Gå til innhold

dama ønsker å kjøpe seg inn, hvordan?

Hades1980

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi er ett samboerpar som lurer på ett par ting. Jeg (mann) eier ett hus som er verdt ca 5 millioner. Jeg har ca 1.8mill gjenstående i lån på dette huset.

Min samboer ønsker å kjøpe seg inn i huset for å eie hun også.

Idag mottar jeg husleie hos henne for at hun skal bidra litt. Vi er enig om at den dagen hun kjøper seg inn så trekker vi ifra disse pengene slik at hun ikke taper noe på å leie.

Vi er enig om at hun kjøper seg inn en prosentandel etter takst på huset.

Hvordan foregår dette?

Om hun tar 1 mill i lån, å eier 20% av huset på papiret. Betyr det at hun "spiser" av lånet mitt slik at jeg bare har 800tusen i lån? Dette er sikkert ganske enkelt, men kunne noen forklart litt? gjerne rettet meg om det blei helt feil her.

Andre tips å triks mottas med stor takk =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom hun tar opp 1 million i lån for å kjøpe seg inn i huset, så skal jo hun betale denne millionen til deg. (Det er det som ligger i at man "kjøper" noe...) Om du ønsker å betale ned på huset eller om du ønsker å gjøre noe annet med pengene er forsåvidt ikke så viktig, men siden huset allerede er belånt og hun vil måtte ta opp lån for å betale, så er den enkleste måten å gjøre dette på mest sannsynlig å refinansiere. Dersom hun skal ta opp lån må hun jo ha pant i huset (hvis ikke blir det veldig dyrt), og den enkleste måten å gjøre det på er vel en refinansiering.

En annen og kanskje litt enklere måte å gjøre dette på er at hun overtar lånet ditt 100% (dersom hun kan betjene det), og skriver en avtale om at hun da overtar en andel som tilsvarer (1,8 millioner + [det hun får godskrevet for leien])/5 millioner. Det tror jeg skal være mulig uten nevneverdig plunder. Husk å tinglyse overdragelsen (dokumentavgiften er sur, men det er lurt mtp. kreditorer).

Det resulterer selvfølgelig i at du blir gjeldfri mens hun sitter igjen med stor gjeld, men det er i utgangspunktet en situasjon som er vanskelig å unngå når startsituasjonen er at du eier delvis nedbetalt hus og hun ikke gjør det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dere trenger så vidt jeg forstår ikke noe nytt lån. Men at hun skal overta 1 mill av ditt lån.

Dette betyr at hun skal betjene 10/18 av lånets kostnader, samtidig som hun får redusert leien sin med ca 40 % (siden hun da eier 20 %, hun betaler deg 80 % leie og du må betale henne 20 % leie )

Hvis så samboerskapet tar slutt, må du betale henne 20 % av ny takst minus restlånet hennes.

Hvis dere begge har en ordnet og problemfri økonomi hadde jeg valgt å lage en skriftlig avtale om dette uten tinglysning.

Men jeg hadde ikke gått med på en slik avtale hvis jeg ikke følte meg trygg på at dette virkelig var et forhold å satse på....

Endret av nojac
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar. Blei en del klokere nå. Tenkte jeg skulle dra i banken å snakke litt videre med rådgiver om dette.

Skjønner jo at det kan bli litt vanskelig å samtidig virke nesten urettferdig når jeg nesten sitter gjeldfri mens hun får masse lån å tillegg bare eier 20% kanskje av boligen. Men synes jo det blir feil at hun f.eks skal ta opp halve lånet mitt 950tusen kroner, får så å eie halvparten. Da har jeg jo gitt henne alvorlig masse penger som jeg har strebet for i årevis. Det gode med dette er at hun er helt enig i dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...