Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Avsluttende fag på VG1 studiespesialisering

Anbefalte innlegg

hei! eg skal begynne på vg1 studiespesiallisering, alså no til høsten. eg har tenkt å bli lege. kva slags fag er avsluttande på vg1?

korleis er vg1 forhold til ungdommskule, er det vansklieg?

eg hat tenkt å velg p matte, og ta realfag vg2, og har lyst å ta fysikk og kjemi andre året, går det greitt å velge p matte?

eg skal velge s matte vg2.

kan noe versåsnill å svare på desse spørsmålene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I VG1 Studiespesialiserende er englesk, naturfag, samfunnsfag, geografi og matematikk avsluttende fag.

Vanskelighetsgraden på VG1 er avhengig av hvor mye du har jobbet på ungdomsskolen og hvor lett du tar til deg ny kunnskap. Hvis du har fulgt godt med på ungdomsskolen og er vant til å gjøre lekser og innleveringer bør det gå helt greit.

Jeg vet ikke hvordan det er med 1P og fysikk/kjemi, det eneste jeg kan tenke meg er at fysikken kan bli litt vanskeligere enn om du hadde hatt 1T.

Lenke til kommentar

Hør litt med skolen før du velger mellom 1P og 1T. S1 er visstnok mye repetisjon fra 1T, så 1T vil nok gi deg et lite fortrinn. Det er også greit å huske at du vil måtte ta både S1 og S2 for å kunne søke medisin.

Lenke til kommentar

Dette er den letteste og mest taktiske veien til legestudiet:

VG1: Matematikk 1P, Engelsk fellesfag, samfunnsfag, geografi, naturfag.

VG2: Matematikk S1, Fysikk 1, Kjemi 1, Biologi 1 (eventuelt et annet samfunnsfaglig fag)

VG2: Fellesfagene, Matematikk S2, Kjemi 2, et andreklassefag (f.eks sosiologi)

Du havner på 3 realfagspoeng da, men dette er den mest taktiske veien å gå (hvis du ikke er så interessert for realfag eller er litt svakere akademisk.

Personlig gikk jeg følgende:

VG1: Engelsk, Matematikk 1T, naturfag, samfunnsfag og geografi.

VG2: Fysikk 1, Kjemi 1, Matematikk R1, Biologi 1

VG3: Fellesfag, Kjemi 2, Matematikk R2, Biologi 2.

Jeg gikk med andre ord det mest krevende løpet en kan ta med bare realfag. Havnet på rundt 5,9 i snitt (nok til å klare medisin), men valgte et annet studie, da medisin har mange ulemper. Etter å ha gått dette løpet har jeg funnet ut en mer taktisk måte som jeg nevnte ovenfor.

Endret av Potissimus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...