Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Ta lappen på automat gir?

Anbefalte innlegg

Du kan få det godt under 20 lapper om du kun tar det grunnleggende og evt få timer ekstra. Mener å huske at en kamerat kun betalte ca. 13k for en pakke fordi han ikke brukte alle timene engang og fikk pengene tilbake (de hadde lovet de, men han måtte fortsatt krangle det til seg tho). Tror jeg endte på 16k selv (hadde grunnkurs og mørkekjøring fra A1).

Det vil jo selvsagt variere fra sted til sted. For trådstater så var det tydeligvis 21K, som sikkert stemmer bedre enn hva jeg anslo (pga det er en stund siden og fordelt utover lengre tid).

Men så lavt som 13-16K kan jeg egentlig ikke se for meg. Det må jo ha vært "pirat-kjørelærer". :p

Jeg mener løst å huske at det var minstekrav om hvor mange timer med kjørelærer som trengtes, og hvor lang tid alt tok. Og hvordan man da klarer det på mindre tid høres veldig rart ut?

Hvor lenge siden snakker vi om da?

Bare glattkjøring, langkjøring og oppkjøring i seg selv koster rundt 14-15 000kr!

Og så kommer alt det andre i tillegg...

Edit: Et lite estimat herfra: http://www.sal-mc.no/priser-kl-b

Tilsier at du nok tvilsomt kommer deg under 20K, eller noe i nærheten egentlig.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil jo selvsagt variere fra sted til sted. For trådstater så var det tydeligvis 21K, som sikkert stemmer bedre enn hva jeg anslo (pga det er en stund siden og fordelt utover lengre tid).

Men så lavt som 13-16K kan jeg egentlig ikke se for meg. Det må jo ha vært "pirat-kjørelærer". :p

Jeg mener løst å huske at det var minstekrav om hvor mange timer med kjørelærer som trengtes, og hvor lang tid alt tok. Og hvordan man da klarer det på mindre tid høres veldig rart ut?

Hvor lenge siden snakker vi om da?

Bare glattkjøring, langkjøring og oppkjøring i seg selv koster rundt 14-15 000kr!

Og så kommer alt det andre i tillegg...

Edit: Et lite estimat herfra: http://www.sal-mc.no/priser-kl-b

Tilsier at du nok tvilsomt kommer deg under 20K, eller noe i nærheten egentlig.

Jeg tok da det hos en ordentlig kjøreskole... Faktisk hos en av kjøreskolene med lavest strykprosent på hele østlandet, Hønsen Sjåførskole. Uten grunnkurs eller mørkekjøring ender du på ca. 16k hos de.

650 kr/t som det er hos Sal MC er dyrt. Mener å tro at det kanskje var Metro Trafikkskole kameraten min brukte, og som du ser har de pakketilbud som alle er langt under 20k.

Tror gjennomsnittet er på 10 timer utover de obligatoriske. Selv tror jeg at jeg hadde 4, hvorav noen av reise til oppkjøring langt fra der jeg bodde (og prisene kan ha endret seg på ~4 år). Wright tilbyr også en pakke som ser ut til å ha alt inkludert samt 7 timer og i tillegg til egne teoriprøver og det er fortsatt under 20k.

Jeg har ikke giddet å sjekke opp tallene nøye. Poenget er at 20k+ er dyrere enn det trenger å være.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Mimrer litt tilbake til den tiden når jeg tok førerkortet mitt, 6500,- inkl oppkjøring. :p

Ta førerkort på automatgir du, så får du fokuset på kjøringen din, ingen er verdensmestere uansett.

Anbefaler deg uansett å kjøre så mye som mulig.

Det er ikke opp til dere andre her å vurdere om vedkommende er klar for å kjøre i trafikken. Det er sensor sin oppgave :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så jeg holder på med intensivkurs nå, har hatt 4 dobbel timer. Problemet er at kjørerlæreren tviler på at jeg kommer til å rekke å bli god nokk til oppkjøringen. Å jeg vill helst bli ferdig før skole start, å vill nødig bruke mer penger på lappen. (har brukt 25k).

Bilen min er uansett automat gir. Å så vidt jeg vet bli jo automat gir mer og mer vanlig? Å manuell gir blir om en 20 års tid uvanlig? I usa er det jo nesten mer vanlig med automat gir.

Så tror dere dette er lurt? Er så sable lei av kjøretimer ect.. Å det største problemet er rundkjøringer og slikt. Der jeg må skifte gir ofte, å fokuserer heller på å gire en å følge med i rundkjøringen.

Så VISS jeg bestemmer meg for å gjøre dette, hva må jeg gjøre da? Oppkjøringen er alerede bestillt, Det gjør vell ikke noe vill jeg tro? Så skal jeg bare si det til kjørelæreren min?

Føler meg så UTROLIG mye mer sikker på automatgir, blir j*vla usikker å nervøs når jeg kjører med gir, å alt tar mye lenger tid

Egentlig mener jeg at dersom du ikke klarer å gire og samtidig følge med i trafikken, så bør du øvelseskjøre mer eller ta flere kjøretimer, da jeg tror det er litt tidlig å kaste seg ut i trafikkbildet hvis man synes giring er stressende.

Du vil nok møte på mange situasjoner som vil være mye mer stressende enn giringa, og det spørs hvordan du da vil takle de situasjonene. Det er klart at mange sliter med å lære seg å gire ordentlig, og det kan ta litt tid før dette setter seg.

Å kjøre opp med automat er greit, men litt dumt med tanke på at det ikke er billigere og du ikke kan kjøre biler med gir. Så jeg mener at det ikke er verdt det å kjøre opp med automat. Men det er min mening ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å kjøre opp med automat er greit, men litt dumt med tanke på at det ikke er billigere og du ikke kan kjøre biler med gir. Så jeg mener at det ikke er verdt det å kjøre opp med automat. Men det er min mening ;)

Fruen kjørte opp med manuelt gir, men ville aldri kjøre inn til sentrum fordi giring og bakkestart var en stressfaktor..

Så lurte jeg henne med på å handle en automatgirt bil. Nå kjører hun dit hun vil og bakkestart er ikke noe hun tenker på engang.

Så det er STOR forskjell på manuell og automat, spesielt hvis manuell er en stressfaktor. En stressfaktor man lett kan fjerne ved å kjøpe automat.

Fruen vil aldri kjøre en bil med manuell giring igjen. Og det går veldig fint :)

Lenke til kommentar

Fruen kjørte opp med manuelt gir, men ville aldri kjøre inn til sentrum fordi giring og bakkestart var en stressfaktor..

Så lurte jeg henne med på å handle en automatgirt bil. Nå kjører hun dit hun vil og bakkestart er ikke noe hun tenker på engang.

Så det er STOR forskjell på manuell og automat, spesielt hvis manuell er en stressfaktor. En stressfaktor man lett kan fjerne ved å kjøpe automat.

Fruen vil aldri kjøre en bil med manuell giring igjen. Og det går veldig fint :)

Poenget er at manuell skal ikke være en stressfaktor. Klart at for noen er det litt vanskeligere enn andre, men det er kun litt øvelse som skal til.

Jeg mener at de som ikke klarer å gire, har som regel kun hatt et fåtall kjøretimer og har gitt opp med en gang de fikk girspaken i handa. Poenget er at hvis jeg(og flertallet av de som kjører opp i norge) klarer å kjøre med gir, så er det ikke noe problem for andre å gjøre det heller(med mindre de har et handicap eller noe som gjør giring umulig).

Jeg tror det handler om å gi opp for fort, og dessuten må det jo være skikkelig surt å betale fullpris på et førerkort som aldri gir deg muligheten til å kjøre andre biler enn automat. Og vi vet heller ikke om automat blir den "nye" fremtiden.

Kort og godt mener jeg at så fremst du ikke har et handicap som tilsier at du ikke kan kjøre med gir, så bør man på det sterkeste ta førerkort med manuell. Ikke gi opp med en gang man møter motstand, da kommer man ikke langt i livet.

Endret av NinjaChrister
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det handler om å gi opp for fort, og dessuten må det jo være skikkelig surt å betale fullpris på et førerkort som aldri gir deg muligheten til å kjøre andre biler enn automat. Og vi vet heller ikke om automat blir den "nye" fremtiden.

Du tuller??

At automatgir er fremtiden er det ingen som helst tvil om.

Automat blir vanligere for hver dag, og bilprodusenter som blant annet Porsche satser jo på dette.

De konvensjonelle automatkassene med converter er på vei ut, mens girkasser med automatisk giring på ingen måte er på vei ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Automat eller manuelt gir er begge to avlengs og har ingen plass i fremtiden.

At både automat og manuelt gir kommer til å være svært seiglivet har jeg ingen tvil om, og det kommer nok til å gå mange tiår før vi ser begge to falle bort. Ærlig talt tror jeg manuelt gir kommer til leve lengst. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er jeg jo midt oppi et intensivkurs. Å kjørelæreren er meget bekymra, fordi han sier at det er ikke sikkert jeg rekker å bli god nok. Men gjør det noe da? Jeg mener, det er jo ikke noen katastrofe? Er ikke det bare å få på plass et par ekstra kjøretimer å utsette oppkjøringen litt? Samme hva som skjer, er jeg jo da ferdig med det obligatoriske å har kun kjøretimer igjen.

Lenke til kommentar

Det eneste som kan være et problem er jo om oppkjøringstime allerede er bestilt (og det bør ikke være noe problem å avbestille; trafikkstasjonene har jo lange ventelister...), evt. at kjørelærer har stappfull avtalebok i lang tid etter den planlagte oppkjøringen. Jeg er enig med de som anbefaler å ta de timene som trengs for å mestre manuelt gir, pluss at du bør øvelseskjøre mest mulig privat også, om du har noen å kjøre med...

Lenke til kommentar

Det eneste som kan være et problem er jo om oppkjøringstime allerede er bestilt (og det bør ikke være noe problem å avbestille; trafikkstasjonene har jo lange ventelister...), evt. at kjørelærer har stappfull avtalebok i lang tid etter den planlagte oppkjøringen. Jeg er enig med de som anbefaler å ta de timene som trengs for å mestre manuelt gir, pluss at du bør øvelseskjøre mest mulig privat også, om du har noen å kjøre med...

Problemet er at jeg har kun mulighet til å øvelsekjøre med automat. Siden både muttern og fattern har det. Kan jo øvelsekjøre med bestefaren min, (som har manuell) men han har vert mye syk, å liker ikke å mase på han. Han bor også 20 minutter her i fra. Så planen nå er egentlig bare å prøve å vere ni konsentret på resten av kjøretimene, eller er vell bare en igjen, resten er glattkjøring, landevegskjøring å en ting til. Så krysse fingrene å håpe på at jeg består. Viss ikke får jeg problemer, siden jeg ikke kan øvelse kjøre, pluss at det er ganske fult på trafikkskolen.
Lenke til kommentar

Å kjøre på fritiden, selv om det er automat burde jo kunne hjelpe.

Problemet er jo ikke kun giringa, men at du ikke er rutinert nok på alt det andre i tillegg til giringa. Jo bedre trafikkbilde du klarer å opparbeide, og automatisering (i hjernen) av forskjellige oppgaver, jo mer kapasitet av hjernen kan du bruke til selve giringa.

Joda, det er jo fordel å venne seg til det å gire, men tror altså at det fortsatt vil kunne hjelpe deg i ditt tilfelle å trene på å kjøre, selv om det er automat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...