Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Ta lappen på automat gir?

Anbefalte innlegg

Kunne godt gjort det Karpe, men er ikke nok timer i døgnet desverre. Begge er i full jobb, har også yngre søsken. Men føler nå at giringa går greit. Er ikke helt der, men det er ikke et problem lenger. Faktisk positivt overasket over hvor fort det har gått :) Føler at jeg har et helt annet utgangspunkt nå en da jeg startet tråden, da har jeg kun hatt 3 dager med kjøring siden den gang.

Så nå er det egentlig bare å få orden på alt det andre. Som kryss osv. Tror jeg blir (så vidt som overhode mulig) blir klar til oppkjøringen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan vere lurt, første gang jeg satt bak rattet var faktisk om vinteren, men på et fabrikkområdet uten trafikk. Husk å øvelsekjør med han utrolig masse før han begynner med kjøretimer, å fortsett å øvelsekjør etter han er begynt. Mange tusen lapper å spare der :)

Lenke til kommentar

Dog må man jo lære seg å kjøre med manuelt gir, og da bør du jo uansett få noen timer med opplæring.

Men at du må ha alle former for nattkjøring, glattkjøring osv.. og alle andre ting kan jeg ikke helt se for meg, for det har du jo allerede fra før. For om du klarer å beherske manuell giring eller ei vil jo en kjørelærer raskt se.

Lenke til kommentar

Syns det høres mye ut med "noen timer" opplæring om du tar utgangspunkt i at man allerede er stabil ellers i trafikken, men kjører automat. Kommer neppe til å være helt smooth clutching i starten, men selve gireprosessen er ikke særlig vanskelig og jeg vet ikke helt om man trenger kjørelærer for det akkurat :p

Lenke til kommentar

"Noen timer" i hermetegn kan vel være alt mellom himmel og jord, så det blir jo helt opp til deg hvor lenge du synes det er. Om du synes det høres for lenge, så er det vel det. :p

Uansett. Har man noen bekjente som trenger å slite ut clutchen sin litt, eller som kan disponere litt tid for at man skal lære seg manuell giring så er jo det supert. Nå har jeg aldri hatt "automatgir lappen", men mye av kjøreopplæringen gikk jo nettopp ut på hvordan du får alt til å flyte godt i trafikken med riktig girbruk (før kryss, rundkjøringer osv..), hvordan motoren reagerer osv... så kan jo godt hende det tar en par timer eller mer. ;)

Lenke til kommentar

Da er det oppkjøring i morga. Går for manuell. Er litt usikker på sikkerhets sjekken før kjøringa. For der er jeg ganske blank. Har rett å slett ikke peiling. Noen som vet hva det går ut på? Er det bare spørsmål? Eller må du sjekke forskjellige ting, å har det stor betydning om du består eller ikke?

Lenke til kommentar

Sikkerhetssjekken er at du må forklare og sjekke diverse ting som har med sikkerhet å gjøre. Jeg fikk spørsmål om å teste om bremsekraftforsterkeren fungerer. På MC fikk jeg bare spørsmål om å sjekke at motorsykkelen var i forskriftsmessig stand. Alt dette spør du kjørelæreren din om. Det er jo faktisk jobben hans/hennes å lære deg opp. :p

Kjenner folk som har strøket på sikkerhetstesten men fremdeles fått lappen.

Lenke til kommentar

Broren min tok lappen med automat, kjørte i to-tre år og lærte seg kjørebildet, regler osv og fikk erfaring, før han tok lappen med manuell siden. Han hadde seks kjøretimer før han tok lappen med automatgir og brukte litt over to måneder totalt.

Er en snarvei dersom du ønsker lappen fort, men da kan du bare kjøre med automat. I tillegg koster det mindre dersom du ikke har noen å kjøre med, siden automatgir er ekstremt lett sammenlignet med manuell, og derfor trengs mye færre kjøretimer enn med manuell (mest sannsynlig ihvertfall).

Endret av Audun0505
Lenke til kommentar

Ja nå fikk ikke jeg sett dette før etter oppkjøringa. Men bestod like vell :D Helt utrolig egentlig, var sikker på at jeg kom til å stryke. Kjørte helt prikk fritt, med ingen feil på kjøretimen før. Når oppkjøringa startet gikk alt galt. Kjørte ut med handbrekke på :p Stoppet midt i et veikryss (altså midt i mellom høyre og venstre på vikeplikt linjen), kvelte bilen i en rundkjøring. Hadde nesten gitt opp på slutten. MEN fikk lappen like vell, pga at ingen av sitasjonene var farlige. Å sa ifra rett etter alle skjedde at jeg forstod at jeg hadde gjort noe galt. Fikk nesten sjokk da kjørelæreren sa helt plutslig. ''Gratulerer'' !

Var veldig heldig med sikkerhets sjekken, fikk beskjed om å finne frem refleksvesten, å forklare hvorden jeg skulle bruke varsel trekant.

Lenke til kommentar

Det at du sa ifra når du gjorde noe feil er lurt. Jeg kjenner flere som har gjort tilsvarende feil på oppkjøring, men siden de selv så at det var feil tror sensor at du selv vil kunne forbedre deg på de ppunktene.

Gratulerer med lappen!

Lenke til kommentar

Sensoren merker om feilene du gjør er på grunn av nervøsitet, eller om det er på grunn av manglende forståelse for lesing av trafikksituasjoner, og grunnleggende trafkiale kunnskaper. Perfekt giring får man som regel ikke til før man har kjørt en stund.

Viser man at man skjønner hva man gjør feil og det i tillegg ikke er alvorlige feil ( kveling av motor er normalt ikke en alvorlig feil) så går det som regel bra.

Det er nå man virklig begynner å lære å kjøre, å kunne lese trafikkbilde skikklig og forutse situasjoner er ofte noe man lærer skikklig etter at man har fått lappen... etter mange timer bak rattet.

Gratulerer med lappen :)

Endret av dopus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...