bas Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 (endret) Har et kanskje rart spørsmål. I en tomannsbolig (to leiligheter), hvordan kan f.eks en internettleverandør tilby to abonnementer på 10 Mbit/s (ett til hver leilighet) men ikke ett abonnement på den doble hastigheten til f.eks bare den ene leiligheten? Grunnen til jeg spør er fordi jeg ønsker å få bredbånd i en leilighet i en horisontaldelt enebolig med litt avstand til nærmeste sentral som reduserer tilgjengelig hastighet. Jeg veit at naboen i samme boligen (samme telefonlinje) har 10 Mbit/s fra NGT, og det er det som blir levert, men beskjeden var at dette var max av hva de kunne garantere. Når jeg så går for å sjekke tilgang hos NGT så får jeg også oppgitt at jeg kan få 10 Mbit/s i leilighet nummer to. Hvordan kan det ha seg at max pr. leilighet ligger på 10 Mbit/s mens med to abonnementer så leveres det altså 20 Mbit/s totalt (hvis man skal stole på dette da, uten å selv ta en telefon til NGT for å faktisk sjekke). Er mattematikken så enkel at dette "does not compute", eller er det helt andre forhold som ligger til grunn for hva som kan leveres av båndbredde? Endret 6. august 2013 av bas Lenke til kommentar
j-- Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Hastigheten leveres per trådpar. Så med to trådpar kan din totale kapasitet til boligen være 20 Mbit/s, med to "pipes" på 10 Mbit/s. Hva NGT vil levere, og hva som er teknisk mulig å levere, er to forskjellige ting. Har sett custom-løsninger på 3 * 8-wire SHDSL, bundlet med PPP multilink. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 (endret) Har et kanskje rart spørsmål. I en tomannsbolig (to leiligheter), hvordan kan f.eks en internettleverandør tilby to abonnementer på 10 Mbit/s (ett til hver leilighet) men ikke ett abonnement på den doble hastigheten til f.eks bare den ene leiligheten? Grunnen til jeg spør er fordi jeg ønsker å få bredbånd i en leilighet i en horisontaldelt enebolig med litt avstand til nærmeste sentral som reduserer tilgjengelig hastighet. Jeg veit at naboen i samme boligen (samme telefonlinje) har 10 Mbit/s fra NGT, og det er det som blir levert, men beskjeden var at dette var max av hva de kunne garantere. Når jeg så går for å sjekke tilgang hos NGT så får jeg også oppgitt at jeg kan få 10 Mbit/s i leilighet nummer to. Hvordan kan det ha seg at max pr. leilighet ligger på 10 Mbit/s mens med to abonnementer så leveres det altså 20 Mbit/s totalt (hvis man skal stole på dette da, uten å selv ta en telefon til NGT for å faktisk sjekke). Er mattematikken så enkel at dette "does not compute", eller er det helt andre forhold som ligger til grunn for hva som kan leveres av båndbredde? Tykkelsen på kablene og avstanden til sentralen bestemmer hvor høy båndbredde du kan oppnå på adsl. Som j-- nevner så er det mulig å bundle linjer, men det er vel heller tvilsomt at ngt leverer noe slikt til privatpersoner. Endret 6. august 2013 av Uderzo Lenke til kommentar
bas Skrevet 6. august 2013 Forfatter Del Skrevet 6. august 2013 Hastigheten leveres per trådpar. Så med to trådpar kan din totale kapasitet til boligen være 20 Mbit/s, med to "pipes" på 10 Mbit/s. Hva NGT vil levere, og hva som er teknisk mulig å levere, er to forskjellige ting. Har sett custom-løsninger på 3 * 8-wire SHDSL, bundlet med PPP multilink. Ok, da ligger nok svaret der ja, for mener å huske at inntakskabelen på loftet har to trådpar, hvor naboen benytter det ene. Skal ringe og høre med NGT for å være sikker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå