Gjest Slettet+3165 Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Aner meg at det går mer på det konkrete verkstedet? Jeg har flere i familien min med Merce, og som er godt fornøyd med oppfølging og service fra verkstedet de bruker. Og sånn er det for meg med Opel: Jeg er godt fornøyd, faktisk meget godt fornøyd med mitt verksted her jeg bor. Men det verkstedet i Oslo, som har servet min bil fram til 100KKM, har gjort så elendig arbeid og samtidig løyet til meg, at de burde ikke fått lov å holde på slik. I dette tilfellet ble Mercedes i Tyskland kontaktet, de slo seg også vrange. Hadde det ikke vært for en gammel klassekamerat jobber på den ene Opel avdelingen her i distriktet, så hadde jeg kvitta meg Opelen for lenge si. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Når det gjelder verksted, er det store forskjeller fra sted til sted. Selv har jeg vært vedlig fornøyd med Opel (både lokalt merkeverksted og selve bilen) i snart 10 år, mens Mercedes (i 3 år) leverte både elendig bil og totalt elendig verksted. Dessverre er det vanskelig å vite dette på forhånd, da de man spør kan ha andre forventninger enn man har selv. Opel skal ihvertfall ha ros for å være svært imøtekommende med å håndtere reklamasjoner (lenge etter at garantier hadde gått ut). Lenke til kommentar
Nordlendingen Skrevet 16. august 2013 Forfatter Del Skrevet 16. august 2013 Ny runde for å prøvesitte biler i går. Toyota Avensis ble i grunnen akkurat litt liten i baksetet, mtp benplassen. Siste generasjon er litt lengre sies det, men de blir også en god del dyrere. Så var det noe Verso-greier som jeg ikke ble helt klok på, tror baksetet kan skyves frem og tilbake og den utstilte hadde dekk i bagasjerommet så baksetene stod i fremre pos. Ble uansett ikke helt venn med sittestillingen og den litt rare følelsen av å sitte "nedi" bilen, til tross for at det er en MPV-aktig bil. Kjørte til "storbyen" for å se på Opel, men der var det fortsatt feriestengt. Kunne godt tenke meg å se på både Vectra og Zafira og kanskje til og med Signum hvis jeg kom over en, men det er ikke så enkelt når sjappa er stengt. Så var det Skoda. Octavia var som fryktet litt i minste laget i baksetet. Men, gud bedre i Superb - der var det plass! Både foran og bak og i bagasjerommet. I tillegg satt jeg som støpt fast i førersetet, og følte at alt bare falt på plass. Akkurat nå virker det som om dette er bilen for meg, men så var det noe med penger da... Må vel opp mellom 200 og 250 lapper for en ok stasjonsvogn, og det hadde jeg i utgangspunktet ikke akkurat tenkt å bruke. Må langt ned i tenkeboksen ang dette. I mellomtiden: Ser den kommer med noen pussige små bensinmotorer, noen som har erfaring med disse ? Virker kanskje ikke så holdbart å dytte en liten 1,4 bensin inn i en stor tung bil, eller ... ? Og hva med 105hk diesel, holder det? Den 1300kg hengeren jeg har er en varehenger som aldri fylles opp, største lasset er en plankestabel fra byggevaren en gang i mellom. Noen synes kanskje det er rart at jeg bare prøvesitter, men jeg mener det er godt nok grunnlag til å gjøre en lang liste kortere, i første omgang. Senere blir det selvfølgelig prøvekjøring osv. Kommentarer mottas med takk. Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 en eller annen person sa en gang at det holder å prøvekjøre en bil i 50 meter før du bør ha avgjort om det er bilen for deg. så prøvesitting er en smart plass å begynne. Signum er en stor og god bil men er usikker på hvor mye de er plaget med feil, om de er det da. jeg har prøvd de små bensinmotorene som du tenker på. og de er overraskende kraftig. ikke rare spruten på toppen, men de holder til det meste utenom det. og så er de billige i forbruk. om du går for en Superb så kan du godt se på sedan versjonen også. den er like enorm inne i bilen og har et snedig system på bagasjerommet som gjør innlasting enklere en på andre sedan biler. mener det heter twindoor eller noe sånt. husker at jeg en gang var å så på en slik en der man kunne legge deler av passasjersetet ned mot baksetet slik at den som satt i baksetet kunne strekke føtterne helt frem. ble nesten som en liten sovesofa da. og med kjøleskapfunksjon i armlenet var det nesten som man kjente et lite snev av luksus når man satt å kroet seg i baksetet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 Jeg syns ikke 1.4TSI med 122HK var noe særlig i en Superb. Hadde nok heller gått for 105hk diesel da. 199NM mot 250NM . Uansett hadde det nok vært å fortrukket med 2.0TDI , men når de ovenfornevnte allerede har strukket på budsjettet ditt så er nok det uaktuelt for deg Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 Men har du egentlig behov for stasjonsvogn da? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=43278574 Akkurat den var ikke så langt over budsjettet om du kan nøye deg med sedan. Lenke til kommentar
oOF Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 På langkjøring så hadde jeg prioritert støydemping og gode seter inni bilen veldig høyt. Avensis er for dårlig på veistøy. Setene er ganske gode faktisk, men jeg syns de mangler støtte på skuldrene sideveis. Da snakker jeg om delskinn/skinnsetene. Standardsetene til Toyota er ikke noe spesielt gode seter for å si det sånn. Lenke til kommentar
Espert Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 Hvorfor ikke begeistret for de tyske? E-klasse må jo være midt i blinken. Budsjettet ditt er riktignok noe trangt for å få en god en.. Men du bør kunne få en ca -05 med greit utstyrsnivå og ikke så ille km.stand innenfor budsjett. Er du heldig finner du en med Airmatic, men vær i tilfelle oppmerksom på at dette er dyrt den dagen det feiler. Godtar du høy km.stand kan du klare en faceliftet utgave også, de kom i 2006/2007.. Her er det andre motorer enn før facelift, og bilene regnes for å være bedre. De har ikke elektroniske bremser lenger, de elektroniske bremsene på pre-facelift regnes for å være fantastiske til det blir problemer.. Da blir de bare fantastisk dyre. Særlig 220CDI-motoren ble bedret ved facelift.. Den gamle motoren er relativt kjedelig, den nye er langt bedre å kjøre og langt kvikkere særlig fra null. Noen eksempler: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41747166 Merkelig utstyrskombo, manuell klima men DVD bak.. Memory på venstresetet ihvertfall, multicontour-seter (seriøst digg!), og handsfree (blåtann) En annen bil som kan være verdt å se på om budsjettet strekker til: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30211045 Her vet jeg lite om utstyrsnivå, gadd ikke å slå den opp i EPC. 270CDI er vesentlig bedre enn 220CDI hva gjelder ytelse. Begge er svært holdbare motorer. E-Klasse stasjonsvogn fra 2003 til 2009 har lov til å trekke 2100kg tilhenger, sedanen kan trekke 1900kg. E-klasse minner om vilken som helst japse i kjøreegeskapene, har hatt 4 124 typer (300 te 24, 300 tdt 4 matic, 300 te 4 matic, og godbilen 250 d sedan) for noen år siden tenkte jeg at jeg skulle trå til med en 1998 300 tdt 210, å gå i fra en 124 til 210 var som å bytte språk på telefonen til finsk, skjønte ingenting. En absolutt dritbil med elendige kjøreegenskaper og en vanvittig tørst dieselmotor. For ikke å snakke om foringer og hjuloppheng som måtte byttes i ett. Det føltes som om de hadde kappet av halve fjæringsveien i forhold til 124. Det virket som om de hadde laget bilen, for så la elektronikken gjøre ett forsøk på å holde den på veien. Rust orker jeg ikke å begynne å nevne. Byttet denne ut etter relativt kort tid og ca 160 000 i regninger på foringer og diverse drit, vakuum styringen og annet tull. Kjøpte meg en 2006 320 Cdi som hadde rullet ca 50 000 km, utgiftene begynte relativt fort med foringer, og opphengskuler på denne også. Styringen for lyktesving gikk fort i stykker, så første besøk på verkstedet ble på 27 lapper, da hadde jeg flaks og fikk tak i en lykt fra en engelskmann, som hadde kjøpt en lykt med feil vinkel på lyset. 320'n hadde luftfjæringer, og var forholdsvis konfertabel. Men i hjulstøy og komfort, kan den ikke måle seg med 124 250 d. Turte aldri å kvitte meg med 250'n fordi jeg måtte ha noe å kjøre med når den andre varvpå verksted. Noe garanti var det heller ikke på bilen fordi den var bruktinportert. Synes ikke man kan skryte av en bil som er laget så på kanten av hva den skal tåle, dyser som spretter ut og girkassen som havarerer. Tror aldri man får ett ærlig svar fra en som har en nyere Mercedes på at det er jo egentlig bare drit, de er designet i ett eller annet data program, vor de har regnet ut på millimeteren på hvor dårlige delene må være for å holde, ingen sjel er lagt i kjøreegeskapene, kun regnet ut. Synd at de aldri klarte å følge opp 124 bilen I dag bruker jeg en gammel Dodge grand caravan til langkjøring, ufattelig holdbar og god å kjøre, enda jeg hater amcar. Har aldri hatt noe tull med den, enda den går ca 40000 km i året. Bruker mye bensin, men sett under ett er den billig i drift. Er en 3,3 7 seter. Har en Audi s6 4,2 til lekebil, den har holdt så langt, men er livredd for å eie en Audi, har akkurat solgt Mercedes 250 dieselen min dessverre, det er vel noe av det beste kjøretøyet som har vært laget, måtte bytte spenningsregulatoren til 235 kr, ellers har jeg kun skiftet olje de 7 årene jeg hadde den. Har også en Toyota dyna dobbelcab og en gammel Ford transit. Alle de bilene er billigere å holde i gang en en nyere Mercedes. Skjønner godt frykten for å kjøpe en brukt en. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 Espert, det anbefales ikke å skrive på forum i fylla. 1 Lenke til kommentar
Espert Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 Espert, det anbefales ikke å skrive på forum i fylla. Skrive lange innlegg på pad kan bli knotete, hva er det du mener jeg tar så feil at du må ned på et slikt nivå på svaret du gir? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 Skrive lange innlegg på pad kan bli knotete, hva er det du mener jeg tar så feil at du må ned på et slikt nivå på svaret du gir? Ikke bry deg om denslags uttalelser Espert. Alltid noen som har behov for å rakke ned på andre. De om det. 1 Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 Nå skal jeg ikke uttale meg om de fleste bilene som bilene som nevnes her, men har selv en 04 mondeo stv tdci. Kurant bil med god plass. Orginalsetene er ikke de beste, men de duger godt om man gidder å stille dem skikkelig. Den er relativt gjerrig på langkjøring. Med rolig kjøring og CC klarer du å komme under 0,5 på mila med halvfull bil. 115hk diesel kan trekke henger på 1800kg. Den er ikke rask, men får jobben gjort. Radio/Cd og høyttalere er lett å bytte om du ikke er fornøyd med det som står i. Spilleren er standard dobbel din. Teknisk har jeg ikke hatt noe problemer. Kun litt slitedeler som er byttet, men nå har bilen bare gått rett over 140k km. Men om du snuser på mondeo, så pass på at det ikke er en bruktimportert som mangler dieselvarmer. Alle de norsksolgte har minimum kjørevarmer. Lenke til kommentar
Nordlendingen Skrevet 28. august 2013 Forfatter Del Skrevet 28. august 2013 Hei igjen, og takk til alle som har skrevet. Siden sist har jeg hatt med familien og prøvesittet Opel Vectra + Insignia + Zafira. Vi har og prøvekjørt en Superb stv med 140hk dieselen. Vectraen synes jeg ble litt gammelmodig, ikke for å fornærme noen men den virker litt som det den er: Forrige generasjon bil. Insignian var bedre å sitte i, men ikke like romslig virket det som. Zafira er et ok alternativ hvis man vurderer MPV, men jeg er nok på vei bort fra den tanken. Jeg er voldsomt begeistret for Superb, og mener at det er bilen for meg. Familien er absolutt enig. Nå har det seg imidlertid slik, at jeg brått og uventet får låne en 2008 mod Mercedes B180cdi i et halvt år, av noen som skal reise utenlands i vinter. Dette er nok ikke en bil jeg ville vurdert om jeg skulle kjøpe selv, men ettersom jeg kan spare opp litt mer egenkapital i mellomtiden så blir det nok den B'en i vinter, og en Superb til våren. Takk igjen til de som har bidratt med sine synspunkter. 2 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 Så bra! Jammen Vectra-en _er_ jo gammel jo En ting er at den er fra '01-02, men den hadde alt den gang et litt spesielt og minimalistisk interiør som falt i smak hos mange den gang, men idag er det nok flere som vil synes dette ser "gammalt" ut sammenlignet med f.eks Superb. Insigna-en er ikke på langt nær så stor som Vectra-en nei. Faktisk er forskjellen mellom Astra og Insigna særs liten.Lykke til med valget Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå