Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Ta lappen på automat gir?

Anbefalte innlegg

Så jeg holder på med intensivkurs nå, har hatt 4 dobbel timer. Problemet er at kjørerlæreren tviler på at jeg kommer til å rekke å bli god nokk til oppkjøringen. Å jeg vill helst bli ferdig før skole start, å vill nødig bruke mer penger på lappen. (har brukt 25k).

Bilen min er uansett automat gir. Å så vidt jeg vet bli jo automat gir mer og mer vanlig? Å manuell gir blir om en 20 års tid uvanlig? I usa er det jo nesten mer vanlig med automat gir.

Så tror dere dette er lurt? Er så sable lei av kjøretimer ect.. Å det største problemet er rundkjøringer og slikt. Der jeg må skifte gir ofte, å fokuserer heller på å gire en å følge med i rundkjøringen.

Så VISS jeg bestemmer meg for å gjøre dette, hva må jeg gjøre da? Oppkjøringen er alerede bestillt, Det gjør vell ikke noe vill jeg tro? Så skal jeg bare si det til kjørelæreren min?

Føler meg så UTROLIG mye mer sikker på automatgir, blir j*vla usikker å nervøs når jeg kjører med gir, å alt tar mye lenger tid

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir jo aldri verdens mester i å kjøre i traffiken av et par kjøretimer. I Amerika å diverse andre land, er do jo bare snakk om en liten teori test pluss et par kjøretimer, å liten oppkjøring før de for lappen. Har ærlig talt ikke råa eller tid til å bruke mer peng på lappen.

Men har jeg automat gir så går alt bra, jeg føler at jeg ''stoler'' er mer på bilen. (er red for at jeg kvele bilen i rundkjøringen, eller gi for masse gass, eller i fucke opp en bakke start eller noe slikt i runkjøringer/kryss) Dett forsvinner dog helt med automat.

Hender av og til kjørelæreren sier ''kjør til venste, så blinker jeg høyre, å kjører rett frem :p .

Pga at jeg har tankene på giring ect. Dette vill forsvinne med automat.

Men for å få litt klarhet i det. Det eneste jeg trenger å gjøre VISS jeg bestemmer meg for å ta oppkjøring på automat gir er å si fra til kjørelæreren? Selvom oppkjøringen er bestilt?

Å er det noen katastrofe om jeg ikke rekker å bli klar til oppkjøringen? Er ikke det bare å avbestille å få inn et par ekstra kjøretimer? Det gjør vell ikke noe om jeg tar glattkjøringen ect, da er jeg jo bare ferdig med det, eller?

Lenke til kommentar

At giring er vanskelig i starten er helt naturlig.

Alt går vel mer og mer mot automat ja, så det skulle vel gå fint å ta den med automatgir. Dog er det jo de gangene du skal kjøre en annen bil osv..

Jeg tolk den med gir og jeg angrer ikke på det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tok lappen kun for automatgiret bil,og har aldri angret. Nå 22 år senere er biler med automatgir mye mer vanlig. Eneste utfordringen er at du kun kan kjøre med automatgir,og da såklart er litt mer "låst" mtp kjøring av kameraters biler..men det er sikkert bare detaljer.

Selvfølgelig kjipt ikke kunne kjøre andres biler, men heller det en kaste bort mer tid fra skolen, å penger på kjøretimer. ( foreldrene mine har kun bil med automat, skal flytte ut også, så blir begrenset med tid til øvelse kjøring) Om jeg skulle vere sjofør eller noe slikt kan jeg jo bare bruke min bil uansett, de fleste vennene mine har ikke somlet seg til å ta lappen uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom du ikke rekker å bli klar til oppkjøringen, så gjør det ikke noe hvis du har tatt alle de obligatoriske timene dine. Da kan du trene selv med manuelt gir, og melde deg opp til oppkjøring selv - eller via en trafikkskole som har godkjent oppkjøringsbil til deg.

Du vet aldri når det blir greit å kunne kjøre manuelt. Hva hvis du får en jobb som krever dette?

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Har ærlig talt ikke råa eller tid til å bruke mer peng på lappen."

Da har du heller ikke råd eller tid til å få lappen heller.

Greit at det kan være vanskelig å gire i starten, men herre min hatt.

Kjørelæreren sier at du skal kjøre til venstre, du blinker til høyre, samt kjører rett fram?

Her må det øves mer før du er klar, automatgir eller ikke.

• Liker 9
Lenke til kommentar

Å det største problemet er rundkjøringer og slikt. Der jeg må skifte gir ofte, å fokuserer heller på å gire en å følge med i rundkjøringen.

Det er i utgangspunktet ikke "meningen" å måtte gire i rundkjøringen, men før du kjører inn i den. Det selvfølgelig "unntak" ved f. eks at du må stanse raskt fordi bilen foran deg stanser eller en annen bryter vikeplikten.

Blir jo aldri verdens mester i å kjøre i traffiken av et par kjøretimer. I Amerika å diverse andre land, er do jo bare snakk om en liten teori test pluss et par kjøretimer, å liten oppkjøring før de for lappen. Har ærlig talt ikke råa eller tid til å bruke mer peng på lappen.

Det er ingen menneskerett å ha lappen. Er du ikke klar så er du ikke klar. At du har råd eller ei er irrelevant, jeg ønsker ikke folk ut i trafikken med "intenskurs" og hvor dårlig opplæring de har i statene (faktisk) er også uvesentlig.

• Liker 8
Lenke til kommentar

Er bare en utrolig hektisk tid i livet mitt. Mye som skal gjøres, å det er nok noe av grunnen til at jeg ikke greier å fokusere fult ut på kjøringen. Å føler at med automat gir, så har jeg ikke like mye å tenke på, å kan dermed bli ferdig mye fortere.

Bor en plass der jeg MÅ ha lappen, å MÅ bli ferdig snart, kan ikke miste mer tid av skolen. Det er dager jeg kjører utmerktet, andre dager er vi tilbake på blinke venstre, kjøre rett fram osv :p . Har også en tendens til å bli mye bedre å kjøre etter den første halvtimen med kjøring. Altså gjør utrolig mange feil i begynnelsen av kjøretimen, så blir alt gradvis bedre.

Å dersom jeg slutter nå er det jo 20k rett i dass, i og med at jeg ikke kan ha mye kjøretimer etter skole start, å ikke har mulighet til mye øvelsekjøring. Mulig hele greia var dårlig planlagt. Men gjort er gjort.

Lenke til kommentar

Dersom du ikke rekker å bli klar til oppkjøringen, så gjør det ikke noe hvis du har tatt alle de obligatoriske timene dine. Da kan du trene selv med manuelt gir, og melde deg opp til oppkjøring selv - eller via en trafikkskole som har godkjent oppkjøringsbil til deg.

Du vet aldri når det blir greit å kunne kjøre manuelt. Hva hvis du får en jobb som krever dette?

Det er jo veldig betryggende, så med andre ord. Fullfører jeg intensivkurset, så er det enste som står igjen til oppkjøringen å bli god nok å kjøre? Får jeg noe bevis på at jeg har tatt det obligatoriske da? Å det er ikke noen tidsfrist du må ta oppkjøringen innen eller noe? Teorien er tatt, så der er et problem ute av bildet :p

Får jeg en slik jobb, så har jeg jo alltids muligheten til å ta oppkjøring på nytt med manuell gir, siden jeg har tatt alt annet. Skulle ikke bli et kjempe problem det.

Lenke til kommentar

Utifra fra det du har forklart av hva du kan og ikke kan, anser ikke jeg deg som trygg i trafikken. Men det kan ikke jeg vite helt sikkert. Ja, det er lett å få lappen i USA som du sier, men ungdommene der borte forårsaker også utallige mange ulykker pga deres inkompetanse. Er du ikke god nok, så består du jo heller ikke førerprøven. Så det stopper seg selv eventuelt. Har ikke kjøreskolen din bil med automatgir? Da kan jo denne kjørelæreren din se om du er noe bedre på det.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Er bare en utrolig hektisk tid i livet mitt. Mye som skal gjøres, å det er nok noe av grunnen til at jeg ikke greier å fokusere fult ut på kjøringen. Å føler at med automat gir, så har jeg ikke like mye å tenke på, å kan dermed bli ferdig mye fortere.

Bor en plass der jeg MÅ ha lappen, å MÅ bli ferdig snart, kan ikke miste mer tid av skolen. Det er dager jeg kjører utmerktet, andre dager er vi tilbake på blinke venstre, kjøre rett fram osv :p . Har også en tendens til å bli mye bedre å kjøre etter den første halvtimen med kjøring. Altså gjør utrolig mange feil i begynnelsen av kjøretimen, så blir alt gradvis bedre.

Å dersom jeg slutter nå er det jo 20k rett i dass, i og med at jeg ikke kan ha mye kjøretimer etter skole start, å ikke har mulighet til mye øvelsekjøring. Mulig hele greia var dårlig planlagt. Men gjort er gjort.

Igjen, det har ingenting å si for resten av traffikken at du trenger bil. Det viktigste er at du er trygg for du kommer deg ut på veien, og ved å slite med motorikk som blinklys og giring så høres ikke det ut til å være tilfellet. Det er skummelt hvordan du selv ikke ser din egen utrygghet i trafikken som et problem, og en klar indikator på at det trolig er en dårlig idé med å rushe lappen.

Ønsker deg allikevel lykke til, men håper du tar den nødvendige opplæringen og tiden som trengs. Automatgir syns jeg ikke er noen løsning på problemet. Noen fraværsdager klarer man fint fra videregående uansett :)

Endret av Occi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ville ventet til man er litt mer klar. Er du ikke klar så vil stryk på oppkjøringa svi økonomisk.

Du har ikke noen du kan kjøre med i ny og ne da? Altså slik at du blir mer vant til å kjøre i trafikken og lærer deg helt grunnleggende kjennskap til hvordan du håndterer bilen.

Joda, noen trenger mer tid til å mestre det, men da bør du også bruke mer tid, ikke ta snarveier. Bare fordi du får sertfikatet gjør deg ikke til noen bedre sjåfør, og da er du helt alene om kjøringa...

At det kanskje blir litt mindre å holde styr på med automat er greit nok. Men kanskje kjøre litt mer? Om du har betalt 25 000kr og kun kjørt med kjørelærer så kan du vel umulig ha så mye mer enn absolutt minimum av kjøretimer som kreves? For et par år tilbake så måtte jeg vel ut med noe ala 22-23 000 elns for kun det grunnleggende, og tviler på at det har blitt noe særlig billigere. Jeg hadde heldigvis foreldre å kjøre med, og det hjelper veldig å bare kjøre litt og gjøre seg kjent med biler.

Lenke til kommentar

At det kanskje blir litt mindre å holde styr på med automat er greit nok. Men kanskje kjøre litt mer? Om du har betalt 25 000kr og kun kjørt med kjørelærer så kan du vel umulig ha så mye mer enn absolutt minimum av kjøretimer som kreves? For et par år tilbake så måtte jeg vel ut med noe ala 22-23 000 elns for kun det grunnleggende, og tviler på at det har blitt noe særlig billigere. Jeg hadde heldigvis foreldre å kjøre med, og det hjelper veldig å bare kjøre litt og gjøre seg kjent med biler.

Du kan få det godt under 20 lapper om du kun tar det grunnleggende og evt få timer ekstra. Mener å huske at en kamerat kun betalte ca. 13k for en pakke fordi han ikke brukte alle timene engang og fikk pengene tilbake (de hadde lovet de, men han måtte fortsatt krangle det til seg tho). Tror jeg endte på 16k selv (hadde grunnkurs og mørkekjøring fra A1).

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at trådstarter ikke bør miste mer av skolen, det kan hende de skal begynne med infinitivfeil som fokus nå fremover.

Så kanskje vi blir kvitt og/å-feilene dersom trådstarter tar automatlappen. Kjør på!

Hehe morsom du. Om jeg virkelig hadde brydd meg hadde jeg ikke hatt alle de feilene. Dette er vell ikke en stil, eller eksamen er det? :) Å ja, jeg har mistet nok allerede, av andre grunner...

Igjen, det har ingenting å si for resten av traffikken at du trenger bil. Det viktigste er at du er trygg for du kommer deg ut på veien, og ved å slite med motorikk som blinklys og giring så høres ikke det ut til å være tilfellet. Det er skummelt hvordan du selv ikke ser din egen utrygghet i trafikken som et problem, og en klar indikator på at det trolig er en dårlig idé med å rushe lappen.

Ønsker deg allikevel lykke til, men håper du tar den nødvendige opplæringen og tiden som trengs. Automatgir syns jeg ikke er noen løsning på problemet. Noen fraværsdager klarer man fint fra videregående uansett :)

Takk for det :) Men ja, pgs søvnproblemer mister jeg en del fra før, så svir ekstra å miste mer med lappen. Men men, sann er livet.

Ville ventet til man er litt mer klar. Er du ikke klar så vil stryk på oppkjøringa svi økonomisk.

Du har ikke noen du kan kjøre med i ny og ne da? Altså slik at du blir mer vant til å kjøre i trafikken og lærer deg helt grunnleggende kjennskap til hvordan du håndterer bilen.

Joda, noen trenger mer tid til å mestre det, men da bør du også bruke mer tid, ikke ta snarveier. Bare fordi du får sertfikatet gjør deg ikke til noen bedre sjåfør, og da er du helt alene om kjøringa...

Kjører veldig bra her i bygda. Vi ligger på 5000 inbyggere, SÅ er ikke så mye rundkjøringer å slikt. Nettopp der jeg sliter. Å har dårlig tilgang på øvelsekjøring med manuell gir. Så er i en litt frustrerende situasjon. Har betalt 21k for intensivkurs på forhånd (alt obligatorisk). Pluss 4k med en tidligere kjørelærer som jeg sluttet med.
Lenke til kommentar

Det er jo veldig betryggende, så med andre ord. Fullfører jeg intensivkurset, så er det enste som står igjen til oppkjøringen å bli god nok å kjøre? Får jeg noe bevis på at jeg har tatt det obligatoriske da? Å det er ikke noen tidsfrist du må ta oppkjøringen innen eller noe? Teorien er tatt, så der er et problem ute av bildet :p

Får jeg en slik jobb, så har jeg jo alltids muligheten til å ta oppkjøring på nytt med manuell gir, siden jeg har tatt alt annet. Skulle ikke bli et kjempe problem det.

Slik jeg forstår, så blir det som er obligatorisk lagt inn i en felles database. Jeg har for eksempel tatt min føreropplæring på to forskjellige skoler på forskjellig side av landet, uten noen form for problem.

Teoriprøven din har en frist.Dersom du ikke består oppkjøringen 3 år (jf. Trafikkopplæringsforskriften §29-1) etter bestått teoriprøve, må du ta teoriprøven på nytt igjen.

Og folkens, jeg tror det får bli sensor sin oppgave å finne ut om hun er dyktig nok eller ikke. Slik jeg vet, så er også kjøreskolelærere også flinke til å si i fra om de tror eleven sin kommer til å stå eller ikke. Dersom TS får fikset det hun sliter med, så er det kanskje ingenting i veien for at hun er flink nok.

Derimot, dersom TS kommer til oppkjøring og har problemer med ting som blir sett på som elementært, så stryker du. Vi har alle sammen vært ferske sjåfører, og vi har alle sammen helt sikkert hatt våre problemer i begynnelsen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...