Gå til innhold

Teit spørsmål: Strøm hovedkort/CPU

larsidar

Anbefalte innlegg

Jeg skal oppgradere en gammel maskin ved å røske ut hovedkort og CPU, og putte inn noe nytt, og hadde tenkt å bruke mitt gamle kabinett.

Men så: På nyere prosessorer/hovedkort så trenger man jo egen strømtilførsel til CPU, og her er jo mitt kabinett såpass gammelt at sånt finnes ikke.

Da er spørsmålet: Gul ledning er +12V, og +12V kontakten er koblet til med to gule ledninger og to sorte (jord).

Kan jeg da i prinsippet (for å slippe å kjøpe nytt kabinett eller strømforsyning) lage en slik kontakt av de andre ledningene? Det vil si ta to gule, og to sorte, og lage en +12V-kontakt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei larsidar,

sitter akkurat nå med eksakt samme problemet. Tenkte at den gamle 250W strømforsyningen alltids ville klare brasene så lenge, men ante ikke at der var kommet en ekstra +12V plugg. Veldig kjipt når dagen var satt av til å installere nytt hovedkort og CPU...

Funka løsningen din? Stappa du bare ledningene (gul og svart) ned i kontakten? Og Y-kobler du eller tar du hele kontaktene (dersom dette er det eneste +12V ledningene blir brukt til så...???

Lenke til kommentar

Off topic: jo, det finnes et dumt spørsmål: det som ikke ble stilt..

On topic: Så lenge du har en ATX-strømforsyning som er kraftig nok, så går det nok fint.

Ok, når jeg enker over det så kan det hende du får et problem med P4 / Celeron uten en sånn plugg som jeg tror du forsøkte å forklare, men til et AMD-system tror jeg det bør gå :)

Lykke til!

Mvh.

Dings

Lenke til kommentar

Det er en AMD Athlon prosessor som skal brukes.

Men når det gjelder 5V og 12V så er det jo ledningen som bestemmer spenningen. Når det gjelder strømstyrken (Amperen (A)) så kan det jo godt hende det ikke stemmer. Det er derfor jeg lurer på om det er praktisk mulig...

Minuset er at jeg bare kan ha en harddisk, eller være uten DVD/CD-ROM fordi det kreves to gule ledninger (+12V), og da må man bruke to av de gamle ledningene...og da mister man jo et punkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...