lenke til kommentar
Slendrian89 Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Du sover mer hvis du gjør mindre i løpet av en dag. Derfor klarte du deg med lite søvn i forsvaret, for da er kroppen så utmattet at du sover tungt som F. Jeg har vært en del på fiske, og hvis man er sliten når man går i køya, så sover man bedre de 4-5 timene du får, enn 10 timer hjemme. Sov uten persienner eller lystette gardiner, drikk vann før du legger deg, da våkner du for at du er pissatrengt Lenke til kommentar
code Skrevet 7. august 2013 Forfatter Del Skrevet 7. august 2013 Å få en skikkelig rytme er løsningen her. Det tar tid og det kan til tider være enkelt å spore av, men det fungerer om du prøver hardt nok. Jeg har selv hatt stressende perioder hvor søvn har vært det samme som bortkastet tid for meg. Jeg hadde masse å gjøre, og det gikk til tider ut over nettene som ble korte og ujevne. Kroppen din kan tilpasse seg et søvnmønster selv etter en stund. Legger du deg til omtrent det samme tidspunktet hver dag mens du har vekkerklokken satt på et bestemt tidspunkt vil du etter hvert kunne våkne uten hjelp fra klokken. Selv opplevde jeg at jeg ofte våknet et par minutter før klokken gikk av etter at jeg kom inn i det. Derfra kan du også endre på rytmen din ved å sakte men sikkert skyve på tidspunktet når du går til sengs. Nå har jeg lagt meg rundt klokken 00:00-01:00, og stått opp 06:00 vær dag i cirka et år, i førstegangstjenesten. Skulle tro om dette var en vane sak at jeg hadde hatt den vanen til nå. Har også lite med stressende dager. Hva er grunnen til at du ikke vil bruke alarm? Har ingen fobi mot alarm, men tror at hvis man våkner av seg selv, så får man en bedre morgen, istedet for å høre på den irriterende lyden. Men bruker alarm uansett, men hender at jeg ikke har alarm tilgjengelig og da hadde det vært greit å kunne stå opp tidligere enn 12 timer. Du sover mer hvis du gjør mindre i løpet av en dag. Derfor klarte du deg med lite søvn i forsvaret, for da er kroppen så utmattet at du sover tungt som F. Jeg har vært en del på fiske, og hvis man er sliten når man går i køya, så sover man bedre de 4-5 timene du får, enn 10 timer hjemme. Sov uten persienner eller lystette gardiner, drikk vann før du legger deg, da våkner du for at du er pissatrengt Jeg våkner alltid sykt pissatrenget, gjør somregel vondt, og må løpe på dass. Også er jeg som regel så sulten at jeg må løpe å bare få meg noe i munnen siden det gjør vondt i magen. Men også så har det ikke så mye å si hvor aktiv jeg er. Er forsatt like våken om morgenen etter 5-6 timer søvn som 12 timer, aktiv eller ikke. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Det var en periode der jeg slet med å våkne av alarmen. Jeg sov rett og slett forbi TO alarm-apper som ringte i en halvtime hver seg. Så tenkte jeg tilbake på tiden i forsvaret og fant løsningen: http://www.youtube.com/watch?v=de3q1PaXmmw Første morgenen våknet jeg med dødsangst i hjertet, hoppet opp av sengen og fy faen så glad jeg ble da jeg etter noen sekunder oppfattet at jeg faktisk var i mitt eget hjem fremfor i en stinkende kaserne. Det ble en god dag. Anyways. Jeg hadde det også i studietiden som deg, nesten aldri tidlige forelesninger og sov stort sett til jeg våknet av meg selv 6-7 dager i uken i tre år. Fikk meg så jobb hvor jeg nå står opp kl. 6 og det avgjørende for om jeg våkner fint og får en god dag er ikke hvor lenge jeg sover, men at jeg sover et riktig antall timer. Hvis jeg sover i 9 timer fungerer kroppen bra, men jeg gidder ikke legge meg kl. 21. I en lengre periode la jeg meg mellom 22-23 og sov i overkant av 7 timer. Jeg følte meg alltid uopplagt og trøtt så jeg begynte å eksperimentere med søvnmengden. Til slutt fant jeg en sweetspot rett over 6 timer, altså legger meg ca. 23-23.30 og da er jeg utrolig nok våken og opplagt hele dagen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå